Luister je wel?

“Boss: ‘Why is Janet leaving?’ Colleague: ‘She’s been unhappy for months.’ Boss: ‘Why didn’t she tell me?’ Colleague: ‘She tried.'” Het lijkt op een scene uit een toneelstuk en toch is het ‘harde realiteit’, volgens Patrick Barwise van de London Business School en Seán Meehan van het IMD. Zij deden recent een onderzoek naar de luistervaardigheden van managers.

Conclusie: het is somber gesteld met dat luisteren van en door managers & het komt niet omdat ze fysiek doof zijn…..

Toch is (kunnen) Luisteren een essentiële vaardigheid voor managers, dat bleek ook in de recente entry ‘Lessons Learned’. Tenminste: als je een succesvol Leider wil zijn!

Het onderzoek door Barwise en Meehan was breder maar toch ontdekten zij een belangrijke ‘gemene deler’:

‘Our research-based on Personnel Decisions International’s surveys of over 4,000 U.S. managers across various industries and functions-revealed an important additional pattern: The gap between managers’ self-evaluations and colleagues’ assessments is widest when it comes to gauging receptiveness to hearing about difficult issues. The difference is clear in ratings of behaviors such as “Encourages others to express their views, even contrary ones” and “Listens willingly to concerns expressed by others.”‘ (nb; accentuering van mij)

Zoiets als ‘Met lastige berichten moet je bij de baas niet aankomen. Of hij (‘zij’ kan ook) heeft er geen tijd voor of hij hoort het écht niet!’

‘Ooit’ had ik zelf een leidinggevende en die had last van ‘selectief luisteren’: het leek er (sterk) op dat hij ‘aan 1 kant doof was’ maar korte tijd later bleek dat hij voor hem(!) essentiële info toch opving….

Dit beeld bevestigen de onderzoekers ook: ‘What’s behind the divide? The primary explanation, we believe, is that in most boss-subordinate relationships, superiors overestimate their openness to receiving difficult messages and simultaneously underestimate the extent to which the power difference discourages subordinates from speaking their minds. Put simply, managers often unwittingly signal that they don’t want to hear bad news-for instance, by changing the subject or avoiding interaction-and subordinates tend to censor themselves.

Da’s niet verstandig, niet verstandig van managers om niet te (kunnen) luisteren.  Zeker niet nu Talent bij (potentiële) werkgevers op zoek gaat naar:   Leiderschap (sterk Leiderschap = dé motivator), Organisatie (reputatie, waarden, cultuur), Baan (interessant, uitdagend, groei, ontwikkeling) & Waardering (salaris, extra’s, kansen, contacten). Zoals Lynda Gratton ons in haar laatste boek ‘Hot Spot’ duidelijk maakte.

Hoe doe je dat nu hé, beter luisteren? Nou, overleg eerst eens met uw partner wat zij/hij vindt van uw luister eigenschappen(….), doe eventueel de Jerks Allowed Test, of benader mij!  😉

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *