2011 het Jaar van Investeren in je Medewerkers.

http://www.youtube.com/watch?v=EbV13v1K_M0

"Let op deze woorden: de organisatie die een paradigma-verandering maakt van steeds meer uit je mensen halen naar het investeren in je mensen zodat aan hun kernbehoeften wordt voldaan, zal in de komende veeleisende jaren een onoverbrugbare voorsprong opbouwen op de naaste concurrentie." dat stelt Tony Schwartz, auteur van The Way We're Working Isn't Working: The Four Forgotten Needs That Energize Great Performance.

De komende jaren worden zeker veeleisend voor werkgevers. Wat te denken bijv. van de verandering in de balans van de arbeidsmarkt nu in de Westerse wereld meer werknemers het arbeidsproces gaan verlaten (nb; de zgn. babyboomers maar daarover later meer) dan dat er het komende decennium aan natuurlijk aanwas is.

Al op de eerste werkdag van dit jaar hoorde ik dat één van de grotere zakelijke dienstverleners van dit land de werknemers heeft opgedragen om direct deze week over te werken. Mijn reactie daarop was dat 'met het oog op genoemde arbeidsmarktontwikkeling dit overwerken eerder een trend zal worden dan een incident zal blijken te zijn.....'; geen SHRM Beleid waarschijnlijk (& deze werkgever is duidelijk geen uitzondering).

Het is ook niet wat Schwartz bedoelt als 'convergerend HR Beleid' maar het illustreert zijn stelling wel.

Schwartz: "Human beings share four core needs beyond survival: sustainability (physical); security (emotional); self-expression (mental), and significance (spiritual). Amazingly few companies focus on meeting any of these needs.

The primary value most employers offer employees is money. Too often, it's barely enough to survive. Five million Americans earn the minimum wage of $7.25 an hour. For a 40 hour work week, that comes out to $15,080 a year. The poverty line in the U.S. is $22,050 for a family of four. (NB: de armoedegrens in ons land is € 1.490,-; enig idee wat het startsalaris is in, bijv., de Zorg?)

But even paying employees far higher salaries is no guarantee they'll be engaged so long as their other needs aren't met.

Our most basic needs, beyond survival, are in the physical domain. Among the companies with whom we've worked, Google does far and away the best job of investing in the health and well-being of their employees. Google provides them terrific food at no cost, fully equipped gyms, low-cost massages, napping pods, and on-site medical care."

Schwartz is van mening dat te veel werkgevers niet in staat zijn de enige, op zich eenvoudige maar ook onbreekbare waarheid te erkennen: hoe mensen zich op enige moment voelen heeft een onuitwisbare invloed op hun prestaties. Daarvoor is 'iets' te zeggen, dat hiermee onvoldoende rekening wordt gehouden (& dat terwijl het voor diezelfde werkgevers/mensen ook van toepassing is....)

"Empower and trust employees to get their work done, and what you're likely to get back is appreciation, higher motivation and greater commitment.

If you're a leader, why wouldn't you measure your employees by the value they generate, rather than by the number of hours they work, or how they choose to get it done?" Schwartz heeft het hier over High Performance Working & noemt als een (ander) aansprekend voorbeeld ZAPPOS.

Maar dat zijn de uitzonderingen, de succevolle uitzonderingen. Voor de meeste andere organisaties zal dit inderdaad een aan- & ingrijpende paradigma-verandering betekenen, want er dienen essentiële keuzes te worden gemaakt voor een nieuw én uitvoerbaar Strategisch HRM Beleid, maar wel 1-tje die noodzakelijk zal blijken zeker op termijn... :-o

Bron: What It Takes to Be a Great Employer.

Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Marcella Bremer
Helemaal mee eens en herkenbaar vanuit onze praktijk en database met meetresultaten van organisatiecultuur obv het Organizational Culture Assessment Instrument. Mensen streven naar waardering (familiecultuur) en professionele autonomie (adhocratiecultuur) en zijn zeer ontevreden met de huidige werkcultuur (die veel stabiliteit en controle benadrukt: hiërarchie- en marktcultuur). Je ziet het ook bij het Nieuwe Werken: sturen op toegevoegde waarde is nodig ipv controle en uren klokken. De resultaten van Nederlandse werknemers liegen er niet om. Mensen zijn klaar met het industiële, controlererende management. Lees hierover de blog op http://www.ocai-online.nl
High Performance organisaties stimulieren innovatie en engagement van werknemers, intrinsieke motivatie, mensen die creëren. Uit ander onderzoek blijkt dat als je eenmaal je huur of hypotheek verdient (de onderste treden van Maslow’s behoeftenpiramide), dat je daarna vooral gemotiveerd wordt door Autonomie (je vak/werk op je eigen manier uitoefenen), Meesterschap (er steeds beter in worden; leren) en Zingeving (lever ik ook een bijdrage aan het bedrijf, mijn land en/of de mensheid?). Dus resultaatgericht targets stellen en steeds meer uit je mensen halen, levert zeker geen High Performance op! De werkelijkheid is een genuanceerde mix van cultuurtypen, waarbij de grote verschuiving aantoonbaar en statistisch verantwoord richting flexibiliteit gaat in de OCAI-database. Anders leren denken en vooral ook loslaten binnen de kaders en 1000 bloemen laten bloeien: de opdracht voor 2011!
<!--EndFragment-->