"Er zijn tientallen onderzoeken dat IiP niet werkt." Zou 't?

"Tien jaar na de eerste toepassing van de standaard is het management er zeker van dat de verbeteringen in productiviteit die nodig zijn om hun omzetdoelen te bereiken, tot stand gebracht zullen worden door de aandacht te richten op vaardigheden en werknemers, beiden kernelementen van de Investors in People-standaard."

Deze verklaring lezen we op de website van het Britse FARADAY Printed Circuits. FARADAY is ruim 10 jaar een Investor in People. Ze zijn zo tevreden met de met het IiP-Model behaalde resultaten dat ze ons uitgebreid verslag doen van die resultaten. Daarover zo dadelijk meer.

Natuurlijk is het niet altijd 'koek & ei' met IiP: zo is TNT wereldwijd een Investor in People & toch worden er nu medewerkers gekort op hun salaris, sterker nog: vallen er zelfs ontslagen! Ook dat kan bij een IiP-er, mocht u het denken: IiP is geen 'pretmodel'. 

Werken bij een Investor in People betekent niet dat je automatisch het hoogste salaris krijgt of dat je baas zo'n fijne vent is. Nee, wat je wel weet dat is dat je betrokken bent bij het Beleid, dat Communicatie hoog in het vaandel staat en dat de focus ligt bij Continuïteit. Voor dat laatste kan het dan toch 'zo maar' nodig zijn dat er ontslagen vallen. Dadelijk een voorbeeld van een kritisch IiP-rapport.

Vorige week verscheen er in Managersonline.nl een entry waarbij de auteur in een reactie verklaarde te beschikken over 'tientallen verklaringen en onderzoeken dat IiP niet werkt'. Dan word ik nieuwsgierig & vraag ik ze op, je kan altijd nog iets leren, toch? Ik wacht nog, al is het maar op een 2e onderzoek ......

Voor degenen die 'snel klaar willen zijn', zoals onze crticus ;-) ,: hier heb je een overzicht van de  meest recente onderzoeksresultaten naar de bijdrage van het IiP-Model.

Het IiP Model is opgebouwd rondom de Plannen, Uitvoeren, Beoordelen cyclus. Daaraan voorafgaand is Commitment een cruciale voorwaarde. Is er onvoldoende Commitment, feitelijk het Commitment aan de ontwikkeling van de organisatie (nb; want juist dat ondersteunt het IiP-Model), dan faalt het proces. Niet iedere organisatie die begint aan een IiP-proces maakt het ook af. Heb je IiP dan vooraf met veel bombarie gecommuniceerd, verwachtingen gewekt, dan is teleurstelling automatisch je deel. Ergo: onvrede. Communicatie is dan ook een 2e cruciale voorwaarde.

Dit blijkt ook uit het uitgebreide rapport dat in 2006 verscheen: "Investors in People: A critical review and evaluation of the Standard with regard to its commercial application in organisations": gebrek aan Communicatie als grote boosdoener, zo blijkt. Feitelijk is het maar goed ook dat enkele IiP-projecten mislukken, dat er kritiek is, ook daarvan valt weer iets te leren & dat is goed voor de ontwikkeling van het Model.

Tot het moment dat ik beschik over die 'tientallen verklaringen en onderzoeken' toch nog maar even terug naar FARADAY: 

"Implementatie van IiP:

IiP is geaccepteerd door het bedrijf als geheel, en wordt vrij geïmplementeerd met hulp van het personeel. Een belangrijke stap die genomen werd in 1997 is geïnspireerd door het werken met de IiP-Standaard: de introductie van competentiematrices, die de competenties die nodig waren in elke fase van het productieproces identificeerde, degenen die deze competenties bezaten, en eventuele competentiegaten die aangepakt moesten worden. Ook werd het beoordelingsproces geformaliseerd, om het meer in overeenstemming te brengen met het ondernemingssplan.
Binnen Faraday heerst een openheidscultuur, die versterkt wordt door het communicatie-element van de standaard. Dit betekent dat alle personeelsleden de beoordelingsrapporten kunnen inzien, vragen kunnen stellen en ideeën voor de toekomst kunnen aandragen. Deze nadruk op openheid en communicatie komt ook tot uiting in de vrije beschikbaarheid van productiedoelen en prestaties, evenals de voortgang van de jaarlijkse omzetdoelen. De duidelijkheid van de doelstellingen draagt bij aan de teamgeest van het bedrijf en de bereidheid van het personeel om zich net wat meer in te spannen om deze doelstellingen te bereiken.
Het effect van de implementatie van IiP

Effectmaatstaven IiP

Vrijwillig personeelsverloop: Jaar t/m februari 2006 - 32% ; Jaar t/m februari 2007 - 15% Hier wordt een afname van 53% gemeten.

Aanstelling van een manager personeelszaken en training, maar met kostenbesparingen door initiatieven van personeelszaken en IiP inclusief verminderd vrijwillig personeelsverloop en verbeterde wervingsmethodes, wordt dit kostenneutraal (besparingen geschat op £60,000/jaar).

Maatstaven/doelstellingen bedrijfsprestatie
Benchmarks levertijden
"    huidige standaard levertijd 15 dagen
"    snelle levering 5 dagen
"    doelstelling: het verminderen van de levertijd met 2 of 3 dagen tijdens 2007

Doelstellingen productiviteit gebaseerd op omzet/personeel
"    2004 - £57k
"    2006 - £60k
"    2007 - doel is te verhogen tot £67k

De afname met 53% van het vrijwillig personeelsverloop sinds het begin van het toewerken naar de herbeoordeling in januari 2006 heeft effect gehad op het moreel van het personeel - opbouwen van de teamgeest - en op de productiviteitsbesparingen van het bedrijf. Omdat het 6 maanden duurt voordat een werknemer zich de van hem verwachte taken geheel eigen heeft gemaakt, heeft de afname in vrijwillig personeelsverloop onder het productiepersoneel voordelen zoals productiviteitstoename (meer personeel dat volledig bekwaam is in hun functie) en kwaliteit (er hoeven minder herstellingen uitgevoerd worden, omdat het personeel bekwamer wordt). 

Voor het managementteam van Faraday zijn het beoordelingsrapport en de feedback van de IiP van essentieel belang, omdat er van buitenaf naar het verloop van het proces gekeken wordt, en er ideeën voor verbeteringen worden aangedragen."

FARADAY is i.i.g. tevreden met het Investors in People Model, dat blijkt, zeker als je de behaalde resultaten ook nog eens uitgebreid (nb; bezoek de site) hebt vertaald voor de Nederlandse klanten & bezoekers.

(nb; FARADAY mag dan GBP 60.000 besparen, er is altijd een 'Baas boven Baas': publiek transporteur MERSEY Travel bespaart 180.000/jaar & dat nog met wel met IiP's Nieuwe Keuze Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen!)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>