Waarom Jij Ongelukkig bent op je Werk.....

Een schrikbarend laag percentage van 25 % van de medewerkers voelt zich verbonden met de Missie c.q. het bestaansrecht van hun organisatie.

Presteren onder tijdsdruk, megalomane leidinggevenden, chagrijnige kantoormaten, het draagt allemaal bij aan deze lage verbondenheid, aan een gebrek aan commitment, aan dit zurige gevoel in je maag. 47% van je medewerkers overweegt dan ook om over te stappen naar een andere werkgever. Of het daar dan zoveel beter is? Da's nog maar de vraag.

Je kan je afvragen: wat kan er door mijn werkgever worden gedaan om de werkomgeving te verbeteren? Je kan je ook afvragen wat kan ik doen om mezelf op het werk tevreden te stellen? 

3 weken geleden kwam hier Erik 'voorbij', een interessante 'casus' want: Erik wil niet weg bij zijn huidige werkgever! Erik is een uitzondering, mogelijk zelfs een schaarse uitzondering. De economische crisis is over, zo lijkt, en er blijkt een correlatie te bestaan met een gevoel van ontevredenheid. Want wie weet is het 'elders' beter! Een onderzoekconclusie als "Slecht management is de grootste aanjager van ontevredenheid en voor 47% van de werknemers voldoende reden voor hen op zoek te gaan naar een nieuwe baan." helpt hier de gemiddelde medewerker ook al niet.

De onderzoekresultaten die ik hier aanhaal zijn afkomstig van Mental Health America en Investors in People International. Een enigszins vergelijkbaar onderzoek van het Nederlandse Integron trekt, hoewel iets positiever geformuleerd, nagenoeg dezelfde conclusies: de gemiddelde medewerker blijkt ongelukkig te zijn op het werk. Wat te doen? Wat te doen door je werkgever maar ook: wat te doen door jezelf?

In Why You Are Unhappy at Work komt Harvard's Sean Silverthorne met tips, hij haalt daarvoor enkele van zijn collegae aan; een selectie:

"I believe we need to restructure large organizations by giving much more responsibility and authority to first-line workers and paying them accordingly—with appropriate performance incentives. We need to trust employees, not control them, by empowering them to carry out the company's mission on behalf of customers. They should be given full responsibility for performance, quality, achievement of goals, and compliance with company standards." Bill George in Fixing the ‘I Hate Work’ Blues.

"There's no reason, no matter how resource-constrained an organization is, why managers can't help employees see the meaning in their work." Teresa M. Amabile in How Small Wins Unleash Creativity.

"A poorly designed job can work against even the most dedicated employee, setting the person up to fail. This creates a recipe for frustration and a path to burnout that is all too common in today’s workplace." Dina Gerdeman in Bad At Your Job? Maybe It's the Job’s Fault.

"Organizations around the globe are doing a poor job developing employees who are engaged—“emotionally invested in and focused on creating value for their organizations every day,” as the Gallup organization defines it. Worse yet, even though ample research suggests how to do it, the numbers of actively disengaged employees far exceed those who are engaged. And the numbers aren’t improving." James L. Heskett in Summing Up: Why Can’t Organizations Engage Their Employees?

De 'andere kant van de medaille': als de organisatie alles in het werk stelt om de werkomstandigheden te verbeteren maar de werknemer toch ontevreden blijft: afscheid nemen. "A company stands to lose $12,489 in costs from replacing one toxic worker." Da's een aanzienlijke besparing. Roberta Holland in Hazard Warning: The Unacceptable Cost of Toxic Workers.

En dat in tijden dat werkgevers (bijna) letterlijk Schreeuwen om Nieuwe Medewerkers!, (zeker) niet alleen in het door ASML CEO Peter Wennink recent aangehaalde Brain Port Eindhoven; interessante tijden.

Inspiratie voor deze entry komt uit: Why You Are Unhappy at Work.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>