Diversiteit in je organisatie? Het kost je 20 jaar….

het vraagt om een sterke focus....

‘Het heeft 20 tot 30 jaar geduurd voordat diversiteit gedistilleerd was met onze organisatiecultuur (nb; ‘gedistilleerd = verbonden met, opgegaan in’). Maar vandaag weten medewerkers en sollicitanten dan ook dat gelijkheid en diversiteit synoniem zijn aan onze manier van werken. Het enige dat telt dat zijn je prestaties.’ dat zegt deze week Andrew Gould, CEO van SCHLUMBERGER, in een interview met de McKinsey Quarterly.

Diversiteit in organisaties is (ook) een ‘hot issue’, inmiddels een trend. De recente praktijk leerde ons al dat je Diversiteit, samen met haar onlosmakelijk verbonden zuster Gelijkheid, niet ‘zomaar even’ in je organisatie invoerde.

Organisaties die met deze plannen rondlopen, hebben werkgroepen ingesteld en budgetten beschikbaar gemaakt. Dit alles in de hoop dat gelijkheid en diversiteit ‘toch wel aan het einde van het jaar een feit zou zijn’…. niet dus.

Juist die onwetendheid, wanneer je nu eindelijk eens resultaat mag verwachten van je diversiteitsbeleid, maakt deze ervaring van de multinational SCHLUMBERGER interessant.

SCHLUMBERGER, de organisatie die er trots op is een organisatie te zijn zonder nationaliteit! (nb; deze opmerking blijkt al van cruciaal belang voor ‘diversiteit’).

Andrew Gould, in het McKQ interview: “The first point is that Schlumberger probably for the last 40 or 50 years has not had a nationality. It’s not a French company. It’s not an America company. When the Schlumberger brothers formed a holding company, it was to avoid family death duties, or taxation on succession. And they formed a company in the Netherlands Antilles. So we’ve never domiciled in one of the large countries.’ Kijk, ’t is nog een ‘Nederlandse organisatie’ ook…..

‘Zonder nationaliteit’, dat impliceert dat je jezelf ziet als een true global player. Op hun career site noemt SCHLUMBERGER dat: Many Cultures, One Dream.  

SCHLUMBERGER behaalde over het 1e kwartaal van dit jaar een omzet van $ 5,6 miljard. Er zijn 79.000 mensen in dienst met 140 nationaliteiten, werkzaam in 80 landen.

Dat Gould ‘Diversiteit’ noemde als essentiële succesfactor voor zijn organisatie, kwam door deze vraag van McKQ: “We see that, over time, the emerging markets are going to account for a large part of the world economy. What have you done in the past to be such a strong global player, and what are some lessons you can share for other companies that want to globalize?”

Gould: “You cannot hope to succeed in becoming truly multinational unless your company is truly equal opportunity.

One of the American oil companies was very big in Egypt, at one stage. And they came to us and they said, “We want to understand how it is that you can hire better Egyptians than us, because we’re a big oil company and you’re a little service company.”

And so we said to them, “Would you please explain to us how far in your company an Egyptian could go?” And they said, “Well, he might become the local general manager.” And we didn’t say anything. Then they said, “Aren’t you going to reply?” And we said, “You just answered the question.”

So, we have had a policy of equal opportunity purely on merit.”

Eigenlijk is de tip van Andrew Gould héél simpel: wil je succesvol zijn in een internationale omgeving dan is het incorporeren van diversiteit in (het beleid van) je organisatie een cruciale voorwaarde voor succes. (nb; Wellicht is het binnen afzienbare tijd ook de enige mogelijkheid om je continuïteit te garanderen.)

Hoe dan ook: het is verstandig om er nu al vast mee te beginnen, met diversiteit. Het duurt tenslotte nog even voordat het écht werkt….. 😉

 

6 thoughts on “Diversiteit in je organisatie? Het kost je 20 jaar….”

Victor Haze 10 jaar ago

Interessant artikel over diversiteit. Ik snap alleen de tag ‘vrouwen’ niet. Als ik je goed lees, heeft diversiteit toch niets te maken met het glazen plafond voor vrouwen? Of is het ook een remedie daarvoor? In dat geval is het interessant om te kijken hoeveel vrouwen in de Board van Schlumberger zitten….

Victor Haze 10 jaar ago

Effe gechecked; 1 vrouw in de top van 7. Totaal 3 in de laag daaronder (>20 totaal) Lijkt me (nog) niet echt helemaal equal opportunity…;-)

Willem Scheepers 10 jaar ago

Thanx voor je opmerkzame reactie Victor!

& Inderdaad: diversiteit is (veel) meer dan ‘mannen/vrouwen’, zeker in dit voorbeeld. Schlumberger legt een focus op ‘diversiteit in culturen’ met als belangrijke motivator een afspiegeling te willen zijn van hun klanten.

Zo is ‘diversiteit in kennis’ een andere vorm van diversiteit, 1-tje waar de meeste Nl. organisaties een focus op zouden kunnen leggen maar dan nog zal dat tijd nodig hebben voor het ook écht effect heeft.

Victor Haze 10 jaar ago

In dat geval lijkt Schlumberger een beter afspiegelings principe te hebben.  Als ik tenminste zo ignorant mag zijn om op achternamen af te gaan als bewijs van afkomst ( wat natuurlijk niet zo is, maar er staat verder geen informatie bij de site…)

Tweets die vermelden Diversiteit in je organisatie? Het kost je 20 jaar…. — Topsy.com 10 jaar ago

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Albert Spijker en Willem Scheepers, ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Diversiteit in je organisatie? Het kost je 20 jaar…. http://bit.ly/aZWYZS […]

Eelco 10 jaar ago

Diversiteit is vaak een onderwerp van Gender (vrouwen) en Culturen (andere) aan de top.
De Kracht van Diversiteit zit niet direct in deze twee, uiteindelijk draait het om de kwaliteiten. Als daar diversiteit in zit, dan wordt een team/organisatie pas echt sterker.
En ja, dat bereik je ook met meer vrouwen en meer culturen in je organisatie. Lees ook mij blog over de Kracht van Diversiteit (http://bit.ly/9byni4)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *