Wat te doen in een Wereld van Constante Onrust?

Wat zei ik u? Vanochtend is er geen kleur meer te bekennen op de beurzen. Onze Wereld is er nu 1 van Constante Onrust & het ziet er naar uit dat dit nog wel enige tijd gaat aanhouden, jammer.

Wat kun je nu doen? Hoe kan je organisatie overleven? INVESTEREN was de 1e tip die ik u gaf. De 2e tip, 1 die ik nu geef, dat is: dat SNEL handelen is geboden!

Of uw organisatie ook daadwerkelijk SNEL kan handelen, daarvoor is er nu (& toeval bestaat niet, voor mij) een handige & eenvoudige tool, ontwikkeld door Hagel, Brown & Davison: ‘The FAST Approach to Rethinking Strategy Development’. Hoe FAST bent u dan wel?

The FAST Approach van John Hagel III, John Seely Brown en Lang Davison bestaat uit een relatief eenvoudige test. Als u die test beantwoordt dan ziet u direct of u, uw organisatie in staat is om SNEL te kunnen handelen. (nb; mij viel het op dat deze stellingen verdacht veel lijken op de 13 IiP stellingen die ik gebruik tijdens een Investors in People Quick Scan maar dat ‘terzijde’.)

Hagel, Brown, Davison: “Shaping strategies might, at first blush, appear intimidating. But they needn’t require massive organizational change. A series of straight forward steps – which we call FAST – can help your executive team determine whether a compelling shaping opportunity exists for your enterprise, industry, or marketplace.

Some companies use elements of the FAST approach already – without realizing it. To assess the progress of your executive team, review the FAST steps below, then respond to the questionnaire that follows. Rethinking the process of strategy development is not a journey you can complete in a flash, but you may be farther along than you thought.”

  • Focus: hoe ziet ‘uw’ wereld er over 10 jaar uit? Waarschijnlijk toch een moment dat het ‘weer stukken beter gaat’. Overigens, alternatieven of enkele scenario’s bedenken, kan geen kwaad voor de brainstorm die u met uw team nu doet.
  • Accelerate: versnel die 2 – 3 initiatieven die nu het meest succesvol zijn, die de basis vormen onder uw successen; dit onder het motto ‘wat gaat Goed, wat kan Beter?’
  • Strengthen: versterk de organisatie, ga na wat u, uw organisatie er van kan weerhouden om succesvol te kunnen zijn? Wat zijn mogelijke bedreigingen? Versterk of bescherm uw organisatie daartegen.
  • Tie it All Together: verbindt huidig succes met lange termijn verwachting, leg nu die basis voor de toekomst niet alleen door financiële reserves op te bouwen maar ook door dito ‘reserves’ bij uw medewerkers.

 Vragen die u & uw team zich hierbij stelt, zijn: (nb; streep door wat n.v.t. is)

  1. 1. Do your senior managers share a view of what the market will look like in five to 10 years? Do they agree on how the company will need to change to flourish in that market?” Ja / Nee
  2. 2. If management agrees about the company’s future, have they adequately communicated that view throughout the organization?” Ja / Nee 
  3. 3. Has there been sufficient focus on two or three high-impact initiatives that, over the next six to 12 months, can move the company toward the long-term goal?” Ja / Nee
  4. 4. Is senior management addressing major organizational obstacles that prevent acceleration toward the long-term goal?” Ja / Nee 
  5. 5. Has management instituted processes to systematically assess whether near-term initiatives are moving the company forward?” Ja / Nee 

Als u  nu ‘Nee’ antwoordt, hopelijk niet te vaak (….), toont dat op tekortkomingen, tekortkomingen die uw organisatie er van weerhouden om FAST of SNEL te kunnen handelen.

Wat dan helpt?

  • => het artikel ‘Shaping Strategy in a World of Constant Disruption’ dat deze maand verschijnt in de Harvard Business Review.
  • => het Investors in People Model. 1 voorbeeld van een organisatie die IiP succesvol toepast bij haar (FAST) Strategie dat is de Britse BBC.

‘Geen Tijd voor IiP!’ zegt u. Nu als het goed is dan doet u dat, dat uitvoeren van de IiP-principes ‘Plannen, Uitvoeren, Beoordelen’, al! Dat zijn ‘normale’ managementtaken, toch?

Zo niet, dan daarover ‘later meer’. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *