Vrouwen Werven, hoe ver wil je daarbij gaan?

Nancy Camarota ontving recent een e-mail van een mannelijke zakenrelatie. In zijn zakelijke tekst gebruikte hij een uitroepteken(!). ‘Da’s raar.’ dacht Camarota, ‘In hun zakelijke teksten gebruiken kerels nooit uitroeptekens. Houdt hij me voor de gek?’

Dat wist ik niet, dat (de meeste) mannen in hun zakelijke e-mailverkeer, of in andere zakelijke teksten, zo min mogelijk accentueringen, symbolen, kruisverwijzingen, bladwijzers e.d. gebruiken terwijl de kans dat een vrouw dit doet blijkbaar groot is. Maar dat er onderscheid is tussen de communicatie van mannen en die van vrouwen, dat is me al langer duidelijk. (nb: niet voor niets houd ik met enige regelmaat mijn mond als de 4 vrouwen in mijn huishouden met elkaar in gesprek zijn 😉 )

De hiervoor genoemde zakenpartner van Camarota is werkzaam bij DELOITTE USA. Zijn werkgever deed niet alleen onderzoek naar de verschillen in communicatie tussen mannen en vrouwen, ze passen het ook toe in hun werkzaamheden. Je zou denken dat dit opmerkelijk is voor een consultancy- en accountskantoor, deze diverse benadering van gender, toch zit er hier een doordachte strategie achter namelijk hun 14 jaar oude WIN programma: Women’s Initiative. Oorspronkelijk opgezet om vrouwen te werven.

In haar Wall Street Journal artikel ‘Deloitte tries a different sales pitch for women’ geeft Erin White meer voorbeelden van de manier waarop DELOITTE graag ziet dat haar (potentiële) vrouwelijke klanten worden benaderd. Uitgangspunt daarbij is een interne workshop voor de DELOITTE partners, managers en consultants. Enkele van deze adviezen:

“Don’t be frustrated if female clients reevaluate or modify their initial requests; because they discover as they shop, women may be very receptive to suggestions about other services.

Women clients want to know and trust their consultants personally as well as professionally; sharing personal details can help build trust.

Women often prefer business lunches to dinners, because they tend to have more responsibilities at home. And they may be more receptive to evening social invitations if asked with sufficient time to make arrangements at home.

Body language differs by gender. Men tend to stare as they listen and nod to signify they understand. Women may nod when they don’t yet understand to encourage the speaker to keep talking. And while consultants often seat themselves beside a male client as their “right hand man,” women are more comfortable seated face to face.”

Nu is niet iedereen gelukkig met deze actie, zo komt o.m. uit de hoek van Female Executives de reactie dat ze het initiatief op zich waarderen maar dat zij zeker niet betutteld willen worden! Er betaat dus een risico dat DELOITTE zich op glad ijs begeeft. Handel je ethisch en met respect dan is er niets aan de hand, maar fake je de communicatie om snel resultaat te kunnen behalen, dan kan de (nb: zakelijke) relatie met een vrouw wel eens een zeer kort leven beschoren zijn…..

Het idee van DELOITTE om deze stap te zetten komt voort uit hun WIN programma, Woman’s Initiative. 14 jaar geleden opgezet om meer vrouwen aan te trekken en door te laten stromen en met succes! Het initiatief is niet zo zeer bon ton of ‘omdat dat nu eenmaal zo hoort’, het is gebaseerd op strategisch HRM inzicht.

The Workforce is Shrinking.

  • The domestic labor force will grow at the anemic rate of 1% annually through 2014.

  • By 2012 there will be a six-million-person gap in the U.S. between the number of students graduating from college and the number of workers needed to cover job growth and replace retirees.

More and better-educated women are entering the workforce. They have more options now than ever before.

  • Women comprise nearly 50% of the U.S. labor pool.

  • 60% of all accounting bachelor’s degrees are awarded to women.

  • 58% of all bachelor’s degrees and master’s degrees are granted to women.

  • Women now hold more than half of all managerial and professional positions in U.S. businesses.

Als dat de omstandigheden zijn in je arbeidsmarkt, dan wil je als werkgever jezelf daar graag aan aanpassen, sterker: je wil jezelf onderscheiden! En ook dat lukt DELOITTE USA: want The Best Place to Launch a Career, voor zowel vrouwen als mannen(!) in the US is DELOITTE!

In Nederland zijn we, voorzover ik weet (nb: anders lees ik dat graag) nog niet zo ver dat we een strategisch(!) onderscheid maken in de benadering van onze (potentiële) vrouwelijke en mannelijke klanten.

Omdat onze ‘arbeidsmarktomstandigheden’ niet eens zo heel veel afwijken van de bevindingen van DELOITTE USA, toch maar eens gekeken naar de Nl. Arbeidsmarkt & hoe enkele grotere organisaties zichzelf op hun websites onderscheiden om juist vrouwen te werven. Bij ABN AMRO, RABOBANK, PHILIPS, ASML, UNILEVER is er op de sites niets onderscheidends waar te nemen. Ongetwijfeld hebben deze organisaties ‘vrouwennetwerken’ o.i.d. maar ik zie ze niet, althans niet direct.

Wat te verwachten is besteedt DELOITTE Nederland wel aandacht aan gender onder het motto: ‘Verschil moet er zijn’. Ook SHELL heeft speciale aandacht voor vrouwelijke sollicitanten. ING gaat, in mijn (zeer) korte survey nog het verst. Als nieuwe kandidaat kun je daar het laatste sociaal jaarverslag downloaden met daarin een bijna compleet beeld van de plaats die vrouwen innemen binnen ING: van hun aantal (37%) tot aan het feit dat de meeste vrouwen zijn ingeschaald in functiegroep 6 en de meeste van hun mannelijke collega’s in functiegroep 10 (……)

Nou ja, ING is in ieder geval OPEN in het onderscheid tussen vrouwen en mannen & dat alleen al verdient een compliment.

Nb: Momenteel zijn wij betrokken bij een coaching-pilot voor een grote Overheidsorganisatie, we zijn overeengekomen coaching toe te passen op zowel mannen als vrouwen.

—————————-

13/11/07 Cathleen Benko en Anne Weisberg, beiden betrokken bij DELOITTE’s WIN-programma hebben een boek uitgebracht over hun ervaringen: ‘Mass Career Customization’.

6 thoughts on “Vrouwen Werven, hoe ver wil je daarbij gaan?”

Keurmerk voor Diversiteit? Het is er! (al lang zelfs….) ∙ 12 jaar ago

[…] is het plaatsen van meer vrouwen op de werkplek (nb: nog niet eens alleen ‘aan de Top’) een noodzakelijk ‘iets’, en niet alleen voor ons land en: – voor het succes van organisaties, sterker nog: voor de […]

Rama Yade, Jouer avec le feu…. ∙ 12 jaar ago

[…] zijn daartoe op eigen(wijze) kracht niet meer in staat zo (b)lijkt….. Sommige organisaties zien dit in. Voor andere organisaties/managers, die deze ontwikkeling nog niet zo door hebben, heb ik een […]

Dames, is het echt zo erg? ∙ 11 jaar ago

[…] in het bedrijfsleven niet overal kommer & kwel is als het om vrouwen gaat, dat laat o.m. het Women’s Initiative Plan (WIN) zien van Deloitte USA. De motivatie achter dit, toch nog steeds vooruitstrevende, Plan is […]

Géén 1 April Grap! Wel Actuele HR Thema’s. ∙ 11 jaar ago

[…] Mass Career Customization (2007) zien Benko & Weinberg als essentiële HR trends voor zowel hun VS als onze […]

Dwangmatig & Geforceerd Vrouwen naar de Top ∙ 10 jaar ago

[…] haalbaar zijn m.b.v. Diversiteit is ook aangetoond door andere, internationale onderzoeken; Deloitte USA deed i.d. eerder. Niets mis mee, dus, met deze te verwachten resultaten. Alleen: deze resultaten […]

Bankiers gaan vrijages aan met vermogende vrouwen; zo komt diversiteit ook op de agenda. – ManagementPro ∙ 8 jaar ago

[…] Vrouwen Werven, hoe ver wil je daarbij gaan? […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *