Supermarkten doen het Goed, maar het kan nog Beter!

Het is CRISIS, u weet het. Samen met uw partner, uw gezin, uw geliefde bezoekt u dan ook veel minder de horecagelegenheden & juist weer veel vaker de supermarkten. & Met die supermarkten gaat het dus Goed, Héél Goed zelfs: de supermarktomzet bedroeg in mei € 2,56 miljard da’s een plus van 7,7% t.o.v. mei 2008. Het gaat zelfs zo goed met de supermarkten dat ze het bier bijna voor niets weggeven! Maar met zo’n actie is dan weer niet iedereen gelukkig…..

Maar ook al gaat het Goed, het is zeker geen tijd om op je lauweren te rusten! Het kan namelijk altijd Beter!!!

& Dat het Beter kan, dat laat de Britse supermarktketen Sainsbury’s zien. Sainsbury’s is de werkgever van 149.000 Britten, 60% van hen werk parttime. Sainsbury’s CEO Justin King wil in deze zeer competitieve bedrijfstak zijn mensen nog meer betrekken bij zijn bedrijf, sterker nog: nog meer betrekken bij hun werk, bij hun klanten. Hij wil hen Leiders maken! & Daarin is hij geslaagd.

King: ” One of the keys to Sainsbury’s success is the sense of team accountability we have built. Here everyone has an impact on constantly improving our offer to customers. The feedback from Investors in People has helped us to build solutions that enable us to motivate our colleagues to perform.” SUPER!!!

Sainsbury heeft Klanttevredenheid Hoog in het Vaandel staan. Enerzijds bereik je dat d.m.v. goede producten tegen lage prijzen. Anderzijds is er ookm nog zoiets als service, extreem goede service zelfs. Service waarmee je je onderscheid binnen je sector, onderscheid van andere supers. Dit betekent dat je je medewerkers (nog) meer betrekt bij hun organisatie, bij hun werkzaamheden. Maar ook dat je hen mede-verantwoordelijk maakt. Sainsbury koos jaren terug voor het Investors in People Model en dat heeft hen, volgens Justin King, ‘zeker geen windeieren gelegd’: Employee Engagement Up 10%!! meldt King enthousiast deze maand.

Sainsbury in het persbericht:

“Sainsbury’s have invested heavily in achieving a ‘one team’ feel to their operation, and this culture is led proactively by their Chief Executive Officer, Justin King. In considering how they might strengthen their competitive position, Justin and his senior management team recognised that customer service was critical, and set out to establish how they might increase this culture throughout the organisation. They identified a series of key objectives focussed on increasing the awareness and motivation of people in delivering excellent customer service:

  • To identify best practice from within the organisation
  • To exploit existing information sources to identify further areas of opportunity
  • To understand areas of variability of service
  • To engage and motivate the entire Sainsbury’s workforce to identify and deliver increased levels of customer service
  • To create metrics that would enable HR teams to track and reinforce progress

In seeking a partner to assist them in achieving these, they turned naturally to Investors in People.”

Verder lezen we iets over het IiP-proces:

“A large sample of employees was interviewed, many of these face to face, and the findings from this research were reviewed against the extensive management information data that was available.”

Het Resultaat:

“And the outcome? Sainsbury’s continues to be an organisation that involves all its people in enhancing its customer service. Working with Investors in People they have been able to increase their employee engagement even further than before, with a 10% upturn over the last three years. And at a time of such keen competitive pressure, motivating people to deliver even greater customer service must surely be a good thing.” Super!!!

Meer over deze IiP-praktijkervaring leest u in ‘He Chose Motivation.’ & terecht.

Wat je allemaal niet doet voor je (tevreden) klanten…..

7 thoughts on “Supermarkten doen het Goed, maar het kan nog Beter!”

ZAPPOS: klantenservice is (veel) geld waard! 12 jaar ago

[…] (nb; zijn deze 10 slogans u wat te Amerikaans? Dan is er voor u ook een eenvoudiger Europees voorbeeld.) […]

Tis Jong en het kost, bijna, Nix. (+ POLL!) 12 jaar ago

[…] adres. Vraag is dan ook hoe lang een super deze Strategie vol kan houden? Maar misschien zijn wij minder kritisch dan de gemiddelde Britse consument & gaat het bij ons toch vooral om de laaaagste prijs……. In zo’n […]

Waarom doen we niets met ‘Best Practices’? 12 jaar ago

[…] beschikt met 16 jaar groei, ontwikkeling en ervaring over een scala aan Best Practices, BP’s uit alle soorten van bedrijfstakken & toch is er, m.n. in ons land, nauwelijks […]

Group Think, Team Building, Flash Mob. 12 jaar ago

[…] Weet: als dit supermarktketen SAINSBURYs lukt, dan lukt het u met het collectief in uw organisatie ook, […]

PERSBERICHT: 10.000 banen gecreëerd door SAINSBURY’s en dat in tijden van crisis!!! 12 jaar ago

[…] Want waarom koos SAINSBURY’s CEO Justin King ook alweer voor het IiP-Model? He Chose Motivation. […]

Management Pro: Effectieve Communicatie en Effectief Verandermanagement maken Het Verschil. | HAANTJES GEDRAG 10 jaar ago

[…] “Managers and leaders are more important than ever in delivering effective communication and change management.” Dan denken we aan Sainsbury’s. […]

Transparantie, Vertrouwen, Eenheid: cruciale factoren voor Succes. | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. 10 jaar ago

[…] “Managers and leaders are more important than ever in delivering effective communication and change management.” Dan denken we aan Sainsbury’s. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *