Het Grote ZwartePieten is begonnen. Kan Zwarte Piet hier nog met succes uitkomen? Jazeker: 4 Leiderschaptips.

Laten we eerlijk zijn: Zwarte Piet is een bedrieger. Hij (nb; Zij kan ook) heeft zich verkleed, vertoont gedrag dat niet normaal is en heeft zich daarbij ook nog eens ostentatief opgemaakt, “opgekleurd” is wellicht een betere term. Dat i.d. vroeg of laat tegen je gaat werken mag dan ook geen verrassing zijn. Je veroorzaakt er niet alleen een lawine aan aandacht mee op de social media, je belandt vervolgens ook nog eens in de burelen van de Verenigde Naties…. ‘T is fijn.

Maar i.p.v. lang stil te staan bij de vraag of wij halsstarrig vast dienen te blijven houden aan folklore*, is het bij e.d. ontwikkeling belangrijker je de vraag te stellen: komen we hier nog uit? Nu een (mogelijke) oplossing is er zeker. Maar dan dienen we te beginnen bij het erkennen van het feit dat Zwarte Piet een bedrieger is.

& Wat blijkt uit recent onderzoek door Harvard: bedriegers voelen zich niet schuldig over dat wat zij doen c.q. aanrichten. Nee, sterker nog: zij beleven er juist héél veel plezier aan; & da’s te zien aan Zwarte Piet. Die reactie staat nu ook bekend als ‘cheater’s high’!

Rather than experiencing negative feelings, the research says, cheaters not only don’t feel as bad after cheating as previously thought, they report a significant boost in self-satisfaction after breaking the rules, versus non-cheaters.” aldus Francesca Gino, associate professor of business administration @ Harvard Univ in haar onderzoek met de titel “The Cheater’s High: The Unexpected Affective Benefits of Unethical Behavior.”

Wellicht komt nu de vraag bij je op: ‘Is Zwarte Piet nu ook al onethisch dan?!?!”. Gino geeft voor het begrip ‘onethisch’ (gelukkig) het volgende antwoord: “The word “unethical” encompasses a wide range of actions that don’t clearly harm a specific individual, the way an assault and battery would, but confer unfair advantages or gains, as an identity theft or embezzlement would.

Actions that offer psychological rewards like gaining greater autonomy and influence by deceiving and manipulating others, through con games or influence peddling, for example, fall into this category, as do actions that circumvent rules designed to limit behavior, like cheating on taxes or exams, or actions that involve complex intellectual challenges, such as computer hacking.” Denk hierbij even aan iets als de voordelen die winkelketens behalen uit het portretteren van Piet in gezelschap van zijn ook al verklede baas. Een baas overigens die zich voortbeweegt op een vervoermiddel dat ook al niet meer van deze tijd is. (maar om De Goed Heilig Man nu ook een bedrieger te noemen…..)

Zoals gevraagd: Kunnen we hier nog uitkomen, we hebben nu ook een Nederland-Rusland Zaak ‘aan onze broek hangen’? Dat kan. We kunnen er uit komen. Daarbij helpt ons Prof. Herminia Ibarra van INSEAD. Wat daarvoor wel gewenst is, dat is dat je Zwarte Piet nu even niet ziet als een bedrieger maar als een Leider! (NB; dat hoeft niet noodzakelijkerwijs hetzelfde te zijn)

Ibarra ‘discusses effective leadership styles and why managers need to be fluent in several styles’. Zij komt met 4 tips:

  1. Vraag jezelf als Zwarte Piet, als leider, af: Wat is het Doel van Mijn Werk? Wat wil ik ermee bereiken? Welke uitdagingen dien ik op te lossen?
  2. Bereid je Netwerk uit, kom uit je Comfortzone, zoek potentiële tegenstanders op en ‘make ‘m buy in your ideas’.
  3. Situationeel Leiderschap is vervolgens een Kracht, je kan niet in iedere situatie de vrolijke Piet zijn, soms dien je te zwaaien met je Roe. Tip is wel: bewaak daarbij de grenzen van dat wat ethisch & moreel mogelijk/aanvaardbaar is!
  4. Focus je vervolgens in je (nieuwe) Stijl van Leidinggeven op het gewenste Resultaat, niet op de rol die je zou willen spelen.

Dat Resultaat, dat zijn natuurlijk die glunderende gezichten van jonge, onbevangen kinderen. Wat denk je Piet, zou het juist hen écht veel uitmaken hoe jij er bijloopt? Waarschijnlijk niet……

*Persoonlijk vind ik Piet een mooie figuur, het zal de leeftijd zijn (….), toch dien je voldoende flexibel te zijn om mee te (kunnen) gaan met maatschappelijke veranderingen. Overigens, ik hoop dat de metafoor een ieder voldoende duidelijk is, ik ben tenslotte de management trendwatcher. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *