Communicatie Tips voor Clowns als Berlusconi

Silvio Berlusconi, hoe je het ook wendt of keert hij is een Personal Brand in optima forma. Bij hem wordt het weer eens duidelijk dat je als Real Brand toch zoveel mogelijk jezelf dient te blijven & dat je je zeker niet anders dient te gedragen dan het gedrag dat bij je past. Sterker nog: anders gedragen dan het gedrag wat je volgers van je verwachten! Want dat hij al geruime tijd, op democratische wijze & zelfs met overgrote meerderheid door de Italianen wordt verkozen als hun staatsman, zegt meer over de Italiaanse cultuur & mentaliteit dan over Berlus zelf.

“What do Italians make of Silvio Berlusconi? Easy. Most think: “He’s one of us.” He loves his family, his football, his friends, his food. And his money, of course. He praises the church in the morning, family values in the afternoon and hangs around with young women at night – at 72, that’s quite an achievement. He is fun, no doubt. On the left, most politicians are boring. Beating them? Piece of cake, for Silvio the maverick.” wist TIME vorige week te berichten.

Maar voordat u nu ook de clown gaat uithangen & zich begeeft in culturen die nog niet zo gewend zijn aan uw gedrag(!), volgen hier eerst nog enkele Communicatie Tips!

Dat wij, wat meer kouwelijke Noorderlingen, met gemengde gevoelens (sic.) aankijken tegen Berlusconi bleek gisteren nog eens in de PlusPost bijdrage ‘Gladjakker Berlusconi’. Blogger Myrthe Hilkens veegt de vloer aan met de Italiaanse premier. Ook al wil ik niet alles goed praten wat Berlus uitspookt, toch krult er bij mij vaak wel een lach om mijn lippen als ik zie waar hij nu weer mee wegkomt. Dat hij stond te telefoneren terwijl collega Angela Merkel ‘braaf’ stond te wachten, zegt net zoveel over Berlusconi als over Merkel; communicatie is 2-richting verkeer. (nb; het was trouwens niet voor het eerst dat ie Angela iets flikte, de ondeugende grappenmaker….)

Daarom & om te voorkomen dat u ook, ongewenst voor anderen, de clown gaat uithangen volgen hier 7 Communicatie Tips:

  1. 1.Doe veldonderzoek voordat u controversiële uitspraken doet. Ga na wat uw gehoor, zeker in een ander land/andere omgeving, van u verwacht.
  2. 2. Liegen. Sommige leugens zijn halve waarheden geuit met de beste bedoelingen (nb; het zgn. ‘leugentje om best wil’…..). Beter nog dan te liegen is het om de vraag te ontwijken. (Zoals Scheringa & Van Gaal dat nu doen, bijv.)
  3. 3. Negeer de kracht van macht. Hoe meer Macht dat u hebt, hoe Minder dat u hoort. Uw volgelingen/medewerkers zullen het wel uit hun hoofd laten om u te voorzien van Slecht Nieuws. Je leeft dus in de bekende ‘eigen wereld’. Tip: Communicatie is niet alleen brengen, het is ook halen!
  4. 4. Onderschat nimmer de intelligentie van uw publiek. ‘Dat begrijpen ze toch niet’ of ‘Dat willen ze niet weten’ kan ‘zo maar’ fout voor u uitpakken. Als u denkt dat uw publiek de boodschap niet zal begrijpen, besef dan dat het Uw Taak is om het hen (toch) uit te leggen.
  5. 5. Verwissel het proces niet met de uitkomst. U wilt worden gewaardeerd voor het in uw ogen Harde Werk dat u doet, ergo voor het proces. Weet: uw publiek is slechts geïnteresseerd in de uitkomst & niet meer dan dat.
  6. 6. Maak gebruik van de juiste vorm van communicatie. Niet alle info is geschikt voor een inleiding (nb; Cubanen zijn maar wat blij dat ze verlost zijn van Fidel’s uren durende toespraken), net zo min als dat niet alle info over de mail kan worden verzonden etc.
  7. 7. Voorkom de kans op fouten. Nu zijn fouten of vergissingen op de spreekwoordelijke manier zo gemaakt. Zeker als je vergeet na te gaan of je publiek de boodschap wel begrepen heeft! Daarom ga dit na direct na het brengen van uw boodschap of zo snel mogelijk in de dagen daarna. De essentiële vraag die je dan stelt is: ‘Wat ga jij nu doen?‘  Het antwoord op die vraag laat u zien of uw boodschap ook daadwerkelijk overkwam.

Met dank voor deze Tips aan coach Stever Robbins (nb; hoewel hij ze iets anders toepast in zijn teksten & ze vertaald in ‘vergissingen’; kan ook). Dat het handig kan zijn, zo’n coach om je communicatie te optimaliseren, da’s zeker.

Aan Berlus zal zo’n coach helaas niet meer besteed zijn….

(fake of niet, het lijkt wel op ‘m)

5 thoughts on “Communicatie Tips voor Clowns als Berlusconi”

Wie ben je: Berlusconi of Obama? 10 jaar ago

[…] de andere zijde van de oceaan, kwam intussen Berlus weer in opspraak, hij hield ook een ‘toesprak’. 9 uur nadat hij te horen had gekregen […]

Strauss-Kahn of wat als jouw baas sexueel intimideert? – ManagementPro 8 jaar ago

[…] een ‘prestigieuze’ Les Gérard. Hij doet daarmee goede zaken bij dito clown Berlusconi. Ruslands Doema is berucht om de periodieke slemppartijen, bijeenkomsten waarbij ook een scala aan […]

Wat had de beste Exit-Strategie voor Kadhafi kunnen zijn? – ManagementPro 8 jaar ago

[…] De valkuil waarin Kadhafi is getrapt bij zijn afscheid staat bekend als die van de ‘Lost Identity’. Deze ‘verloren identiteit’ treft vooral: ‘Fouders, CEO’s, longtime company leaders who’ve accumulated power and have “become” their jobs.’ Dat Kadhafi zijn ‘baan werd’ laat de foto in How Gadaffi blackmails Europe mooi zien: Op zijn operette-uniform prijkt een foto van een onderwerp dat hij graag ter sprake wil brengen (nb; Italiaanse troepen die zich begin 20e eeuw misdroegen in ‘zijn’ Libië), voor zijn persoonlijke beveiliging koos hij voor een opmerkelijk ‘garderegiment’, achter hem zien we daarvan één van de leden. Wat nog ontbreekt op het plaatje dat is het tentenkamp waarin hij verbleef tijdens zijn reizen. Overigens, ook zien we nog zijn grootste-vriend-in-betere-tijden: Silvio B. […]

Eva | Communicatie 8 jaar ago

Bij communicatie moet men opletten voor zijn eigenwaan. Onze Italiaanse vriend dacht dat iedereen hem grappig vond, maar zijn communicatie en andere streken hebben zijn nek gekost. Comminicatie verraad wie je bent.

De rokjes worden korter en de koersen stijgen, je kan dan ook maar één ding concluderen: Het is Lente! – ManagementPro 7 jaar ago

[…] een sombermans bent of juist de vrolijke noot van het gezelschap. Van alle Europese politici lijkt Berlusconi momenteel als één van de weinigen aan het laatste te voldoen…. De kans dat je dan ook al […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *