Weg met het Beoordelingsgesprek! 2 (over Favorieten)

http://www.youtube.com/watch?v=orSlbLCDw2I

Op 23/09/10 schreef ik de entry Weg met het Beoordelingsgesprek! de essentie was dat er niet zoiets bestaat als een objectief beoordelingsgesprek dus weg ermee! Dit is het vervolg.

Een vervolg gebaseerd op resultaten uit een onderzoek door de Georgetown University’s McDonough School of Business waaruit blijkt dat het promoveren van (je) favorieten op de werkplek een wijdverspreide managementbenadering is: 'Connections and relationships play a significant role in employee promotions despite policies and procedures at most companies designed to lower the impact of non-objective assessment and despite general acknowledgment that such favoritism leads to bad decision making.'

92% van de 303 ondervraagde CEO's onderkennen dat het promoveren van favorieten, die al bij hen bekend zijn vóór het beoordelingsgesprek (....) gebeurt, slechts 23% van hen geeft toe dat zij ook zelf hieraan schuldig zijn....

“This study confirms what many have suspected – that favoritism plays a much greater role in employee advancement than companies normally portray.”

Iedereen heeft zo zijn (nb; 'haar' kan ook) voor- & afkeuren, ook als het om personen gaat. Zo mag je iemand & zo mag je iemand anders 'iets' minder. Om minder duidelijke redenen (nb; of is 't misschien dat hij toch 'iets' goed doet?) hou je die medewerker toch in je team. Je roept het niet zo hard maar onder jouw leiding 'zal hij/zij nooit een Ster worden!!'......

Volgens de onderzoekers gaat het mis op communicatie: de managers voldoen hierbij niet aan de verwachtingen van de medewerkers. De medewerkers zelf zijn niet in staat zich zodanig te profileren, middels hun communicatie, dat hun unieke kwaliteiten ook zichtbaar worden. In de mêlee van alledag ontschiet de druk bezette manager dan veel van dat wat goed gaat in zijn/haar team & blijven alleen de slimmerikken boven drijven. (nb; de slimmerikken vaak zijn dat degenen die, bewust of onbewust, in staat zijn hun baas te kopiëren van kleding tot gedrag; & kopieën: dat vindt de baas fijn want op de één of andere manier voelt de baas aan dat zij 'het' snappen.....ja, ja.)

Grappig is wel dat de gepromoveerde kopieën, of zoals in het onderzoek genoemd de favorieten, zelf NIET van mening zijn dat zij worden bevoordeeld: "When asked to state their reasons for recent promotions, most respondents cited primarily objective factors, with the top five being: “has excelled in current position; leadership potential; job-related skills; strong interpersonal skills; and history of strong performance reviews.” Het kan anderzijds dus zijn dat de (onbewust beïnvloede) managers dit in hun motivatie nog écht meende ook....

Wat verwachten de medewerkers dan van hun leidinggevende? Het onderzoek: "The top five leadership qualities cited by respondents were: “good communicator; ethical; trustworthy; honest; and good listener.”

Daarom is wellicht de belangrijkste TIP ga als medewerker én als manager de communicatie aan! & Dat beoordelingsgesprek: zoek daarvoor maar een goed alternatief (lees event. Deel 1 nog eens), want objectief (kunnen) beoordelen, da's écht een utopie.....

Bron: Favoritism in Workplace Promotions Widespread, Study Says.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Hoe ontvangt de Baas effectieve feedback? - ManagementPro
[...] mijn functioneren?’ TIP: stel die vragen niet in een periode waarin beoordelingsgesprekken (toch) plaatsvinden, uit ervaring weet ik dat dit niet [...]