Vormt de TESLA een basis voor (sociale) innovatie?

'Vormt een Innovatie een basis voor Sociale Innovatie?' Dat vroeg ik mezelf af toen ik las over de introductie van de nieuwe TESLA sportwagen: een automobiel voorzien van een electrische 185Kw motor met een acceleratievermogen van 0 - 100 in 4 seconde(!). Zeker 'iets vernieuwends', dit nieuwe model, innovatief dus. Het mobiel is zelfs zo aansprekend dat de 1e serie van 100 TESLA's al is uitverkocht nog voordat er 1 de gebruiksweg heeft gezien. Dan lees ik de postings van Edwin over Sociale Innovatie en dan denk ik: dient er eigenlijk een verband te zijn tussen een innovatie als de TESLA en Sociale Innovatie?
Met interesse lees ik de postings van collega Edwin over Sociale Innovatie: "Het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden, het hanteren van hoogwaardige organisatieprincipes en het realiseren van hoogwaardige arbeidsvormen om het concurrentievermogen en de productiviteit te verbeteren." (zie ook 'Big Push voor Sociale Innovatie') In het geval van de TESLA lijkt het er op dat de productie naar voren is gehaald, betekent dat 'iets' voor de Sociale Innovatie? Komt die er achteraan?

De TESLA is een Amerikaanse sportwagen die voorzien is van een: "3-phase, 4-pole electric motor, 248hp peak (185kW), redline 13,500 rpm, regenerative "engine braking" motor. Prestaties: 0 - 100 km in 4 seconden, en dat met een 'schone' motor! (Porsche, Ferrari, Spyker, eat your heart out!) De 1e serie van 100 TESLA's is al uitverkocht zelfs voordat er 1 gebruikt is in het dagelijkse verkeer. Prijs: $ 100.000,- pst of € 75.000,- en dat valt zeker mee, voor een innovatief ontwerp (NB: aan deze zijde van de oceaan wordt de TESLA helaas niet geleverd; wel geassembleerd: bij LOTUS UK op het platform van de ELISE, dus dat zit wel goed). Sterker nog: de TESLA kan nóg goedkoper uitpakken maar de whizz kids hebben de overwinst nodig voor de ontwikkeling van een dito gezinsauto! Er is slechts 1 minpunt: na ca. 300 km rijden met een TESLA bedraagt de oplaadtijd van de electromotor 3,5 uur; maar ja daarna bent u ook voldoende uitgerust van een enerverende rit. (voor meer info: bezoek TESLA). Je vraagt je af waarom de gevestigde orde: GM, FORD, NISSAN, TOYOTA, VW c.s. nog niet met een innovatie van deze orde op de markt is gekomen(?), anders dan hybrides zoals de Toyota Prius; maar dit terzijde.

Hoe Sociaal Innovatief is TESLA nu eigenlijk? Was het nodig voor hen, dat sociaal innovatieve, om Innovatief te kunnen zijn? Om dit model te kunnen realiseren? De Missie van de organisatie luidt: "Tesla Motors designs and sells high-performance, highly efficient electric sports cars — with no compromises. Tesla Motors cars combine style, acceleration, and handling with advanced technologies that make them among the quickest and the most energy-efficient cars on the road." Dat geeft dus nog geen antwoord op mijn vraag. Met de naamgever, de relatief onbekende Servische Amerikaan Nikola Tesla (1856 - 1943) komen we ook al niet veel verder: met zijn onbehouwen gedrag was hij zeker niet sociaal maar hij was daarentegen juist weer wél zeer innovatief

Blijft dan voor mij de vraag: vormt Innovatie nu een basis voor Sociale Innovatie (of juist omgekeerd)? Weet jij het Edwin? Weet u het misschien?

 =======

210913

We zijn intussen 7 jaar verder & duidelijk is dat TESLA i.i.g. zeker innovatief is (gebruik de zoekterm 'Tesla' & zie ook de andere entries gerelateerd aan TESLA zoals 'disruptieve technologieën'). Ben je eenmaal aan het innoveren dan blijf je bezig. Zo meldt TESLA deze week de komst van de autonome auto: Elon Musk’s Tesla Motors to Introduce Self-Driving Cars in Three Years.

Nu alleen nog even nagaan wie we aansprakelijk kunnen stellen bij een eventueel ongeluk. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Edwin Lambregts
Willem,

Tja of TESLA ook op een sociaal innovatieve manier tot stand is gekomen valt moeilijk te zeggen. Dat soort keukengeheimen laten bedrijven maar moeilijk los. Als we kijken naar het drieluik Strategische innvovatie, Sociale innovatie en Sociale innovatie (zie de post "wat is sociale innovatie" in de gelijknamige rubriek) dan zijn toch wel een paar conclusies te trekken. De TESLA is zeker strategisch innovatief. Een gezinsauto als de Toyota Prius á la, maar wie komt er nu op het idee om een sportauto met elektromotor te bouwen? Wie had de durf om hier ontwikkelgeld op te spenderen? Technologisch innovatief lijkt de TESLA me ook. Als is het concept van een elektromotor niet nieuw, optrekken van 0 naar 100 in 4 seconden is verbazingwekkend. En nu de sociale innovatie? Zoals gezegd, hiermee komen bedrijven niet snel naar buiten. Uit onderzoek weten we wel dat creativiteit niet mogelijk is zonder een specifieke innovatiestructuur en -cultuur. Ik heb het dan over multi-disciplinaire teams, een "alles kan, gek is niet gek genoeg" mentaliteit en visionair leiderschap. Hoe deed 3M dat ook alweer?
erik blessing
De tesla is een verbazende innovatie van marketing en sociale innovatie.Vooral als je bedenkt dat grote namen in de autoindustrie niet konden bedenken wat voorhanden was. Er is niets nieuws aan de tesla.De electronica en accutechniek komt van ac propulsion,de autotechniek van lotus en de personen zijn vnl uit de silicon valley hoek afkomstig.Marketing? De 5 distributiepunten van tesla bestrijken 65% van de markt voor exclusieve sportwagens in amerika.Met de dagelijks voortschrijdende accutechniek uit onze note-books zijn ze on the right moment in time ingestapt.Ontwikkelingskosten? Nauwelijks want dat doen de grote electroncafabrikanten, alles is tegenwoordig on the shelf te koop.De opzet is innovatief maar de naamgever had dit al bedacht
erik
nl. dat de efficientie van de zelfs door een stoommachine aangedreven generator die een ac motor aandrijft die van een verbrandingsmotor overtreft.Tesla bedacht dit soort simpele zaken aan de keukentafel. Vanuit een dergelijke visie zijn de bedenkers van teslamotors ook tewerk gegaan.De emissieeisen in californie zijn extreem en om toch met een sportwagen te rijden en dan te constateren dat de techniek er is maar de markt geen aanbod heeft
Over Opel, Porsche, Koenigsegg
[...] bekend was, neemt Saab over. Maar tussen al dat ‘autogeweld’ lijkt het er op dat de milieuvriendelijke Tesla als 1 van de weinige merken écht succesvol is…. (nb; opmerkelijk genoeg Rolls Royce ook: nu [...]