Gecentreerd Leiderschap: je kracht kennen, jezelf verbinden

http://www.youtube.com/watch?v=DP2lDvcX7bo

McKinsey deed recent onderzoek naar het effect van hun 'Centered Leadership Model' & wat blijkt? Het werkt!

Nu zal het niet voor het eerst zijn dat een door iemand/organisatie ontwikkeld Model na enig, eigen onderzoek ook écht blijkt te werken. Sterker nog: menig boek is vol overtuiging geschreven met daarin de "eureca-beleving": de auteur/onderzoeker die ook zelf verbaasd is over het effect van zijn (uit)vinding.

In dit geval ligt dat iets anders. Het Centered Leadership Model (CLM) beschikt over zulke basale maar ook essentiële leiderschapskwaliteiten dat het niet eens verbazingwekkend is dat die combinatie in de praktijk een doorslaand suc6 oplevert! Niet verbazen dat juist deze kwaliteiten aan de basis staan van de prestaties van de organisatie en de leden van die organisatie, dat dit een bijdrage levert aan High Performance Working dus! Maar goed, enig onderzoek kan toch handig zijn....

Het CLM bstaat uit de volgende leiderschapkwaliteiten:

  • Meaning: happiness, signature strengths, purpose;
  • Positive Framing: self-awareness, learned optimism, moving on;
  • Connecting: network design, sponsorship, reciprocity, inclusiveness;
  • Engaging: voice, ownership, risktaking, adaptibility;
  • Managing Energy; minimizing depletion, restoration, flow.

Je ziet, het zijn niet zo maar zaken die je er ff tussendoor doet. Sterker nog: enige zelfreflectie of je wel beschikt over die combinatie van gewenste leiderschaps kwaliteiten is wenselijk. Misschien is coaching een idee. ;-)

McKinsey: "Five capabilities are at the heart of centered leadership: finding meaning in work, converting emotions such as fear or stress into opportunity, leveraging connections and community, acting in the face of risk, and sustaining the energy that is the life force of change." Allemaal héél logisch wil je een succesvol manager, sterker nog wil je een leider zijn; toch?

Dat blijkt ook uit onderzoek: "A recent McKinsey global survey of executives shows that leaders who have mastered even one of these skills are twice as likely as those who have mastered none to feel that they can lead through change; masters of all five are more than four times as likely.

Strikingly, leaders who have mastered all five capabilities are also more than 20 times as likely to say they are satisfied with their performance as leaders and their lives in general."

Leiderschap in moderne tijden vraagt om andere kwaliteiten. Afstanden tussen managers en medewerkers worden groter, niet alleen letterlijk (wat te denken van Het 'Nieuwe' Werken? een aanpak die duidelijk vraagt om een gewijzigde organisatie inrichting, om andere taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden; een aanpak die vraagt om een aanpassing in managementstijl) ook figuurlijk (en dat gaat verder dan 'Werknemer 2.0' o.i.d.).

Het wordt dan ook tijd, beste manager, dat jij hier op bent voorbereid dus centreer jezelf!

Lees ook over andere onderzoeksresultaten in Managers en Het Nieuwe Werken c.q. High Performance Working.

Bookmark and Share

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Managers en Het Nieuwe Werken c.q. High Performance Working « Willem Scheepers over het Investeren in Mensen.
[...] (nieuwe) kwaliteiten van een leider/de manager, zoals genoemd in de hiervoor afgespeelde vid rondom McKinsey’s Centered Leadership Model kan daarin probleemloos worden meegenomen; maatwerk [...]
Een Entry van Nix.
[...] hoorde & zag ik gisteravond, dezelfde dag dat ik een tweet ontving met de mededeling dat de vorige entry nix geen inhoud had. De twitteraar kon er nix mee, het was een entry van nix, [...]