Is je Baas een Mens of een Robot? Een test: de Meest Menselijke Mens.

http://www.youtube.com/watch?v=ZfWIDBza3V0

We hebben nog nooit met zoveel mensen in dit land gewoond. We zijn nog nooit in het bezit geweest van zoveel mobiele apparten om met elkaar in contact te kunnen komen (nb; daarvan zijn er meer dan mensen). & We hebben ook nog nooit zo lang dienen te wachten voordat we met elkaar in contact komen. "Toets 1, 5, 3, & 8: 'er zijn nog 5 wachtenden voor u, de wachttijd bedraagt ca. '22'". Als je dan uiteindelijk contact hebt, dan vraag je jezelf toch af 'spreek ik nu met een mens of heb ik contact met een gedigitaliseerde versie?'. In een tijd dat de robotisering van arbeid in rap tempo op de werkvloer afkomt, is die vraag zeker terecht.

Voor WOII ontwikkelde onderzoeker Alan Turing zijn 'Turing test': Een menselijke ondervrager wordt in verbinding gesteld met een mens en met een computer en moet door ondervraging zien vast te stellen welke van de twee de mens is. De test gebeurde op afstand van elkaar via zgn. "teletype"-machines, vergelijkbaar met het tegenwoordige chatten. (nb; zie je de overeenkomst?) Als de ondervrager niet consistent kan vertellen wie mens en wie machine is, doorstaat de machine de test.

Dus het zou 'zo maar' ook kunnen dat je baas nu een robot is of sterker nog: een robot inzet zodat hij/zij zelf kan genieten van 'Het Nieuwe Werken'.... Om dat te kunnen achterhalen is er een test: de Meest Menselijke Mens.

De 1e vraag: Vervalt je baas regelmatig in Verbaal Geweld? M.a.w. een fatsoenlijk gesprek is niet mogelijk, het schuim staat 'm hoorbaar op de lippen. Vaak is de reactie van de baas een reflex op je laatste opmerking/excuus (nb; dat je iets niet op tijd afhebt, bijv.). Dit is communicatief gedrag dat digitale multimedia eenvoudig over kunnen nemen. Je verstand gebruiken in dit gesprek, door niet ook in reflex te ageren, helpt hier al enorm.

Laat je baas je (verbijsterd) achter in eindeloze conversatielussen? Eenvoudig gezegd: hij valt steeds in herhaling, komt steeds terug op dat wat al is gezegd; als een oude, haperende cd. Dit is vaak herkenbaar als je na eindeloos wachten aan de telefoon eindelijk 'iemand' te spreken krijgt. Het kan een mens zijn, die je spreekt, maar die heeft dan in dit gedrag een opleiding gekregen.

Gaat je baas zich (nog eens) bemoeien met conclusies die al lang zijn getrokken en besluiten die al lang zijn genomen? Robots zijn heel goed in het terugkomen op zaken die al lang zijn afgesloten/afgerond. Het nut daarvan is dan ook raadselachtig. Vaak maakt het dan niet eens uit wat jouw antwoord op de (herhalende) vraag is.

Is je baas niets meer dan een verzameling van attributen, van kenmerken, karakteristieken? Als je in gesprek bent met je baas ontvang je een litanie aan feiten en getallen, maar er komt nauwelijks iets unieks of coherents uit.

Spreekt je baas vooral vanuit een linker hersenhelft perspectief? Onze linker hersenhelft wordt vaak gekarakteriseerd als rationeel en logisch maar dan ook zonder enige vorm van emotie. Je ziet hier de nieuwe digitale multimedia al aan de horizon verschijnen, toch?

Stelt je baas werkprocessen voor die jou veranderen in een robot? Vanaf nu wordt enig eigen initiatief niet meer van je verwacht. Je doet wat er gezegd/gevraagd wordt: klip & klaar. Feitelijk is de baas nu bezig om een kopie van hem van je te maken.

Heeft je baas een bijna panische obsessie voor efficiency? Nou, een robot heeft dat ook....

Weerhoudt je baas je om van toegevoegde waarde te zijn voor je organisatie? Als je geen eigen inbreng mag tonen, als je geen waardering ontvangt voor je bijdragen, als je alleen maar van 9-5 opereert, leef jij dan nog?

OK, dit ging allemaal over jouw baas (nb; met dank aan How Do You Tell If Your Boss Is A Robot?), nu terug naar jou. Als je dit leest dan ben jij ook een (potentieel) manager.

Wat kan jij nu doen om te verhinderen dat je medewerkers je (ook) aanzien voor een robot? Je kan al stoppen met jezelf als 'de baas' te laten benoemen, er zijn voorbeelden waar dit héél succesvol is. Noem je mensen, je collegae bij hun naam niet zoiets abstracts als 'werknemer' of 'personeel' (nb; bij W.L. Gore zijn het associates, dat kan nog net...). Toon interesse in hen, weet wat hen beweegt, weet wat hun bijdrage is. Waardeer & complimenteer hen. Probeer hen met hun wensen, verwachtingen, dromen te committeren aan de Visie & Missie van je organisatie.

Kortom: luister naar hen & laat door je gedrag zien dat het je menens is(!), het is dé kracht van communicatie. & 'Iets' dat geen computer/robot van ons kan overnemen.....

Bron: The Most Human Human, What Talking With Computers Teaches Us About What It Means To Be Alive.

Overigens: de nieuwe MANAGEMENTPRO is uit(!), alweer het 6e boek in deze reeks:

‘MANAGEMENTPRO tegen Recessief** Doormodderen’

nu met een introductiekorting van 10%

(nb; ook beschikbaar als e-boek. ;-) )

***Recessief

 

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Overgewicht bij Medewerkers? Managen is pas Topsport! Daarom: de Prestatie Piramide! - ManagementPro
[...] is het. Houd je dat vol dan is het inderdaad niet onmogelijk dat op redelijk korte termijn jouw managementtaken worden gerobotiseerd; I-Robot [...]
Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? - ManagementPro
[...] het gaat voortaan om personal brands; de mens achter het advies met al zijn/haar (unieke) Kennis, Kunde, Competenties & Ervaring maakt hét verschil. Zeker op het moment dat de (potentiële) klant alle info over/voor ‘het probleem’ al op het Web kan vinden. Implementatie (nb; altijd maatwerk) kan dan nog het vakgebied zijn waarbij de mens-adviseur van toegevoegde waarde is. De personal brands binnen het adviesvak zijn al lang niet meer (alleen) de partners van de maatschappen, auteurs van een boek dat 10 jaar geleden verscheen. Maar wie zijn dan wel deze personal brands? Hopelijk zijn het de vrouwen & mannen die door dezelfde modder zijn gegaan als de manager/ondernemer waar zij nu tegenover zitten. Deze, liefst unieke, adviseurs zijn hier de practitioners of ervaringsdeskundigen. Zo niet dan kan een robot ook deze taak overnemen….. [...]
Onderzoek: slechts 9% van de Nederlandse werknemers voelt zich Betrokken. 11% gedraagt zich zelfs Actief Niet Betrokken! - ManagementPro
[...] de ManagementPro, een uitdaging die al zou kunnen beginnen met zelfreflectie op de persoonlijke stijl van leidinggeven & vervolgens nagaan wat de status is van de betrokkenheid van je [...]