Hard Skills, Soft Skills, What’s the Best?

Je organisatie is één van de Grootste van Nederland, een organisatie die ook internationaal zéér aansprekend is, een organisatie met een lange historie, een organisatie die in die jaren mensen als 'Greiner', 'Kondratieff' en Prahalad op bezoek heeft gehad, een organisatie die nu op haar best opereert! Zou er nog 'iets' te verbeteren zijn, heb je het ultieme bereikt? Of is er misschien toch íets wat de prestaties nóg beter kan maken, iets wat de continuïteit, de zelfstandigheid nog meer kan waarborgen?

Jawel, zo vond de organisatie uit, er is wel degelijk nog iets te verbeteren. Deze ultieme prestatie kan nog beter als men de medewerkers meer weet te betrekken bij hún organisatie!

De organisatie managers hebben aangetoond te beschikken over hard skills, over managerial skills, het wordt nu tijd voor soft skills, voor hun leadership skills! Prima, zou je zeggen en toch lijkt nu 'de Geest uit de Fles'....

 
Deze organisatie wil zich ontwikkelen tot een betere organisatie, tot een betere werkgever, tot misschien wel de best presterende organisatie! Hulpmiddel daarbij: Leiderschap naast Management! Zeker niets mis mee, theorie heeft ruimschoots aangetoond dat een combinatie van hard en soft skills, een combinatie van Management- en Leiderschap-eigenschappen, ideaal is voor een Best Presterende Organisatie! Nu op dan maar naar deze Soll situatie, zo gezegd.

Om te zien hoe het ervoor staat met de soft skills van het zittend management, de Ist-situatie, en wat er eventueel nog dient te gebeuren, is er hiervoor een belevingsonderzoek uitgevoerd onder managers en medewerkers van de organisatie.

Voor wat betreft de hard of managerial skills van de organisatie, van de managers zijn de onderzoeksresultaten zeker bemoedigend, goed zelfs: - medewerkers zijn trots op hun organisatie, - voelen zich (zeer) betrokken bij hun organisatie, -  zij zijn goed geïnformeerd over de Plannen van de organisatie, - zij krijgen prima Ontwikkelingsmogelijkheden, - de (financiële) vergoedingen zijn uitstekend; de tevredenheid is groot dus (65%+) en, de belangrijkste succesfactor: de medewerkers zien zichzelf in meerderheid als een referentiekader richting klanten en potentiële medewerkers! Het Succes van de organisatie, zowel financieel als ontwikkeling / groei, is daarmee voor een belangrijk deel verklaard.

Maar nu het aandachtspunt, het verbeterpunt: de soft of leadershipskills, hoe staat het daarmee? (nb: want je mag toch verwachten dat de Hoofddirectie vooraf vermoedde dat er op dit gebied, op deze uitdaging nog wel wat te verbeteren zou zijn). Da's niet bemoedigend, deze uitkomsten, en da's nog op zijn zachtst gezegd: - medewerkers vinden dat ze nauwelijks coaching ontvangen van hun manager, - met het ontvangen van feedback is het al niet veel beter gesteld, - waardering op hun inzet, op hun prestaties in de vorm van een compliment, gebeurt nauwelijks, - men twijfelt aan gelijke behandeling, - men mist persoonlijke aandacht van de manager en het meest fnuikend is nog wel de hoge score die er werd behaald op de stelling 'of de manager zijn/haar medewerkers voldoende aandacht gaf?' Nee dus, blijkbaar hebben de meeste managers binnen de organisatie het te druk met hun dagelijkse werk om maar enig moment van contact te zoeken met hun medewerkers.....

Vooraf verwachtte men binnen de organisatie dat er aan de hand van de uitkomsten uit dit onderzoek redelijk snel een Actieplan te maken zou zijn, dat de medewerkers redelijk snel geïnformeerd zouden kunnen worden over dat wat er nu aan verbeteringen, aan ontwikkelingen zou staan te gebeuren. Dat idee, dat plan heeft nu iets meer tijd nodig, zo het schijnt.

Toch is mijn advies: pak het op die uitkomsten, die uitdaging, doe er 'iets' mee! Dat de combinatie hard en soft skills, de combinatie Management en Leiderschap een organisatie tot Het Beste kan brengen, da's bij een aantal daarin succesvolle organisaties al meer dan voldoende aangetoond; zowel financieel als v.w.b. continuïteit. Het idee was goed dus.

Maar: nu teleurgesteld zijn in deze uitkomsten van e.d. onderzoek e/o 'niet weten wat te doen?', geen actie ondernemen, althans niet op korte termijn. Da's niet verstandig, daarmee zou wel eens 'de Geest uit de Fles kunnen zijn.'.......

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>