Eindverantwoordelijken zien als hun grootste blinde vlek het gebrek om te luisteren….

Niet alleen niet (kunnen) luisteren zien ze als een ‘blinde vlek’, ook vinden eindverantwoordelijken zelf dat ze te zacht zijn voor hun medewerkers, dat ze een gebrek tonen aan empathie, dat ze te weinig tijd steken in het onderhouden van relaties, dat ze onvoldoende feedback geven, dat ze zwak presteren in hun communicatie. Als je maar de juiste vragen stelt, krijg je interessante antwoorden. Overigens, 88% van de CEO’s/eindverantwoordelijken die meededen aan dit onderzoek van Egon Zehnder (EZ) waren mannen. Wellicht ken je de, vaak van vrouwen gehoorde, opmerking tegen mannen: ‘Je hoort het wel, maar je luistert niet.’

Over de vrouwelijke CEO’s constateert het onderzoek: “Het is interessant om op te merken dat vrouwelijke CEO’s nadruk leggen op het verzamelen van feedback vanuit een breed scala aan bronnen, ook zien zij aanzienlijk meer kans dan hun mannelijke tegenhangers om advies  te vragen aan collega-CEO’s, mentoren en familieleden.”

In het rapport van EZ, met de titel ‘It starts with the CEO‘, komen meerdere thema’s aan bod. Het zijn thema’s gerelateerd aan een veranderende omgeving, veranderende markt, veranderende technologieën,  veranderende samenstelling van je medewerkers en je stakeholders, m.a.w. een veranderende organisatie maar ook een zichzelf veranderende CEO. M.n. dat laatste neem ik hier mee.

Mooi dat de eindverantwoordelijken zo open zijn over hun verbeterpunten. Interessant zijn ook de reacties die zij vanuit hun omgeving horen zoals:

  • Ze praten teveel, zijn ongeduldig met anderen.
  • Ze zijn te zacht, te aardig, conflict vermijdend, te traag om onderpresteerders aan te pakken.
  • Ze hebben een gebrek aan empathie, een slechte EQ, zijn hard voor anderen, een slechte coach.
  • Ze zijn te taakgericht, niet in staat om te delegeren.
  • Ze houden niet van netwerken en stakeholdermanagement.
  • Ze geven geen feedback, of stellen belangrijke feedback uit, besteden hieraan geen tijd.
  • Hun communicatie is langdradig of onduidelijk; er dient beter, concreter te worden gecommuniceerd.
  • Ze zijn intimiderend.
  • Ze houden vast aan hun politieke agenda.
  • Ze staan zelf niet open voor feedback.

Eén van de deelnemende CEO’s merkte vervolgens op: “[I am told I apply] too high a level of ambition, too fast a pace, thus too much pressure, too little empathy and sensitivity for the other person.” Heb jij, na het lezen van voorgaande, nog ambitie om eindverantwoordelijke te worden?

De onderzoekers van EZ merken hierover op: “To develop the curiosity, courage, and resilience required to be truly adaptive, CEOs need to master the relational capacity to listen, bring a broader set of stakeholders into the conversation, communicate authentically, and inspire others.” Feitelijk dat wat hun vrouwelijke collega’s al doen. Wellicht dan ook handig dat je, als man, spart met je vrouwelijke, iig op dit thema meer succesvolle, collega.

Sparren en leren want ‘luisteren’ op organisatieniveau dat doe je niet ‘zo maar ff’, zo blijkt uit ander eerder dit jaar verschenen onderzoek: “Tijdens organisatieverandering vergroten organisaties hun luisterinitiatieven om weerstand te monitoren, onzekerheid te verminderen en de toewijding aan verandering te vergroten. Wetenschappers zijn van mening dat veel van deze initiatieven oppervlakkig van aard zijn en vergeleken kunnen worden met niet-authentiek luisteren. Hoewel bekend is dat luisteren in de organisatie het vertrouwen en de betrokkenheid van werknemers verbetert, hebben organisaties moeite om effectief te luisteren vanwege een gebrek aan systemen, processen, structuren, middelen en vaardigheden.” Bron: ‘Organizational Listening during Organizational Change, perspectives of employees and executives’.

‘Werk aan de winkel dus’, gelukkig zijn de CEO’s die deelnamen aan het EZ onderzoek in hun zelfreflectie zichzelf daarvan voldoende bewust. Enkele citaten:

  • “Have more courage, try more, adjust quickly if necessary.”
  • “We should have the capacity to transform ourselves. That allows us to tap into our sixth sense, anticipate sooner, and get the company positioned better to stay out in front. It’s about getting up early and looking at what’s going on in the world—which will sometimes trigger questions that go deep into the organization.”
  • “Leadership is increasingly about humanity, sharing imperfection, being authentic and empathetic.”
  • “You can’t expect everything to change whilst you stay the same. Leadership takes personal development and evolution, at the heart of which is curiosity in terms of learning and listening to what is really going on in your teams and the world.” So true.

Nu nog de dagelijkse praktijk. Volgende week start ik met een nieuwe cyclus Master Classes Persoonlijk Leiderschap. Je raadt het al: dit worden 2 van de onderzoeken waarmee ik de dialoog met de studenten aanga.

Willem E.A.J. Scheepers, organisatie ontwikkelaar, docent, auteur o.m. van het zojuist verschenen ‘Leiden en Lijden tijdens Coronacrisis‘. willem@willemscheepers.nl

 

 

 

1 thought on “Eindverantwoordelijken zien als hun grootste blinde vlek het gebrek om te luisteren….”

Toon Franken, Corechange 3 weken ago

interessant artikel, dank je wel. Als ik het originele rapport lees, waar je naar verwijst, is interessant dat: 78% of CEOs strongly agree that they need to continue their self-transformation – three times as much from 2018. Dus aandacht voor zelfreflectie en persoonlijke transformatie voor effectief functioneren wordt breed erkend. In mijn boek https://www.corechange.nl/in-10-stappen-naar-nieuw-leiderschap/ benadruk ik dit ook én geef ik handvatten hoe je die persoonlijke transformatie kunt aanpakken. Het gaat om ”transformational presence”, en reflection-on-action-in-action. Jezelf bezig zien én kunnen bijsturen, en je aandacht verdiepen. Dat zijn essentiele 21e eeuwse leiderschaps skills.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *