Wat als je als klant mag meebeslissen over de beloning van je bankiers? CAIXA Bank.

Overigens, je mag hier ‘bankier’ zelfs ruimer zien: wat als je als klant, als consument, als belastingbetaler mag meebeslissen over de beloningen die de verschillende topmannen & -vrouwen in de verschillende sectoren profit, non-profit, Politiek etc, kunnen ontvangen? Zijn we dan niet met z’n allen op weg naar een (bijna) ideale republiek?

Nu, volgens de CEO van de Spaanse bank CAJA NAVARRA (CAN) Enrique Goni is dat héél goed mogelijk. Zo wordt er voor de bepaling van zijn persoonlijke vergoeding gebruik gemaakt van een onderzoek onder de klanten van CAN. Een paar jaar geleden daalde de klantwaardering van een 7 naar een 6,3, of de heer Goni maar even 30% wilde inleveren. In zijn recente interview met WHARTON heeft Goni ook nog eens alle begrip voor het standpunt van zijn Bestuur & zijn medewerkers ook….

Maar ja CAJA NAVARRA was dan ook een middelgrote bank die 10 jaar terug pionierde met CIVIC BANKING: eenvoudig gezegd de gemeenschap bankiert en die wordt daarvoor beloond. Of zoals Enrique Goni het stelt: “Banken dienen hun klanten te behandelen als Burgers.”

Sinds augustus van dit jaar is, m.n. door de problemen van de collega-banken, CAN deel geworden van de veel grotere CAIXA BANK. Los van deze ontwikkeling hebben de ca. 1 miljoen klanten, of “burgers”, van CAN (nog steeds) 5 Rechten:

  • Know how much money the bank makes off of them.
  • Know and decide how customers’ deposits are put to work by the bank.
  • Determine how the bank’s profits are used to support socially-responsible projects.
  • Know what progress is being made by the socially-responsible projects the bank supports.
  • Help out by volunteering — giving their time and energy (not just their money) to socially-responsible programs.”

Zoals Enrique Goni aangeeft in zijn interview met WHARTON management professor Mauro F. Guillen vraagt openheid nog al wat van de datamining binnen zijn organisatie. (nb; nog vorige week hoorde ik van een NL bank dat het héél lastig is te achterhalen wat een klant, particulier of zakelijk, nu daadwerkelijk bijdraagt) Goni: “You need a strong data warehouse and special techniques and abilities for data mining. You have personal compatibility with every customer; you know how much you’re earning with a customer.” De investering in deze infrastructuur was het dubbel & dwars waard voor CAN.

Zaken waarover de burgers van CAN binnen het You Choose, You Decide programma mogen meebeslissen betreft niet alleen de vergoeding van managers & medewerkers maar ook bijv. de investeringen die CAN doet c.q. bijdragen die CAN levert aan de lokale gemeenschap. Zo weet het Spaanse onderzoeksinstituut CNÏO te melden: “The CNIO-Caja Navarra International Postdoctoral Program is possible thanks to the generous support of the ‘You choose: you decide’ initiative of Caja Navarra.”

De idee van CAN is binnen de sector i.i.g. al overgenomen door Branson’s VIRGIN BANK, maar gezien de achtergrond van Richard is daarvoor ook wel ‘iets’ te zeggen.

Volgens mededeling op de website ondersteunt ‘moeder’ CAIXA het maatschappelijk sociaal belang van CAN (nb; er wordt niets gezegd over het groepsbreed overnemen hiervan, nog niet):  “CAJA NAVARRA: het beheer van het erfgoed en het sociale werk zijn fundamentele doelstellingen die door middel van de activiteiten en dividenden bijdraagt aan de economische en sociale ontwikkeling van Navarra.” Noem het ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.’

& Zo hebben de burgers van CAN ook invloed op de beloning bankiers. Het zou toch mooi zijn als wij als burgers ook zo’n invloed zouden kunnen hebben. Dat profit instellingen, zoals banken, zich hiertoe bereid voelen zal nog wel even gaan duren. Maar dat we mee mogen denken bij semi-overheden als AMARANTIS en VESTIA & dat we zelfs tegen premier Rutte kunnen zeggen ‘Nou, dat is niet goed wat je daar deed direct na de kabinetsformatie, dus hup 50% eraf Mark (nb; hoeze ‘Balkenendenorm’?)’, dat zou al een hele winst zijn voor ons land, toch? 😉

==========

250914

‘Now, make money.’ is de titel van een artikel in The Economist over het succes van CAIXA Bank.

CAIXABANK is a rare breed in Spanish banking. The financial crisis brought most of the country’s 45 cajas—regional savings banks with a commitment to social welfare—to their knees. But CaixaBank, based in Barcelona, has grown. On September 1st it became the largest domestic bank by loans, after buying the Spanish retail business of Barclays, a British bank.

Many southern European banks are still defined by how they weathered the euro-zone crisis. A handful are expected to fail upcoming stress tests conducted by the European Central Bank. CaixaBank not only survived without state aid, but used the crisis to expand. Its new chief executive, Gonzalo Gortázar, is unperturbed by the ECB’s probe. But even though the economy is growing again, banking in Spain is still a tough business.”

Je kan er niet aan voorbijgaan dat de “5 Rechten” van CAIXA hier ook debet aan zijn…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *