Nieuwe Media bepaalt je Succes. Bewijs? Obama.

"His election success wouldn't have happened if we didn't have the right message and the right messenger."

Dat zei President Obama's External Online Director Scott Goodstein (nb; de functienaam alleen al .... ;-) ) tijdens de recente Broadcast Asia 2009 in Singapore.

M.a.w.: hadden Goodstein & zijn team niet optimaal gebruik weten te maken van de nieuwe media (nb; social networks, vloggen, bloggen, twitter, YouTube, Hulu.com e.a.), dan is het nog maar de vraag of Obama überhaupt President was geworden. Dat zaten we nu waarschijnlijk opgescheept met McCain; nog zo'n "Oud Mens" (zie entry van gisteren) 

Resultaten van Goodstein c.s.:  "Focus on New Media has helped attract nearly two million supporters on MySpace, about 6.5 million supporters on Facebook, and 1.7 million supporters on Twitter." Aansprekende resultaten.

U weet nu wat u te doen staat. Maar voordat u op pad gaat tussen de Nieuwe Media eerst wat tips van Goodstein.

Scott Goodstein: "In helping Obama's successful run for the presidency, three main factors were instrumental in the effectiveness of the campaign's social networking and mobile communications strategy.

  • One, using deadlines to test new ideas;
  • Two, allowing consumers to engage and validate;
  • Lastly, moving with the market place."

De 1e 2 zijn logisch, toch? (TIP: volg het schema: Plannen, Uitvoeren, Beoordelen én vergeet vooral niet uw Commitment!!!)

Het 3e punt had interessante gevolgen. Als je jezelf op het pad begeeft van innovatie, dan trekt dat mensen aan die ook zo'n interesse hebben. 2 voorbeelden van kunstenaars die zich enthousiast aansloten bij de Obama Campaign waren Street artist Shepard Fairey. Van hem is bijgaande illustratie afkomstig. De andere was Will.i.am, frontman van the Black Eyed Peas. Zie & luister onderstaande clip, de basis wordt gevormd door uitspraken van Obama. Beide artiesten bleken van onschatbare waarde voor de Campaign.

Goodstein in 'How Obama used social networking tools to win': "What they gave us ... was way more valuable. They gave us something that they as artists and musicians were able to craft - take our brand message and bring their artistic interpretation to it."

&: Welke artiesten gaat u c.q. uw organisatie nu inzetten om uw boodschap succesvol via de Nieuwe Media onder de aandacht te brengen? 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>