Over Geluk & Fanclubs.

Geluk is Persoonlijke Vrijheid’

“Willem Scheepers is universitair docent SHRM aan onder meer NCOI, de Erasmus Universiteit en Nivra Nyenrode en werkt daarnaast als zelfstandig adviseur en coach.

‘Medewerkers gelukkig maken is geen kerntaak van de werkgever. De kerntaak is het bedrijf draaiende te houden. Je kunt geluk niet geforceerd afdwingen, en het heeft geen zin daar torenhoge verwachtingen van te hebben. Ik kom bedrijven tegen waar de organisatie in het vorige medewerkertevredenheidsonderzoek een 6,6 kreeg en dat moet de volgende keer een 8,8 worden. P&O moet uitkijken dat het niet te veel focust op getallen. Sommige factoren zijn nu eenmaal moeilijk te beïnvloeden, bijvoorbeeld als een werknemer privé problemen heeft.

Overigens wordt ondanks die cijfermatige voornemens meestal niets met de uitkomst van tevredenheidsonderzoek gedaan. Vaak hoor ik van medewerkers dat ze een jaar later helemaal niets van verbeteringen gemerkt hebben.
‘Bovendien is het maar net wat je onder geluk verstaat. De een is tevreden met een leaseauto, de ander met een complimentje. In onze westerse cultuur draait het vaak om materialistische waarden. Veel bazen krijgen – sorry dat ik het zo plat zeg – nauwelijks een complimentje uit hun strot.

Als coach adviseer ik dat soort leidinggevenden om het eerst eens thuis, bij hun partner, te proberen. Maar vaak is dat al moeilijk. Dat komt door de hier heersende norm van “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. Daarnaast is het handig als de baas zijn of haar afspraken nakomt. Voor de meesten van ons is dat een verduveld lastige klus.

‘Voor het overige is het grote geluk toch vooral een persoonlijke vrijheid. Werkgevers hebben daar geen volledige invloed op. En dat is maar goed ook.'”

Deze quote komt uit de PW Intermediair ‘Geluk Special‘ van deze week t.w. het artikel ‘De Maakbare Medewerker, past Geluk in het bedrijfsplaatje?’ van Linda van Putten; dank Linda!

Nb; Gelukkigen kunnen lid worden van de ManPro fanclubs op LinkedIn, Plaxo & Xing. 😉

Ook een vorm van Geluk: 

2 thoughts on “Over Geluk & Fanclubs.”

ManagementPro Group 6th 11 jaar ago

[…] Speciaal een Goede Gezondheid & (veel) Geluk! […]

Wilgard van Lee 11 jaar ago

Goed stuk Willem.
Ik stel wel eens aan een leidinggevende de vraag: Als u iets bereikt hebt en niemand ziet het of zegt er wat van waarom zou u het dan nog doen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *