De Macht & Kracht van nieuwe media bij uw Communicatie.....

Denk je dat je rustig een gastcollege kunt verzorgen, ben je een dag later je baan kwijt. Dat overkwam mannetjes- & vrouwtjesmaker Kay van der Linde. Al dan niet verknipt liet Van der Linde tijdens zijn college het woord 'gebakken lucht' vallen. Eén van de aanwezige studenten had 'ter herinnering aan deze historische gebeurtenis'  (Nb; hoe waar, zou achteraf blijken) zijn pda op de opname stand staan en beschikte vervolgens over een verkoopbaar item. Hoezo letten op je woorden?

Nog maar enkele decennia geleden kon de opa van Prins Willem Alexander ongestoord allerlei amoureuze verplichtingen aangaan. Nu dient diezelfde kleinzoon van Prins Bernhard de journalisten van zich af te slaan. Hoezo privacy?

Gisteren had je nog je BAVA, vanochtend sta je al op YouTube. Kijk je de beelden terug dan besef je als niet-aanwezige dat de aandeelhouders van FORTIS niet anders konden dan de bestuursvoorzitter tot aftreden te dwingen. 

Je Communicatie is meer dan ooit Strategie, ieder optreden geeft je (enorme) kansen of breekt je volledig af. Strategie dus maar we beseffen dat alleen nog onvoldoende; opmerkelijk genoeg zelfs een 'mannetjes maker' niet.

Ons Koningshuis zou, wat dit betreft, toch wel de snelste leerling dienen te zijn. Zij leven onder een glazen stolp, al hun acties worden met een vergrootglas bekeken. Toch zit er onder hen soms een slimme prinses, 1-tje die weet dat camera's gereduceerd kunnen worden tot een speldenknop.

De nieuwe media bieden enorme kansen. Die ontwikkeling gaat zo snel dat je nu al een 2-deling ziet ontstaan in de maatschappij: organisaties die nieuwe communicatie hard- & software volledig hebben geïntegreerd in hun organisatiemodel & daartegenover organisaties die nauwelijks benul hebben van de mogelijkheden die de 'mediamarkt' voor hen beschikbaar heeft. Organisaties die nog steeds huiverig staan t.o.v. Internet & e-mail (jawel, ze zijn er nog), die de mogelijkheden van MSN, social networks & bloggen onvoldoende beseffen (hun jonge / nieuwe medewekers wel; overigens: hun kinderen ook), die nog nooit gehoord hebben van vlog of twitter.

Tuurlijk word je op het Web ook in de maling genomen, maar reageer dan op een dito vrolijke manier.

Op zich is je onbesef over de opties van nieuwe media allemaal nog niet zo erg want het merendeel van je klanten heeft ook geen benul van deze facetten & u weet: "je krijgt de klanten die je verdient"; daarom is het een 'passend' organisatiemodel, zo gezegd. (nb; maar dat het allemaal effectiever én efficiënter kan, mag duidelijk zijn).

Toch: het voorgaande zijn 'slechts' hulpmiddelen voor uw communicatie. Aan het einde van de dag mag u zelf voor het voetlicht verschijnen, mag u zelf in die donkere zaal kijken (Tip: Doe het licht aan! Het zweet loopt u door de bilnaad, ik weet het, maar u ziet in ieder geval reacties!), mag u toch zelf in die microfoon praten.

Enkele tips voor dat Grote Communicatie Moment (nb; dat kan zo maar uw a.s. einde- of nieuwjaarsbijeenkomst zijn; zie ook 'Vogelaar's Beste'.):

  • Bereid u voor, altijd! Ga nimmer op de automatische piloot.
  • Volg de communicatieformule C = (V x L)¹ + G²
  • Zet uw mededirectieleden/-managers voor u, op de 1e rij. Nooit achter u! U hebt geen idee wat zij daar allemaal (nb; zelfs onbewust) uitspoken. (& de aanwezigen worden er door afgeleid)
  • Houd het kort & kernachtig.
  • Vraag in dagen na uw inleiding aan uw toehoorders: 'Wat ga jij nu doen?' (nb; 'met dat wat ik vertelde'). Met dat antwoord weet u of uw boodschap is blijven hangen. Want daar gaat het op, toch?

Succes! (& als u hulp nodig heeft.......)

Zo maar (nog) een voorbeeld van dat wat een rap(!) gevolg kan zijn van een niet-zo-Strategisch Communicatie optreden.

Meer over Communicatie vanochtend in: Daar is ie weer: (het belang van) Communicatie door het Management.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Wat je NIET moet doen als je om geld vraagt.
[...] Intussen een gefrusteerd Congres achter zich latend. (nb; wat fijn dat er visuele media zijn…..) [...]
Voordeel halen uit een Rust Pauze.
[...] Communicating with stake-holders; Because recessions are times of high anxiety, it is important to keep honest, open channels of communication with all stakeholders. In a world with Facebook, LinkedIn, SecondLife, YouTube plus an array of influential blogs, bad news spreads at  the speed of light. It has never been more important to maintain a good corporate reputation, both online and off. Een ‘waarheid als een koe’, zo weet intussen ook menig Nederlandse ‘beroemdheid’ uit eigen ervaring. [...]
TIP: neem alles op!
[...] “Het is i.i.g. netjes, Karin, dat je collegae de moeite nemen om je te melden dat ze het gesprek opnemen. Dankzij onze gadgets is het opnemen in beeld & geluid nu een fluitje van een cent, een detective diploma is daarvoor niet nodig. Dat bijna alles wordt opgenomen daarover kan o.m. Kay van der Linden meepraten. [...]