Was jouw Company Incentive ook zo overgetelijk?

U kent dat wel: het gaat goed met je organisatie en dan moet je 'iets' ondernemen om je medewerkers te boeien én te binden. Wat doe je dan?Je organiseert een incentive! Niet zo maar een reisje naar het Rijksmuseum, naar het Atomium of naar de Tour Eiffel, nee dat hebben de (oude) werknemers 5 jaar geleden nog gedaan.

Deze keer neem je de hele bups mee in het vliegtuig en je vertrekt naar Kenia, naar India, naar Columbia. Niet om daar aan het strand te gaan liggen, nee, nee. Je wilt dat jouw mensen een belevenis meemaken en liefst nog een overgetelijke belevenis ook! Een ervaring waar ze nog jááren na dato over praten!

En zo wordt Pine & Gilmore's Experience Economy 8 jaar na dato toch nog een succes!

Vandaag heeft FD's 'Persoonlijk' een mooi omslagartikel 'De onvergetelijke reis'. Roy van Dalm ging op zoek naar de incentives die organisaties hun medewerkers tegenwoordig bieden. Hij heeft een mooi voorbeeld aan de Amsterdamse RAI. De RAI nam 90% van haar medewerkers én hun partners mee op een 1-daagse reis naar Rome; O-N-V-E-R-G-E-T-E-L-I-J-K die ervaring, zo blijkt.

Nu was ook aan alles gedacht: vliegtuigen waarin iedere hoofdsteun was voorzien van een RAI logo, RAI vlaggen wapperden in Romeinse straten waar RAI mensen doorheen liepen en, niet te vergeten, 5 restaurants (in RAI kleuren uiteraard) die tegelijkertijd hetzelfde menu serveerden. RAI heeft goed geluisterd naar B. Joseph Pine II en James H. Gilmore, kan ook niet anders want ze werkten met beide samen.

In 1999 (al) publiceerden Pine en Gilmore het boek 'The Experience Economy'. Eenvoudig gezegd is een experience economy dat wat Disney kids laten beleven en dito wat Hard Rock Café doet bij volwassenen: een belevenis! & liefst een onvergetelijke (nb: want dan is de kans groot op een return customer!).

In deze hectische tijden neemt de klant niet zo maar genoegen met het kopen van een product of een dienst nee dit dient gepaard te gaan met een ervaring, dit proces dient een beleving te zijn!! (nb: & dat is het voor de klant nog lang niet altijd)

Hetzelfde geldt voor werknemers. Ook zij zien graag dat hun werk méér is dan een 9-5 job, ook zij zijn op zoek naar een beleving! (nb: dat u in uw p-advertentie meldt 'geen 9-5 mentaliteit' wil niet zeggen dat uw organisatie daarmee kandidaten ook een bijzondere beleving biedt.....) Pine & Gilmore schreven in hun boek een speciaal hoofdstuk voor beleving van werknemers (nb: en hun managers), hoofdstuk 6 'Work is Theatre'. Het hoofdstuk beschrijft op een leuke manier hoe klantcontact tot een theatervoorstelling kan verworden en wat je als medewerker zo al kan doen, welke rollen dat je kan spelen, om het de klant naar de zin te maken. Om het contact een beleving te laten zijn! The act of Acting!

Dit dient allemaal te passen in het Grote Plaatje, in het Grote Ervaring Theater en daarom is het goed dat je als organisatie je medewerkers meeneemt op weg naar zo'n belevenis: 'recognizing that each and every action contributes to the total experience beinig staged' (pg. 102) Om vervolgens in staat te zijn tot 'Walk the Talk'! (succes gegarandeerd)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ongeval bij Bedrijfsuitje of Bedrijfsongeval?
[...] is u waarschijnlijk ook opgevallen: de bedrijfsuitjes worden steeds spannender en de risico’s steeds groter. Er vallen zelfs slachtoffers….. [...]