Crisiscommunicatie, Moerdijk vs. Tucson

Als je met een crisis wordt geconfronteerd dan vraagt je reactie om exceptionele communicatieve vaardigheden. Hét moment, kort na de crisis, zeg maar je primaire reactie bepaalt of je Up or Out bent. Er zijn maar weinig leiders die dat beseffen, ook lijkt het er op dat je reactie vooraf al cultureel bepaald is.

De wereld wordt momenteel door veel crises getroffen: van Haïti, via Tunesië tot ver in Australië. V.w.b. voorbeelden van Up or Out crisiscommunicatie haal ik er 2 anderen uit: de reactie van President Obama op de aanslag op senator Gabrielle Giffords, zaterdag in Tucson Arizona & de reactie van onze Overheid (nb; hier hebben we al direct een uitdaging: wie staat er op? wie is hier de leider die ons er doorheen trekt?) op de milieuramp in Moerdijk.

Natuurlijk heeft een president van de VS een scala aan communicatie adviseurs achter zich staan, soms zelfs letterlijk. Ook lijkt het er op dat de president van de VS allereerst wordt benoemd in die functie vanwege zijn excellente communicatieve vaardigheden & pas in de 2e plaats voor zijn (t.z.t. ook ‘haar’ want ongetwijfeld komt er een vrouwelijke president) politieke intellect. Waarschijnlijk is de aanname dat het laatste te leren is & het 1e een vaardigheid, een kerncompetentie.

Tijdens zijn ’30 durende toespraak wist Obama weer iedere Amerikaan achter zich te scharen. Zelfs zijn zwaarste criticasters zijn gematigd positief. Zo maak je dus van een crisis een kans, voor wijzigingen in de omgang met elkaar bijv. (nb; in zijn speech legt Obama ook een link naar de toename in polarisatie) Hoe anders in ons land: de ‘gemiddelde’ crisis blijft ons nog lang achtervolgen….

Het kan niet anders of de Amerikanen weten uit een crisis ook nog een HELD te voorschijn te halen. In dit geval is dat Daniel Hernandez, een medewerker van Giffords. Obama: “Je kunt het ontkennen, maar we hebben besloten dat je een held bent.” Overigens, Obama laat in zijn speech niet één held voorbijkomen maar een heel scala aan helden, metaforen om uit de crisis te kunnen komen.

Zit er onder de brandweermensen & de hulpverleners, die in Moerdijk (mogelijk) hun gezondheid in de professionele waagschaal hebben gelegd, misschien ook één held? ééntje maar, dat is toch niet te veel gevraagd???…. (nb; i.i.g. geen held onder onze politici, die bleven veilig in het busje zitten….)

Meer weten over communicatie in tijden van crisis? Lees dan de entries ‘Crisis Communicatie OpMaat’, ‘Casus: Hoe om te gaan met een ‘Yuri van Gelder´?‘ en ‘Zin & Onzin van Commitment in tijden van CRISIS’ c.q. gebruik de zoekfunctie op deze site.

De speech van Obama is een mooi voorbeeld van de communicatieformule “C = (V x L)¹ + G²“: Obama bouwt de spanning op, weet zich bewust van regionale normen & waarden, creëert een feel good  moment, komt dan met De Boodschap & sluit in gezamenlijke euforie af. Zijn lichaamstaal ondersteunt daarbij zijn boodschap; een schoolvoorbeeld van crisiscommunicatie. Deze speech zal in MasterClasses Communicatie en Persoonlijk Leiderschap voorbijkomen.

18/01/11, aanvulling:

Interessant is nog dit commentaar in Harvard Business Review editor’s blog ‘Leadership after Tucson, Will Anything Change?’. Slotoperking, waarschuwing van editor Sarah Green “If we only have these broader conversations about leadership in the wake of tragedy, and if we allow them to descend reflexively into the well-worn ruts of partisan backbiting, we may not end up with the leaders we need — just the leaders we deserve.” Inderdaad….

25/01/11

Barack Obama, de 1e multimedia president? Voor zijn State of the Union 2011 vandaag zet the Obama Administration een volledig nieuw multimediaal project op. Wie weet helpt het hem om ‘Tucson’ vast te houden & voort te zetten. Daarnaast is het ook leerzaam voor jou mogelijkheden als communicator in je organisatie.

Of je nu voor of tegen ‘m bent, als voorbeeld voor het gebruik van multimediale middelen tijdens het communiceren van je boodschap blijft het interessant.

050912

De verkiezingen in de VS komen er aan. Daarvoor houdt Michelle Obama tijdens de Democratic National Convention 2012 een indrukwekkende speech. Zelfs als je de emoties, die er (typisch Amerikaans) veelvuldig tussen zitten, uit haalt blijft er een bijzondere speech over. Een speech ‘in lijn’ met de hiervoor aangehaalde speech van haar man, Barack. Dit zegt ‘iets’ over het team dat hun speeches schrijft (nb; doe dat dus niet zelf!) maar ook over de Obama’s……

200713

Nog een prima ‘staaltje’ van ‘crisiscommunicatie’ door Barack Obama n.a.v. de ‘situatie’ rondom Trayvon Martin. M.n. de reflectie op de persoonlijke situatie maakt dit sterk ‘This could have been my son, this could have been me’.

060514

Aan dit overzicht van (crisis) toespraken mag de toespraak van Jan Terlouw tijdens de Nationale Herdenking op 4 Mei met de titel En Broederschap?, zeker niet ontbreken.

“Vorige herfst werden in Zelhem, in de Achterhoek, de restanten opgegraven van een bommenwerper, een Lancaster, die daar in september 1944 was neergestort. Van de zeven bemanningsleden heeft één zich met een parachute kunnen redden, de zes anderen explodeerden met het vliegtuig.

De oudste van de bemanningsleden was 26 jaar. Zesentwintig jaar. De piloot heette Albert Keith Hornibrook, een Australiër. Hij was 20 jaar, kwam naar Europa en stierf in Zelhem voor onze vrijheid. Hartverscheurend.”

De gehele toespraak vind je hier. Ook kun je de toespraak zien c.q. beluisteren bij de NOS.

4 thoughts on “Crisiscommunicatie, Moerdijk vs. Tucson”

Leiderschap in CRISIS: lessen van de Chileense Mijnwerkers. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] op zich nam. (nb; hoe anders de ‘leiders’ bij bijv. FUKUSHIMA maar ook in ons land: MOERDIJK…. dat duurde ff of zoals hier: men bleef in het busje […]

De Middelen van TU Delft of hoe je beter Niet op slecht nieuws reageert. – ManagementPro 8 jaar ago

[…] in tijd van crisis, als het ff tegenzit of als er een bericht in de media verschijnt dat jou nu niet zint, da’s […]

Management Pro: De Middelen van TU Delft of hoe je beter Niet op slecht nieuws reageert. | HAANTJES GEDRAG 8 jaar ago

[…] in tijd van crisis, als het ff tegenzit of als er een bericht in de media verschijnt dat jou nu niet zint, da’s een […]

“Wat echt telt is dat wat je leert als je denkt dat je alles al weet.” ManPro entry Nr. 2000! – ManagementPro 5 jaar ago

[…] Crises in resp. Moerdijk en Tucson maakten pijnlijk duidelijk dat onze leiders bij een ramp bij voorkeur in het busje blijven zitten…. Crisiscommunicatie, Moerdijk vs. Tucson […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *