Je Merk bepaalt je Leiderschapstype

Vorige week afgesloten met een entry over 'de Main Stream in Leiderschap Theorieën', deze week maar eens begonnen met een aansluiting daarop namelijk: het Type Leiderschap binnen je organisatie wordt bepaald door het Merk dat je Organisatie wil zijn.

M.a.w.: uw organisatie wil 'iets' zijn, wil 'op een bepaalde manier in de markt overkomen' en dát bepaalt het soort leiderschap dat er binnen uw organistie wordt gehanteerd. Klikt mij heel logisch in de oren.

Waar ik deze wijsheid vandaan haal? uit een artikel van Dave Ulrich c.s. in de laatste Harvard Business Review.
Natuurlijk is het uitgangspunt logisch: wat je wil zijn als organisatie, dat bepaalt het type leider dat er daarvoor nodig is om dit 'zijn' tot een succes te maken!

Nog eenvoudiger gezegd: de Visie en de Missie van uw organisatie bepalen (altijd) de competenties die er nodig zijn om de continuïteit van uw organisatie te waarborgen. Competenties die uw medewerkers nodig hebben maar ook de (leiderschaps)competenties waarover uw managers dienen te beschikken.

Laat ik hier maar enkele van de voorbeelden geven die Ulrich c.s. in hun artikel bespreken.

  • => WALMART; wil: 'lage prijzen'; WM leiderschap vraagt om: 'Managing costs efficiently; getting things done on time.'
  • => FEDEX; wil: 'absoluut en positief de dingen doen die nodig zijn'; FE leiderschap: 'Managing logistics, meeting deadlines, solving problems quickly.' 
  • => LEXUS; wil: 'op jacht naar perfectie'; LEX leiderschap: 'Managing quality processes for continuous improvement.'
  • => McKinsey; wil: 'dé vertrouwenspersoon zijn voor CEO's'; McK leiderschap: 'Leading teams that deconstruct business problems, synthesize data and develop solutions.'

Zo komen in het artikel nog enkele typische voorbeelden voorbij die laten zien dat verschillende Merken, zo u wilt verschillende  Strategieën, om verschillende 'soorten' van Leiderschap vragen! Logisch, toch? 

Want (bijna) niemand op deze bol beschikt over Alle benodigde leiderschap competenties verenigd in haar/zijn ene persoon (ook al denken sommigen over zichzelf van wel.....). Mocht u nu van mening zijn dat er toch weinig verschil zit tussen de verschillende competenties in de aangehaalde voorbeelden, dan stel ik voor dat u eerst begint om de competenties waar u over beschikt in beeld te brengen. Vervolgens praten we weer verder. :)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Een laatste Tip van Sint: ‘Leadership Brand’.
[...] voor HR’s No 1 Dave Ulrich?) Handig was ook dat Ulrich dit boek al direct introduceerde in the Harvard Business Review, zo’n podium voor je nieuwe boek kan zeker geen [...]