Managementadvies vanuit de graftombe.

'Neem de Beste Mensen aan, zelfs al vormen zij een bedreiging voor jouw positie. Omring je zelf met een team dat jouw denkwereld in Twijfel weet te Trekken maar ook weet Uit te Dagen. Omring je met mensen die jouw zwaktes, want ook jij hebt die(!), weten te Versterken. Deel successen met je collegae, met je managers en met je medewerkers, zo dat ook zij zich volledig geCommitteerd voelen aan de Missie van de organisatie. Let er op dat je met regelmaat Communiceert & doe dat vanuit je authenticiteit, zowel binnen als buiten je organisatie. En vooral: vergeet niet om altijd, & los van welke situatie ook, Relaxed te blijven!'

Deze tips komen vanuit de graftomde; macaber, ik besef 't. Deze tips zijn managementlessen van resp. Abe Lincoln en F.D. Roosevelt. Beiden heren waren leidinggevenden, waren managers op een moment dat hun 'organisatie' geconfronteerd werd met; een CRISIS!! 

& Zijn deze tips dan misschien, vanwege hun afkomst, 'iets te veel van het goede' voor u, dan heb ik als alternatief nog het emotioneel intelligent(e) leiderschap dat we kunnen leren van krabvissers....

De citaten van Lincoln & Roosevelt zijn afkomstig uit het boek Team of Rivals van Doris Goodwin. Nadat dit boek ten tijde van de publicatie in 2005 al een succes was bij de historielievende Amerikanen, is het nu aan een 2e zegenreeks begonnen. Reden: Obama verklaarde dat hij juist dit boek, naast de Bijbel, meenam naar het Witte Huis. Kun je jezelf, als auteur, een betere reclame wensen?

De dikke pil, 944 pagina's, is nu dus een managementboek geworden. Reden voor Harvard om Goodwin te interviewen. Historica Doris Goodwin is voor de Amerikanen dé autoriteit als het om hun presidenten gaat.

In dat interview wordt Goodwin gevraagd naar de volgens haar essentiële managementkwaliteiten waarover een Leider in tijden van CRISIS dient te beschikken. Goodwin:

  • I can't emphasize strongly enough the fact that you've got to surround yourself with people who can argue with you and question your assumptions. It particularly helps if you can bring in people whose temperaments differ from your own.
  • You also have to be able to figure out how to share credit for your success with your inner team so that they feel a part of a mission. Basically, you want to create a reservoir of good feeling, and that involves not only acknowledging your errors but even shouldering the blame for the failures of some of your subordinates.
  • History also shows that it's essential to know how to connect to the larger public, whether that's through radio, in the case of Franklin Roosevelt, or in Lincoln's case, through speeches that were filled with such poetry and clarity that people felt they were watching him think and that he was telling them the truth. 
  • I would add here that one more success factor is key for great leadership, be it in business or politics, and it's one that's usually overlooked. As a leader you need to know how to relax so that you can replenish your energies for the struggles facing you tomorrow.

Leerzaam, achteraf natuurlijk.

Mocht dit nu voor u nog niet genoeg zijn of misschien toch te ouderwets, kan ook, dan kunnen we nog iets leren van kapitein Sig Hansen aan boord van zijn Crabcatcher de Northwestern uit de Discovery serie Deadliest Catch. Eenvoudig gezegd:

  • Let op je Strategie en de Uitvoering er van.
  • Krijg je Mensen Aan Boord (hier ook letterlijk).
  • Zorg voor een Competitieve Samenwerking binnen je team.
  • Innoveer.
  • last but not least: Houd de Moed er in!

Wat kan het mooi zijn dat Leiderschap, toch?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Peter
Je omringen met mensen die anders dan jou zijn is iets wat niet in de natuur zit van de mens. Daarom denk ik dat je het zo bewust moet doen. We voelen ons altijd goed bij een groep mensen, we zijn nu eenmaal kuddedieren (de apenrots), die dezelfde achtergronden, interesses hebben, etc. Dat betekent dat je bij het samenstellen van een team (het lijkt wel iets te zijn van de teamrollen van Belbin), je op zoek moet gaan op plaatsen, instanties, etc. die niet je eerste voorkeur hebben?
Willem Scheepers
Vind ik wel, Peter, en dat onder het motto: 'diversiteit versterkt', ook in teamrollen.
Voor jezelf maakt dat 'verschil met anderen' de uitdaging alleen maar groter.
Overigens, dat geldt ook voor het grotere (gezamenlijke) resultaat & zelfs voor het plezier, verwacht ik. ;-)