315 mio voor HUFFINGTONPOST: wat ontvangt de flexibele schil?

http://www.youtube.com/watch?v=ALsSB0corbM

De verkoop van de blogsite the HUFFINGTON POST aan AOL voor $ 315 mio., roept de vraag op wat de flexibele schil van ca. 6.000 bloggers/medewerkers aan de H-Post hiervan op hun rekening tegemoet kunnen zien?

De financiële waarde van deze deal, bubble of niet, is al door meerdere analisten tegen het licht gehouden. Interessanter is het, voor mij althans, wat dit betekent voor de zgn. 'flexibele schil'? Binnen People Management c.q. Human Recources circuleert al veel langer de aanbeveling om een organisatie op te bouwen met een kleine groep vaste c.q. kernmedewerkers en een (veel) grotere groep van flexwerkers. Dat maakt een organisatie flexibel!

Nu, Arianne Huffington is daarin opmerkelijk goed geslaagd: ca. 175 vaste medewerkers en 6.000 flexwerkers waarvan de meesten hun bijdragen ook nog eens pro deo verlenen maar die daarmee blijkbaar tóch een belangrijke economische waarde creëren namelijk: $ 315.000.000,00 ......

Flexwerkers zijn een interessante groep medewerkers. Je zet ze als organisatie niet alleen in om hun specifieke kennis en kunde, vaak kunnen ze je arbeidsrechtelijk ook goed van pas komen (nb; je hoeft ze niet te ontslaan als het ff wat tegenzit) en de vraag is nog maar of ze ook altijd duurder zijn (nb; zo zijn zij geen deel van de CAO)?

Dat laatste 'duurder' blijkt (ook) bij, daar zijn ze weer, ASML: recent ontvingen de vaste medewerkers een bonus van € 8.000 pp. Vervolgens ontstond de discussie met de vakbonden of de ca. 1.000 flexwerkers van ASML hiervoor ook in aanmerking komen?  Opmerkelijke discussie omdat die 1.000 ook hun bijdragen leverden aan de superwinst.

Voor de HUFFINGTON POST is het al niet anders: AOL kent de site deze waarde toe juist omdat er zoveel flexwerkers belangeloos hun bijdragen leveren. Voor sommige van deze flexwerkers/bloggers is het gebrek aan een financiële vorm van beloning geen probleem omdat deze wijze van profileren bijdraagt aan hun personal brand. Zo heeft het bloggen op H-Post Barack Obama en Hillary Clinton zeker geen (politieke) windeieren gelegd. Voor hen was Adrianna's platform dan ook een mooie 'springplank' naar hun huidige politieke functie. Dat zelfde geldt ongetwijfeld voor enkele van de flexwerkers voor een organisatie als ASML: als zij slim zijn dan ontwikkelen zij zich tijdens die werkzaamheden; (ook) mooi.

Maar dat gaat niet op voor de grote meerderheid: enthousiast begonnen zij aan deze uitdaging, met veel verve wisten zij H-Post maar ook andere organisaties op de kaart te zetten. Iets dat vervolgens resulteert in goed gevulde zakken, maar zo te zien niet in die van henzelf, de flexwerker.

Nu al maken concurrenten zich 'zorgen' of AOL geen kat-in-de-zak-koopt doordat teleurgestelde bloggers H-Post nu in de steek laten & elders op het wijde web ongetwijfeld emplooi vinden, 't is niet onmogelijk. Dat geldt ook voor andere organisaties die weten te profiteren van de, vaak extra gemotiveerde, flexwerker: zeker in een krappe arbeidsmarkt kan het met hun loyaliteit zo gedaan zijn.

De flexibele schil is inderdaad een interessant fenomeen binnen de Strategische aanpak van je Mensen Management. Die flexwerkers nog meer betrekken bij het succes van je organisatie, al is het maar op dezelfde wijze als je vaste kern, kan op termijn een Wereld van verschil uitmaken; letterlijk.

Overigens, tijdens het assessment van je organisatie voor het behalen van de erkenning als Investor in People nemen we de betrokkenheid van de flexwerker 'gewoon' mee. ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

De (cruciale) flexwerker en de IiP 0-meting. « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.
[...] de management trendwatcher 315 mio voor HUFFINGTONPOST: wat ontvangt de flexibele schil? februari 9, 2011De verkoop van de blogsite the HUFFINGTON POST aan AOL voor $ 315 mio., roept de [...]