Werken Nieuwe Stijl.....

Hoofdstuk  2 'Technologie en Communicatie' en Hoofdstuk 3 'De Werkplek' zijn de aanraders in Bas van de Haterds' nieuwe boek 'Werken Nieuwe Stijl'. Daarin ligt ook Bas' force: hij was één van de eersten die ons enkele jaren geleden alweer (bijna) dagelijks via twitter op de hoogte hield over het reisschema van de treinen op Utrecht Centraal.

'Werken Nieuwe Stijl is het anders organiseren van werk zodat het beter aansluit bij de informatie- en creativiteitgedreven beroepen die in de 21e eeuw de belangrijkste factor in onze economie zullen worden.' lezen we. Omdat de meeste organisaties toch trendvolgers zijn, i.p.v. trendsetters, kan dit boek hen leerzame adviezen opleveren.

Tussen de voorbeelden die genoemd worden van organisaties Nieuwe Stijl mis ik helaas W.L. Gore & Associates. De organisatie die voor mij (....) 'Het Nieuwe Werken' symboliseert, maar het is naturlijk ook maar net wat je onder 'Het Nieuwe Werken' c.q. 'Werken Nieuwe Stijl' verstaat.

Hoofdstuk 2 en 3 zijn goed, waarmee ik meer moeite heb dat is....

... met hoofdstuk 1 'Het Wie, Wat en Waarom van Werken Nieuwe Stijl'.

In hoofdstuk 1 van een boek zet de auteur vaak Het Punt neer, dat is het hoofdstuk waar Het begint, de aanzet tot Meer. Dat gebeurt hier helaas niet. Toch biedt hoofdstuk 1 informatie die interessant is. Het is echter info die bijna schreeuwt om een toelichting.

Zo is Bas nogal onder de indruk van RABObank Unplugged (Nb; en dat ondanks het feit dat hij tijdens zijn interview niet in de directieburelen was uitgenodigd, zo lezen we). De RABObank is de organisatie waar het aantal fysieke transacties in de afgelopen 10 jaar is gedaald van 300.000.000 naar 3.000.000 (nb; m.i. m.n. dankzij het feit dat jij telebankiert!). De RABObank heeft haar kantorennet in 5 jaar tijd teruggebracht met 15%. Binnen dit kantorennet wordt het principe van de flexplek steeds meer toegepast, ook thuiswerken past binnen dit Unplugged concept.

& Toch, toch is het aantal medewerkers in de dito periode gestegen met 20%. Niet echt 'Nieuw Werken' zou je dan denken. Ook niet omdat uit de andere voorbeelden in het boek blijkt dat die organisaties juist beter presteren met Werken Nieuwe Stijl door nu minder mensen in te (kunnen) zetten. (Nb; dat past dan uitstekend bij de a.s. krapte op de Arbeidsmarkt, ook een motivatie die wordt genoemd om te gaan werken in de nieuwe stijl.)

'Ondanks deze stijging in personeel, met bijbehorende kosten, is de nettowinst van de (RABO)bank afgelopen jaar ook zonder uitzondering toegenomen.' (pg. 29) Mooi, voor RABO, maar wat is nu de reden voor deze opzienbarende winststijging? Is het productiviteitsstijging o.i.v. 'Werken Nieuwe Stijl'? Dat triggered mij als lezer, dat zou een prachtig bewijs zijn, maar dat antwoord krijg ik niet. Nu blijf ik toch met de indruk achter dat deze winst eerder gerealiseerd is als voorbode op de huidige financiële crisis.....

Een ander voorbeeld dat vraagt om onderbouwing van de gegevens is MICROSOFT NL. Daar blijkt het ziekteverzuim te zijn gedaald tot onder de 1%; een (bijna) fenomenale prestatie! (pg. 49) Welke organisatie wil dat niet? 1% punt besparing op ziekteverzuim is voor de meeste organisaties al E N O R M.

Ook blijkt bij MICROSOFT NL. dat een groep ontwikkelaars nu op een nieuwe manier werkt en daardoor 'in dezelfde tijd 35% meer code kan schrijven met 50% minder fouten'. (pg. 53) Prachtig! Maar hoe gebeurt dat dan?

Zijn deze successen van MICROSOFT NL (alleen) te danken aan het idee 'Werken Nieuwe Stijl'? Dat zou een prima onderbouwing voor de kwaliteit van dit boek zijn! Of hebben ze bij MICROSOFT NL toevallig ook een nieuwe manager gekregen? Hebben de ontwikkelaars (ook) een nieuwe opleiding gevolgd? Of hebben zij Steve Balmer op bezoek gehad?

Wellicht kun jij, Bas, deze feiten nader onderbouwen in je blog; het zou mooi zijn & een prima aanvulling op je boek.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tweets die vermelden Werken Nieuwe Stijl….. -- Topsy.com
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Werken Nieuwe Stijl..... http://www.managementpro.nl/human-resources/werken-nieuwe-stijl/ [...]
Bas van de Haterd
Lid sinds 2010
Hoi Willem,
Dank je voor je kritische review. Voor de goede orde: WL Gore Ltd staat in hoofdstuk 6 onder splitsing van bedrijven wel genoemd hoor. Niet goed gelezen? :)
Het Rabo verhaal moet natuurlijk genuanceerd gezien worden. Men is met het hoofdkantoor over, maar dat is maar een beperkt deel van de hele organisatie natuurlijk. Sterker nog, men was zoals ik al aangaf aan het testen in locaties. Er waren dus nog geen directie burelen.
Wat ik heb willen aangeven met het hele transactie gebeuren is dat het werk veranderen, bij de rabo door telebankieren (of beter, internet bankieren tegenwoordig en mobiel bankieren in de toekomst). Daarmee veranderd het werk, men gaat van kassiers naar IT'ers, ander soort werk, kan anders uitgevoerd worden.
Het feit dat het personeel stijgt zegt mij niet zoveel. Immers, de winst is ook gestegen, dus blijkbaar is men toch efficiënter gaan werken, niet? Bewijs hoe het precies zit kunnen we nooit krijgen, want alles is met elkaar gelinkt toch? Dus het is een combinatie van heel veel factoren.
Wat het Microsoft verhaal betreft: naar men mij verteld heeft (en ja, ik vaar hier op verhalen) heeft het vooral te maken met de inrichting van de werkplek en de toepassing van technologie. Niet iedereen een bureau en ga maar je gang. Andere werkwijzen, andere inrichting, aangepast op de manier van werken die het beste past.
 
Willem Scheepers
Thanx voor je reactie Bas, het wordt gewaardeerd.
De laatste manager …..
[...] Een leuk boek, ‘De laatste manager’ Ben Kuiken heeft ook een corresponderend blog. Binnen het huidig tijdsbeeld van Het Nieuwe Werken sluit het mooi aan op het hier recent besproken boek van Bas van de Haterd ‘Werken Nieuwe Stijl’. [...]