Het Sonja Bakker effect.

Op het moment dat je persoonsnaam een werkwoord wordt dan heb je Het bereikt. Dan is je naam letterlijk gevestigd, zelfs lang nadat je het tijdelijke voor het eeuwige hebt verruild.

Hier slaagt een (m.i.) rustige, kleine, gewone vrouw uit het landelijke De Goorn (‘of all places’) genaamd Sonja Bakker wat geen CEO van een beursgenoteerde multinational voor elkaar kreeg! (nb: hoorde u ooit ‘ik ben aan het henryfokkeren’ of, meer recent, ‘hebben we laatst nog gejeroenvanderveerd?’ of zelfs in the UK een ‘recently we did a richardbranson!’? Ik denk het niet).

Maar we zijn nog niet klaar met Sonja: vandaag wordt bekend dat zij & zij alleen een essentiële bijdrage heeft geleverd aan de imposante omzetstijging van de A-merken! Ik hoop voor haar dat ze aandelen heeft in deze A-merken & anders, of ook, adviseer ik de A-merken om deze voor hen onbezoldigd adviseur op meerdere manieren te koesteren!!

Lukt u zoiets ook? Krijgt u zoiets ook voor elkaar? & Zijn hier ook nog risico’s aan verbonden? Nu helpen misschien de tips van John Baldoni in ‘Becoming a Charismatic Leader’.

‘Misschien’ zeg ik omdat het nog maar de vraag is of Sonja Bakker zelf charismatisch is. Het is goed mogelijk, voor mij zelfs zéér waarschijnlijk, dat Sonja i.p.v. charismatisch een marketinghype is maar zelfs dan zijn de tips van Baldoni interessant.

‘Charisma gives the leader the edge he or she needs to give people a reason to believe in their leadership. Charisma itself is the shine on the apple, but not the apple itself. As behavioral scientists have postulated, the shine often comes from what people want to see; it is a reflection of their own selves. The substance comes from the leader. In sales terms, charisma opens the door, but the leader must close the sale.’ Nu, & in dat laatste slagen de ‘volgers’ (i.c. A-merken) van Sonja Bakker wonder wel…..

Baldoni: Here are some suggestions for developing charisma, or at least shining your own apple.

  • => Know yourself. One reason we are drawn to leaders is that they radiate confidence.

  • => Practice your public speaking. Leadership is a public act; it means standing up in front of an audience and delivering.

  • => Be humble. This may sound like the antithesis of charisma, but it is not.’

Nu heb ik Sonja een paar keer kunnen waarnemen, waarnemen hoe zij communiceert (nb: verbaal & nonverbaal) en het lijkt mij er verdacht veel op dat Sonja (toch….) aan deze aspecten voldoet. Charisma = Resultaat!

Da’s geregeld dus in deze situatie zou je zeggen. Toch heeft Baldoni nog een waarschuwing & m.n. voor de ‘volgende’ A-Merken: ‘As desirable as charisma may be, it does have a downside. As Zernike notes, it can morph into “the cult of personality.” If inspiration rests only on aspiration rather than perspiration, it is vaporous.’ Hier zou een risico bestaan (ook) voor de A-merken want wat vandaag een hype is (nb: Sonja), is morgen al weer achterhaald (nb: ook al bestaat haar werkwoord tot in eeuwigheid).

De tip van de door Baldoni geciteerde Lovallo & Kahneman is dan ook: ben niet té optimistisch!

Maar het vervelende, voor (al weer) de A-merken, is nu dat juist Sonja zelf zo’n echte positivo is. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *