Hoe Grote Leiders aanzetten tot Actie

Harma van Dalen, MCC studente aan de MasterClass Business Development die ik voor de NCOI Business School verzorg, tipte mij op het TED filmpje van wetenschapper & auteur Simon Sinek How great leaders inspire action. Inderdaad, niet alleen een leuk filmpje, het is een aanrader. Laat ik je een korte samenvatting geven.

Simon Sinek hanteert de Golden Circle. In de buitenste ring begint de cirkel met de vraag 'Wat?' c.q. wat doen wij als organisatie? Die vraag is, stelt Sinek, eenvoudig te beantwoorden. Iedereen, iedere organisatie weet wat ze aan het doen zijn, toch?.

In de volgende cirkel, de binnenring, komt de vraag 'Hoe?'. Deze vraag is al wat lastiger te beantwoorden voor sommigen, ook voor sommige organisaties. 'Tja, hoe doe ik dat eigenlijk? Hoe doen wij dat als organisatie? Wat voegen wij toe? Wat bieden wij de klant?'

Dan komen we tot de kern van de Gouden Cirkel met de vraag 'Waarom?'. 'Waarom doe ik wat ik doe? Waarom doen wij wat we doen?',  'What is your purpose, what is your cause, what is your believe?' vraagt Sinek; terechte vragen, toch?

'Waarom komen we 's ochtends uit ons bed?'

Veruit de meeste van ons, de meeste organisaties denken & handelen van buiten naar binnen: 'Wat?, Hoe?, Waarom?'. Inspirerende leiders, inspirerende organisaties echter doen dit juist omgekeerd: zij handelen van binnen naar buiten. Zij stellen zichzelf eerst de vraag 'Waarom?'

Sinek geeft als voorbeeld APPLE. Handelde APPLE van buiten naar binnen dan was hun marketing-boodschap zoiets als 'We make great computers, wanna buy one?'.  Maar dat doet APPLE niet.  Hun communicatie luidt: 'We believe in doing things differently. We believe in challenging the status quo. We just happen to make great computers, wanna buy one?'.

Wat verklaart het succes van APPLE? Consumenten nu meer dan ooit kopen niet meer Wat je produceert/levert maar Waarom je dat product produceert c.q. die dienst verleent & waarom je dat juist aan hen wil doen?; een interessante waarneming.

Vervolgens verklaart Sinek waarom het gedrag van consumenten gebaseerd is op de Golden Circle, het is een biologisch principe: aansluiten, overleven, zinvol (bezig) zijn, iets toe willen voegen .

Degenen die hun business concept starten met het beantwoorden van 'Waarom?' inspireren anderen want ook voor jezelf wil je die vraag graag beantwoord zien 'Waarom?'; aldus Simon Sinek.

Bedankt voor de tip, Harma. ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=qp0HIF3SfI4

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tweets die vermelden Nieuw bericht: Hoe Grote Leiders aanzetten tot Actie -- Topsy.com
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Sietse Harkema, ManagementPro. ManagementPro heeft gezegd: Nieuw bericht: Hoe Grote Leiders aanzetten tot Actie http://www.managementpro.nl/leiderschap/hoe-grote-leiders-aanzetten-tot-actie/ [...]