Top 30 Medewerker Betrokkenheid Strategieën voor Moderne Managers (+ eboek).

"Vader leerde me mensen te motiveren. Iedere leidinggevende wil altijd alles zelf doen, maar dat werkt niet. Je moet mensen in hun waarde laten, niet altijd alles beter weten. Het is een belangrijke les geweest, één die ik mijn hele leven in de praktijk heb gebracht , tot in de Raad van Bestuur. Laat mensen hun gang gaan, laat ze werken, laat ze dingen ontdekken en daar zelf de vruchten van plukken (en dan met een lachje) Al moeten ze natuurlijk wel weten wie de baas is."

5 december 2005 overleed Frits Philips, dat overlijden leverde één van de eerste ManPro entries op. De 'boodschap' van Frits Philips was duidelijk: betrokkenheid van medewerkers is cruciaal voor het succes van organisaties, niet alleen bij PHILIPS.

9 jaar later blijkt dat er aan dat principe van (meer) betrokkenheid van medewerkers nog nauwelijks iets is veranderd (wellicht is het belang zelfs toegenomen). Maar ook blijkt dat er met de Tip van Meneer Frits weinig is gedaan. Zo maakt één van de meest recente ManPro entries, die ingaat op de affaire bij de NZa, pijnlijk duidelijk dat een gebrek aan erkenning door de organisatie van die betrokkenheid van een medewerker, kan leiden tot excessen.

In de Geest van Frits en om te proberen dergelijke excessen nu eindelijk eens de kop in te drukken, heb ik een Top 30 voor je met Medewerker Betrokkenheid Strategieën!

Het Britse Investors in People komt deze week met het ebook 'Top 30 Employee Engagement Strategies for Modern Leaders'. Deze Top 30 komt voort uit ruim 20 jaar ervaring met succesvolle organisatie ontwikkeling bij 40.000 cliënten in 80 landen, werkgevers met in dienst ruim 10 miljoen medewerkers. Ervaring met een businessmodel dat gebaseerd is op het principe van medewerker betrokkenheid. Eerst geef ik je een overzicht van deze Top 30, vervolgens de link naar dit (interactieve) eboek.

  • Zorg voor een Sterk Merk, een merk waarop medewerkers trots kunnen zijn.
  • Communiceer de Visie.
  • Benoem Kernwaarden en maak die tot de basis van je activiteiten.
  • Geef je medewerkers de mogelijkheid Input te leveren.
  • Haal je voordeel uit Focus Groepen, groepen waarop je je ideeën kan loslaten.
  • Betrek je Medewerkers bij je Strategie, bij Doelstellingen die ook hun doelstellingen zijn.
  • Houd aandacht voor Gezondheid en Welzijn binnen het werk.
  • Laat je medewerkers profiteren van initiatieven gericht op Gezondheid en Welzijn.
  • Pas Flexibiliteit in het werken toe.
  • Zorg voor een correcte Functiebeschrijving.
  • Leer je medewerkers ook over andere taken en laat hen ook andere functies uitoefenen.
  • Moedig Innovatie en innovatieve ideeën aan.
  • Biedt je medewerkers de mogelijkheid zich te Ontwikkelen.
  • Creëer een organisatiecultuur waarin continue van elkaar wordt geleerd.
  • Open deuren c.q. creëer Kansen voor je medewerkers.
  • Haal overbodige (management)lagen weg.
  • Bewaak een Positieve werkcultuur.
  • Zorg ervoor dat Beloning op een Eerlijke en Transparante manier plaatsvindt.
  • Breng financiële en niet financiële Waardering met elkaar in Balans.
  • Zorg voor een Constructieve manier van werken tussen leidinggevenden en hun medewerkers.
  • Ben Zelfbewust, ken je goede en je minder goede eigenschappen.
  • Inspireer en biedt Kansen.
  • Ben een manager, een leider die in staat is om op 3 Niveaus te Luisteren: feiten, gevoel, zingeving.
  • Ben een Rolmodel, een (school)voorbeeld.
  • Ben een Visionair.
  • Leer je medewerkers Kennen, doe dat oprecht.
  • Laat je medewerkers eigenaar zijn van en blijven over hun beslissingen en hun ervaring.
  • Ben een Benaderbaar leidinggevende.
  • Biedt de mogelijkheid tot Zelfverantwoordelijkheid.
  • Beloon zowel het individu als het team zodra dat verdiend is, 'ere wie ere toekomt'.

"Building and sustaining a great team involves focusing on the people-orientated aspects of leading an organisation. Perhaps the most complex and unpredictable part of any organisation  – there is no recipe for instant success and no secret formula for ‘Employee Engagement’. But excellence can be achieved by everyone, because it’s about creating engaging motivational workplaces, and that starts with modern leadership.

People are usually the greatest financial cost for an organisation – mistakes are costly but the opportunity for gains are tremendous. The Demands of a Modern Leader."

Bron: 'Top 30 Employee Engagement Strategies for Modern Leaders', een interactief eboek.

*VID: VAUXHALL's Phil Millward "There is this total recognition now within our business that people are the answer to business success." ;-)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>