Werknemer 2.0 / Milennial / Y Generatie

‘Werknemers 2.0’ of ‘Milennials’ maar ook wel genoemd de ‘Y Generatie’ omdat ze na de ‘X-en’ kwamen: meiden en jongens geboren tussen 1980 en 2000 en de eersten van hen betreden nu de Arbeidsmarkt. Marc Doodeman schreef een interessant artikel, ‘Wennen aan Werknemer 2.0’, dat vandaag verschijnt in ‘FD Persoonlijk’.

Conclusie: de meeste organisaties zijn nog niet zo ver dat ze deze ‘Milennials’ ook kunnen ‘handelen’. Wat de organisaties juist heel goed kunnen is oudere werknemers, ‘Werknemers 1.0′, anders behandelen dan jongere werknemers maar da’s hier niet dé oplossing.
“The average MBA graduates in 2006 are not just knowledge workers. They are capable of being highly networked internal entrepreneurs and innovation creators. Their ability to connect is not just about email, BlackBerries, text messages and voice-mails. They are intimately familiar with all those tools, but ultimately, expertise with those one-to-one connectivity tools is just the price of admission. What makes these new graduates so effective is their ability to work efficiently with large virtual teams and their amazing ability to maximize the power of their personal networks.” schreef Rob Boothby vorig jaar. Ook in 2006 deelde ik hier een persoonlijke werkervaring van zo’n jonge ‘Werknemer 2.0’.

Doodeman voegt daar aan toe: ‘Kennis is voor jongeren veel meer een collectief eigendom dan voor de oudere generatie, daarom delen zij ook.’ En da’s natuurlijk interessant: jongeren gebruiken niet alleen de beschikbare IT middelen optimaal, zij zijn ook bereid om dat wat aan hen zelf ter beschikking staat (hier: Kennis) te delen met anderen of dat nu in een weblog is, in een community, via Linkedin of via Second Life. Zij willen dat delen ook nog eens doen bij hun nieuwe werkgever, binnen hun eigen organisatie alleen lijkt het er op dat veel organisaties nog niet zo ver zijn. Ze hebben geen idee wat zij met dat aanbod kunnen & moeten doen. Daarnaast is dat hele opbouwen en onderhouden van Kennis, die beschikbaar staat aan c.q. nodig is voor een organisatie, toch al zoiets als een ver-van-mijn-bed-show. Wat er toe leidt dat de oudere werknemer (nb: 40+ is hier vaak al ‘ouder”; dit is ‘Werknemer 1.0’) nauwelijks meer wordt opgeleid. De oudere werknemer zelf is nauwelijks bereid om de Kennis die hij/zij heeft te delen. Grote kans op een culture clash dus.

In zijn artikel citeert Doodeman Jos de Haan van het Sociaal Cultureel Planbureau: ‘Werknemer 2.0 is inderdaad anders dan Werknemer 1.0. Hij is vertrouwder met nieuwe media, en is gewend aan virtueel werken en communiceren. Ouderen moeten daar nog aan wennen.’ Laat nu net veel managers / leidinggevenden een ‘Werknemer 1.0’ zijn…..

Tot slot nog een tip van Boothby:

Managers should not treat their employees as equals. Instead, treat them as suppliers. Don’t tell them how to do what you want. Instead, challenge them to provide you with better work products and innovative solutions.

Goede tip, vind ik. Prettig weekeinde.

7 thoughts on “Werknemer 2.0 / Milennial / Y Generatie”

Intussen bij het Kadaster. 11 jaar ago

[…] elders te beginnen aan al weer een nieuwe uitdaging. E.e.a. geheel conform de belevingswereld van Werknemer 2.0. Toch is dat niet waar het Kadaster nu op zit te […]

Personeelslog » Blog Archive » De nieuwe werknemer: vrijheid of vrijblijvendheid? 9 jaar ago

[…] van de werknemer 2.0 constant moet bewaken. De werknemer 2.0 kan dan wel getypeerd worden als een generatie Y: mensen die van nature graag werken, zichzelf onder controle kunnen houden en creatief zijn. Maar […]

CRISIS als Kans met een potentiële e-commerce omzet al in 1 land van 232 biljoen…. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] één van de kansen signaleert Nayar Generatie Y i.c.m. e-commerce: “With the arrival of Gen Y, everything from buying patterns to influence […]

Uit de jaarlijkse Ontmoeting met Onze Klanten: Ik heb een Idee! – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Nayar’s reflectie op Generatie Y (en volgende generaties) is intrigerend (trendy…) want inderdaad: de (hulp)middelen waarmee […]

Géén 1 April Grap! Wel Actuele HR Thema’s. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Deze maandag nog tipte Harvard Publishing in hun e-zine: “To attract, retain, and get the most from Gen Ys, create the right kind of work environment. Start byemphasizing your company’s values, reputation, and community involvement to Gen Y job candidates. They often prefer to work on their own schedules, so be flexible about asynchronous work. Where possible, performance management should focus on taskcompletion, not time spent.” (nb; volg de link voor info over Gen Y.) […]

CPB: Ouderen die langer werken dragen bij aan de Werkloosheid; een nieuw paradigma. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] nu voor een paradigmaverandering komen te staan. Zijn zij net gewend aan het feit dat ze met Generatie Y een (totaal) andere medewerker in huis halen, dienen ze nu ook nog aandacht te besteden aan de […]

‘Het blind vertrouwen in de directie is omgeslagen in een collectief wantrouwen.’ Is dit nog te herstellen? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] sociale, economische en bedrijfsmatige factoren (wat te denken ‘alleen maar’ van nieuwe generaties op de werkvloer met nieuwe mogelijkheden van communicatie….), stellen de auteurs een Nieuw […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *