Toch is TNT een Investor in People.

Een man zit thuis, op de bank, samen met zijn partner. Hij is geëmotioneerd, zijn baan als postbode bij TNT staat op de tocht. Het is een beeld uit de ZEMBLA documentaire ‘Einde van de Postbode’.

Gisteravond bij Pauw & Witteman reageerde Peter Bakker, CEO van TNT, op deze beelden. Het was hem ook niet in de koude kleren gaan zitten, maar de noodzaak om de prestaties van zijn organisatie te verbeteren lagen hieraan ten grondslag. In TNT’s Annual Report 2010 lezen we hierover “In the next few years, Mail will face significant human resources challenges. These challenges are vital to the future success of Mail and, as a result, the human resources function is represented in the Board of Management of the new independent company.”

De reorganisatie van TNT roept reacties op, meer nog dan bij andere reorganisaties, waarschijnlijk ook omdat ‘Postje’ voor ons dagelijks, in weer en wind zo zichtbaar is. Reacties als de vraag over het Investors in People Model die ik van Ischa ontving:

‘Ik vroeg me af of je in de praktijk gebleken is dat niet alleen organisaties efficiënter communiceren en personeel meer tevreden is, minder ziekteverzuim kent, etc., (m.b.v. het Investors in People Model) maar er ook sprake is van meer maatschappelijk verantwoord ondernemen. Heeft het personeel, dat meer inspraak krijgt, invloed op de corporate strategie. Anders gezegd, speelt het ‘geweten’ van de medewerkers een grotere rol in vergelijking met meer traditionele, hierarchische top-down bedrijven?

En hoe zit het dan met de sterk sturende rol die managers en leden van raden van bestuur van beursgenoteerde bedrijven? Is in een dergelijke organisatie het IiP-principe ook toepasbaar of bezwijkt die onder de druk van boven, die vooral de eigen bonus in de gaten houdt?

Als voorbeeld haal ik aan dat ik zie dat TNT Post ook IiP-gecertificeerd is, terwijl die het afgelopen jaar niet echt hebben laten zien zuinig met hun mensen om te gaan.”

Wat ik weet, & eerder publiceerde, dat is dat er voor deze reorganisatie door TNT meer tijd is uitgetrokken dan dat dit in vergelijkbare omstandigheden bij andere organisaties het geval is. TNT daarover.

“As a direct result of declining mail volumes, Mail intends to scale down its workforce, and replace 11,000 full-time mailmen with 35,000 part-time mail deliverers. During this difficult period of change, Mail aims to manage this transformation in a socially acceptable way. The majority of the 11,000 employees are expected to leave the company voluntarily or with the assistance of Mail, or through natural attrition. In 2010, it was concluded that a total of 4,500 forced redundancies remained. This announcement led to protests and the first strikes in Mail in 25 years.”

Bij een organisatie die de prestaties continue wil verbeteren kunnen er gevolgen zijn voor de medewerkers. De manier waarop je dit vervolgens oppakt maakt je onderscheidend.

Voor het Employee Engagement van de in totaal 80.000 medewerkers benut TNT al meerdere jaren hun Investors in People certification.

TNT Investor in People (IiP) sets the minimum criteria for continuous operational performance through management and employee development. Living up to this standard ensures that Mail employees receive the necessary attention and opportunities for development, which enable them to be successful and thus create value for Mail. Each year, progress evaluations are held with employees, with a focus on their performance, behaviour and personal development.

Dat TNT er in slaagt om de prestaties te verbeteren lezen we o.m. in de recente “De Laatste Meter” entry Pakjes aan de voordeur? TNT scoort het beste! Het is het wrange spanningsveld waarmee meer organisaties te maken hebben: vreugde en verdriet.

Het Investors in People Model is geen tevredenheidsmodel of een opleidingsvehikel. Het uitgangspunt met de IiP-erkenning is ‘Improving Business Performance’. Nu meer dan ooit mede dankzij de Nieuwe Aanpak richt IiP zich op de verbetering van een scala aan organisatie onderdelen; vaak een efficiencyslag. Wat je mening ook is over deze postreorganisatie, TNT lijkt daarin op de goede weg.

Dat TNT vervolgens ook investeert in het World Food Program is dan een goed voorbeeld van het IiP-onderdeel Sustainability of ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’.

TNT is een Investor in People, waarom is jouw organisatie dat nog niet?

=========================

230812

Ook de TNT Express vestiging in Chili is nu geaccrediteerd als Investor in People! Da’s daarmee de 1e IiP-er op dat continent (voorzover mij bekend). & Da’s ook goed voor de beurswaarde….

FAST NEWS: TNT Lit Cargo receives Investors in People accreditation.

1 thought on “Toch is TNT een Investor in People.”

Management Pro: Toch is TNT een Investor in People. » eXcelleRes 8 jaar ago

[…] meer informatie zie (Bron): ManagementSite Netwerk Tweet blog comments powered by Disqus […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *