& Als TMG nu een IiP-er zou zijn geweest?

De Telegraaf Media Groep maakte voor het weekeinde bekend dat zij 425 van haar werknemers gaat ontslaan. Da's niet mis. Oorzaak van deze TMG neergang is 2-ledig: => tegenvallende reclame- en andere inkomsten en => een financiële gok die het topmanagement nam.

Het 1e punt lijkt logisch: oude media zullen in de (nabije) toekomst meer en meer worden vervangen voor nieuwe media; dalende inkomsten als een trend voor TMG c.s. dus. Nee, de crux, voor het ontslaan van de medewerkers, lijkt vooral bij het laatste te liggen: TMG sloot, na de verkoop van SBS aan het Duitse concern ProSiebenSat 1, een optiecontract af; een Gok & zeker géén core-business! Het management hoopte daarmee een forse koerswinst te realiseren (nb; het verkoopresultaat van SBS viel wat tegen) maar het resultaat van de optiebelegging valt dus (ook) zwaar tegen: € 185 miljoen verlies. & Dat voor de schrijvers van De Financiële Telegraaf..... Je kan niet overal verstand van hebben, blijkt weer.

Het Investors in People Model besteedt, binnen het Cultuur & Communicatie onderdeel, aandacht aan 'Getting the Basics Right'. De Basics, essentiële basisfactoren, nodig niet alleen om een organisatie 'op de rails' te krijgen maar 'm daar ook te houden. Als TMG zich nu aan deze Basics had gehouden, zou dat hebben geholpen?

Het moment voor de mededeling van het TMG topmanagement dat er ontslagen vallen, 425 nog wel, is in ieder geval uitstekend gekozen want als er 1 Hoofdregel is voor het brengen van Slecht Nieuws dan is dat: Kies het Juiste Moment!

Als bankier wist ik al snel: Goed Nieuws (bijv. 'Uw financiering is goedgekeurd!') breng je op maandag ('Dan kan de klant nog een hele week genieten! Wie weet brengt hij wel gebak.'), Slecht Nieuws (bijv. 'Uw financiering is helaas niet goedgekeurd....') breng je op vrijdag, of 'nog beter' (sic.): vlak voor feestdagen als Kerst & Pasen. ('Dan kan de klant tijdens die dagen bijkomen van de schrik en na het weekeinde, na de feestdagen hebben we dan wel een gesprek. Dan zijn de gemoederen bedaard.'). Het is cynisch, ik weet het, maar het werkt wel.

Dan TMG & Investors in People (IiP). Allereerst: dat een IiP-er ook medewerkers & managers kan ontslaan, dat meldde ik hier al eerder. Een IiP-er is (vaak) toch geen 'sociale werkplaats'. Wat voorop staat dat is continuïteit, te bereiken met effectiviteit & efficiency. Het IiP-Model wil hierin de organisatie ondersteunen.

Kan zoiets als bij TMG nu ook bij een Investor in People gebeuren? Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, 'zeg nooit, nooit' & zo, IiP bemoeit zich ook niet met de Strategie van de organisatie. Toch is er in de IiP-accreditatie speciale aandacht voor fair business, en dat binnen de Cultuur van de organisatie & de Communicatie van het management.

Om een organisatie effectief en efficiënt te laten opereren, om de continuïteit te kunnen garanderen, zijn er enkele basale, en relatief eenvoudige, zaken nodig. Bij IiP noemen we dat 'Getting the Basics Right':

"To build a positive culture with effective communication, we need to first of all get the basics right. People need to understand what is expected of them and trust has to be built with their employer. The employee has to believe that their Employer will provide the workplace and support for them to effectively carry out their role and contribute to the performance of the organisation.
The role of the employer is that they need to provide a safe physical and psychological environment. The workplace must encourage and demonstrate good practice. Standards and good working practice should be encouraged and this starts with the Employer. When an employer visibly meets their legal responsibilities and provides effective management, this sets the standards for everyone else in the organisation.
We tend to let culture and communications evolve in our organisations. This can work when an organisation is small or new. However there comes a point (e.g. growth) when we must proactively start to drive our culture and communications."

Bij de 0-meting van het 1e IiP-project en bij de jaarlijkse review na de IiP-accreditatie (nb; 'Ook in het NL!') wordt er ook gekeken naar en gemeten op Basics, Basics die als ze er niet zijn funest kunnen blijken voor een organisatie. Bij TMG lijken ze te ontbreken.......

Jawel, IiP had in ieder geval een essentieel deel van de betrokken TMG medewerkers dit weekeinde geholpen!

Maar, let wel: nieuwe media zullen oude media verdringen! Dus ook een TMG dat een Investor in People is zal, tijdig, maatregelen dienen te nemen zodat medewerkers (her)plaatsbaar zijn en niet plotseling ontslagen hoeven te worden. (nb; voor beide partijen, organisatie en medewerkers, is herplaatsing een betere optie dan ontslag, toch?). Dat is ook een onderdeel van het Investors in People model.

{U bent welkom bij de Investors in People in Nederland Group op LinkedIn e/o die op Plaxo: IiPNlGroup.!! Voor IiP-ers én voor IiP-wannebees.}

(& Als een IiP-er dan toch Slecht Nieuws heeft... ;-) .... dan wacht ie met die info niet tot het laatste moment.)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>