Ziek door de CRISIS

“Bijna een miljoen werknemers hebben gezondheidsklachten door reorganisaties.” Dat meldt FNV Bondgenoten n.a.v. een onderzoek dat zij uitvoerden in de zomer en het najaar van 2008. Onder de huidige omstandigheden kun je dus gerust stellen ‘1 million & still rising’…..

De oorzaak van deze gezondheidsklachten komt door onzekerheid, onzekerheid m.n. over de eigen toekomst. Onzekerheid die ontstaat doordat de werkgever nalatig of op zijn minst onzorgvuldig is in zijn informatie over de toekomst of de Strategie van de organisatie.

Gezondheid & Welzijn van medewerkers én managers hebben te leiden onder de CRISIS. Is er iets aan te doen? Jawel, gelukkig maar……

De Telegraaf meldt vanochtend over het rapport ‘Ziek door Onzekerheid’: ‘Bijna de helft van de werknemers meldt dat een reorganisatie het privéleven sterk beïnvloedt. Dat varieert van irritatie in de omgang met anderen en verwaarlozing van privétaken tot spanningen in de relatie.
“Dit alles kan echter worden verminderd door het personeel meer te betrekken bij de reorganisatie”, stelt Jan Warning, directeur Bureau Beroepsziekten van de FNV.’

Mee eens, medewerkers meer betrekken bij je organisatie, meer committeren aan hun(!) organisatie, dat kan niet alleen ‘zo maar’ helpen om hun stress te verminderen, het kan zelfs de organisatie helpen de CRISIS beter te weerstaan……

Het gaat hierbij om Gezondheid & Welzijn. Tuurlijk kennen we de ARBO wetgeving, maar deze stress dat gaat toch wel iets verder.

“Health and wellbeing covers a number of different workplace issues and Investors in People has identified five core areas; Planning, Supportive Management, Supportive Culture, Work-Life Balance, and Evaluation.” & Jawel hoor, daar is ie weer: het Investors in People Model!

One size fits all, zeker” zeg je? Dat niet maar het IiP Model is wel ver….. handig voor een organisatie, zeker NU!

I.p.v. dit specifieke ‘Health & Wellbeing’ onderdeel (nb; een New Choice!) toe te lichten, is het beter enkele IiP-ervaringen met deze module te melden:

“We believe an organisation’s approach to health and well-being can be an important factor in making it an employer of choice in terms of attracting, retaining and developing staff. As a happy, healthy team with a good working environment we generally hit target more often.” Tony Bell Executive Officer Royal Liverpool Children’s NHS

“We saw it as an opportunity to undertake an audit of the Health and Wellbeing Service, and the possibility of benchmarking with other companies.” SHRM Kimberley Clark (UK Consumer division)

“Everyone is considered to be as important as each other, regardless of their job or the number of hours they work.”  Pip Millard Project Manager Woodlands Veterinary Clinic

Wat je doet als IiP-adviseur als je een 0-meting maak over de status van Gezondheid & Welzijn in een organisatie dat is een focus leggen op de organisatie onderdelen Planning, Faciliterend Management, de Organisatie Cultuur, de Werk-Leven Balans & de Evaluatie van de voortgang/resultaten van m.n. dit proces. Dat alles binnen de conitinue leercirkel met, natuurlijk, een focus op Commitment & Communicatie.

Ergo, kan de gezondheid van ruim 1 miljoen zieke/gestresste medewerkers, zelfs nu, verbeteren? Wis & waarachtig (ook al ben ik geen arts ….)!

3 thoughts on “Ziek door de CRISIS”

Pesten op het Werk 11 jaar ago

[…] die top halen van landen waar het meest wordt gePest op het Werk, dan is het laten uitvoeren van de Investors in People Module ’Gezondheid & Welzijn’ een aanrader. Want uw Medewerkers Pesten, & de gevolgen daarvan aanvaarden, dat wilt u toch […]

Wat je medewerker graag van de Kerstman wil hebben….. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] nummer 7: een Gezonde Werkplek. Persoonlijke Gezondheid & Welzijn zijn facetten waarvoor steeds meer de samenwerking c.q. afstemming tussen werkgever & werknemer […]

Wat zeker niet in je Kerstpakket mag ontbreken! (nb; HR Trends 2012) | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. 8 jaar ago

[…] nummer 7: een Gezonde Werkplek. Persoonlijke Gezondheid & Welzijn zijn facetten waarvoor steeds meer de samenwerking c.q. afstemming tussen werkgever & werknemer […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *