Activistische CEO’s kunnen de Wereld Veranderen.

Amazon, Berkshire Hathaway and JPMorgan Team Up to Disrupt Health Care.” meldt The New York Times gisteren. Deze werkgevers gaan de complete gezondheidszorg (NB; niet alleen de kosten) van hun medewerkers en de gezinsleden van deze medewerkers op zich nemen. Disruptie, idd.

Warren E. Buffett CEO van Berkshire Hathaway, één van de initiatiefnemers: “De extreme toename van de kosten van de gezondheidszorg fungeren als een hongerige lintworm voor de Amerikaanse economie.” Anders gezegd: de economie wordt uitgehold door de sterk stijgende kosten van de gezondheidszorg; niet alleen in de VS. Jeff Bezos, Amazon’s CEO: “Hoe moeilijk dit ook is, het zal de moeite waard zijn om de gezondheidszorg als geheel minder te belasten en de resultaten op het gebied van gezondheid en welzijn voor medewerkers en hun gezinnen te verbeteren. Succes vereist getalenteerde experts, de geest van een beginner en een oriëntatie op de lange termijn.”

Buffett, Bezos en JPMorgan Chase’s James Dimon scharen zich met dit initiatief onder de ‘activistische CEO’s’. Activistische CEO’s zijn eindverantwoordelijken die publieke standpunten innemen over politieke en sociale kwesties, kwesties en aandachtsgebieden die geen direct verband houden met het uiteindelijke financiële resultaat van hun bedrijven. 

In de VS ontstaat een trend: CEO’s die zich publiekelijk uitspreken tegen wapenbezit, tegen het uitzetten van kinderen, voor een beleid gericht op transgenders; bijv. “Our jobs as CEO’s now include driving what we think is right.” vertelde Bank of America’s CEO Brian Moynihan tegenover The Wall Street Journal. “It’s not exactly political activism, but it is action on issues beyond business.” Waar de politiek, en de maatschappij, steken laat vallen, kan het bedrijfsleven als verantwoordelijk werkgever een duidelijke rol spelen.

TATA Trusts kent een lange, dit jaar 150 jaar, traditie van maatschappelijke betrokkenheid. Een substantieel deel van de winst voor belasting van de TATA Group, naar verluidt 25%, gaat jaarlijks naar TATA Trusts. YUM!, moedermij. van de merken Pizza Hut, Taco Bell en Kentucky Fried Chicken, kent een vergelijkbaar maar meer recent beleid: sinds het 10 jarig bestaan in 2007 heeft YUM! $ 640 miljoen in cash and food donations bijgedragen aan het World Food Programme. Dit zijn slechts een paar voorbeelden.

The CEO is a climate change crusader who has been credited with re-energising the consumer giant and making a case for building a business with purpose.” The Economic Times, India, over Paul Polman, Unilever’s CEO Polman is een Nederlands, beter wellicht Europees, voorbeeld van een activistisch CEO.

Zappos’ Tony Hsieh en Tesla’s/Spaxe X’s Elon Musk staan als eindverantwoordelijken op de loonlijst van hun organisaties voor een bedrag van $37,000, het minimum dat er in Californië dient te worden uitbetaald. Zij zijn daarmee niet de enige CEO’s. Met enig cynisme kun je opmerken dat CEO’s als zij ook beschikken over een aantrekkelijk aandelenpakket, toch doet dat m.i. niets af aan het signaal dat zij afgeven. Veel meer CEO’s, bestuurders, directies dan hen laten zich jaarlijks uitbundig fêteren én beschikken daarbij over een dito pakket. Hsieh wil bijdragen aan een gelukkiger wereld, Musk wil de aarde leefbaar houden door mensen op andere planeten te laten (over)leven. Komt de politiek, de maatschappij niet met een oplossing voor een leefbare en duurzame samenleving, dan neem je dat als activistisch CEO persoonlijk op je.

I just think it’s insincere to not stand up for those things that you believe in.” aldus Jeff Immelt, v/m CEO van GE “We’re also stewards of our companies; we’re representatives of the people that work with us. And I think we’re cowards if we don’t take a position occasionally on those things that are really consistent with what our mission is and where our people stand.

Hoe pakken activistisch CEO’s het aan om het publiek te informeren over hun ideeën, hen er bij te betrekken en de politiek vervolgens in beweging te zetten?

  • Raising awareness. For the most part, this involves making public statements—often in the news media, more frequently on Twitter—to garner support for social movements and help usher in change. In such statements business leaders are communicating to stakeholders where they stand on a whole slate of issues that would not have been on the CEO’s agenda a generation ago.
  • Leveraging economic power. Some of the more powerful cases of CEO activism have involved putting economic pressure on states to reject or overturn legislation.

Bron: The New CEO Activists, HBR artikel van Aaron K. Chatterji en Michael W. Toffel.

Volgens Chatterji en Toffel is er nog te weinig empirisch bewijs van het succes van CEO activism. Het geheel is ook niet zonder risico’s: je kan als hypocriet worden ervaren. Je activisme kan echter ook een positieve ‘boost’ geven aan je reputatie. Niets doen binnen het maatschappelijk debat lijkt inmiddels geen optie meer, dat kan nl. worden uitgelegd als een stilzwijgend instemmen.

Interessant is nog het antwoord op de vraag: wat drijft de activistisch CEO? Intrinsieke motivatie, dat (b)lijkt het te zijn. “Intrinsic motivation — the individual’s desire to succeed, combined with autonomy of action, mastery of the task, and purpose.” Dan Pink’s Drive.

In FT.com’s Tesla pay deal seeks to blast Elon Musk to infinity and beyond haalt Andrew Hill deze week Elon Musk aan als voorbeeld van iemand die intrinsiek gemotiveerd is. Dan blijkt dat het ‘zijn’ van een activistische, intrinsiek gemotiveerde CEO een niet te onderschatten ‘neveneffect’ heeft. Hill: “Why would you want to work for a defence contractor when you can work for a guy who wants to go to Mars and he’s going to move heaven and earth to make it happen?

Idd: ‘Why should you?

================

050218

The transformation of capitalism will not happen overnight, but there are actions that we can all take to make it possible.” Het artikel How to Heed BlackRock’s Call for Corporate Social Responsibility van prof. Julia Battilana, dat vrijdag verscheen op Harvard’s Working Knowledge, is een mooie aanvulling.

2 thoughts on “Activistische CEO’s kunnen de Wereld Veranderen.”

Arend Profijt 10 maanden ago

Wederom een mooi artikel Willem Scheepers. Onlangs ben ik begonnen in het boek Sapiens van Yuval Noah Harari. Het boek zegt iets over de mens (open deur…) in de context tot haar bestaan, waarom we de dingen doen die we nu doen. Waar het gaat om overleven op andere planeten denk ik dan, waarom? Laten we de huidige planeet leefbaar maken….

De Falcon Heavy is zojuist succesvol gelanceerd. Volgende stop: Mars. Over Visie en Realiteit. – ManagementPro 9 maanden ago

[…] zijn mensen als Warren Buffett, Jeff Bezos en James Dimon, zij hebben een Visie gericht op een disruptie van de Gezondheidszorg. Er zijn daar ‘wat’ strubbelingen aan de Top, toch is de Visie van Uber helder: het […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *