Brits IiP Succes verklaard.

De ‘IiP-erkenning’ ofwel de ‘Investors in People – erkenning’ is een succes in haar bakermat, Groot Brittannië. Hoe anders hier op het continent van de EU; waarbij Finland overigens een ‘prettige’ uitzondering is. Niet dat de Britten er zelf meezitten, met dit geringe succes. Zij zelf ‘doen’ nog steeds aan Island Thinking en vinden het op zich wel prettig dat het EU continent zo weinig van de gedachten kopieert die van deze eilanden afkomstig zijn & IiP is er daar 1 van. Zo blijft GB op facetten redelijk uniek.

Van waar dat Britse succes van IiP? Een tip van de sluier gelicht: deze week komt het Amerikaanse bureau Robert Half met de resultaten uit een onderzoek naar employer branding. Employer branding, kort gezegd: het vermogen om als organisatie een preferred employer te kunnen zijn. Handig dit onderscheidend vermogen, zeker in tijden van internationale P-schaarste. Wat blijkt: Britse werkgevers steken met hun branding als employer met kop-en-schouders uit boven hun internationale collegae!
Over Investors in People (IiP) zijn er natuurlijk wel fast facts bekend, ook deed enkele jaren terug de Univ. van Maastricht een onderzoek naar de zin en onzin van het ‘Investeren in Medewerkers’, toch tonen ‘slechts’ de successen in de praktijk aan hoe succesvol een instrument werkelijk is/kan zijn! Want IiP gaat verder, ik dien te zeggen kán veel verder gaan, dan ‘sec’ de focus op het, op zich ook waardevolle, ontwikkelen van je medewerkers conform je Strategisch Plan.

‘Robert Half’ deed zo’n onderzoek en wel naar ‘employer branding’. Citaat uit het persbericht: “David Jones, UK Managing Director, Robert Half International, said: ‘In today’s marketplace where skilled candidates are such a precious commodity, employers need to look carefully at the image of their organisation and what they would like to represent both internally to existing members of staff and externally to potential new employees. Candidates can now afford to be selective in who they choose to work for and increasingly will look closely at an organisation s culture, company image and values that are aligned with their own before deciding whether to join.” Logisch, toch? 

44% van de Britse organisaties ziet het nut in van employer branding, wereldwijd wijkt deze overtuiging niet veel af. Wat wel aanzienlijk afwijkt van de niet-Britse organisaties is het feit dat: van de Britse organisaties met meer dan 200 medewerkers heeft 69% een branding strategy! Da’s fors. Wat deze strategie hen brengt? “When asked what was the most important reason for adopting an employer brand strategy, a quarter of all UK employers (24 per cent) stated that it will lead to a high retention of existing employees and 18 per cent claimed that it will attract and recruit new staff. A further 17 per cent stated that it will tie employee commitment to organisational goals and 19 per cent claimed it will help to maintain a positive reputation in the industry.’

‘Als dat zo is, dit succes van employer branding, en veel van deze Britse organisaties maken daarbij gebruik van IiP waarmee onderscheiden zij zich dan, als 1 onder vele IiP-ers?’ dat kunt u zich terecht afvragen.

Weet dan dat geen IiP-project gelijk is aan een ander. Iedere IiP-er is, zoals veruit de meeste organisaties, uniek en omdat IiP veel meer dan ‘een gedachtengoed’ dan een star instrument is, verstevigt dit juist dat unieke onderscheidende vermogen van een organisatie, van een werkgever. Het vermogen om een preferred employer te kunnen zijn & wie c.q. welke organisatie wil dat, in een periode van economische kansen, nu niet?

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *