Prince Rogers Nelson (070658 – 210416), veel meer dan een trendsetter…..

 

‘Ideeën stroomde door hem heen als regen door een lekkende dak, zozeer zelfs dat hij moeite had voldoende potten en pannen te vinden om al die regen op te kunnen vangen. Het is een feit dat weinig kunstenaars zo productief zijn geweest als PRINCE.’ Bron: Everything flowed through Prince . Deze necrologie van The Economist is één van de velen die zijn verschenen n.a.v. het onverwacht overlijden van PRINCE Rogers Nelson.

PRINCE was een trendsetter, niet alleen voor de muziek- en mode-industrie ook v.w.b. marketing, communicatie met je ‘afnemers’, v.w.b. thema’s als gelijkheid en diversiteit, v.w.b. talentmanagement en het delen van je kennis en kunde. PRINCE was zelfs veel meer dan een trendsetter, aandacht aan zijn overlijden in dit ‘trendwatching‘ blog is dan ook een must….

PRINCE Rogers Nelson was een innovator in de lijn van Steve Jobs, Elon Musk and the likes. Wat bijv. niet bij iedereen bekend is, d.i. dat PRINCE in 1992 patent liet vestigen op een Portable, Electronic Keyboard Musical Instrument; PRINCE als uitvinder.

19 augustus 1986 bezocht ik onverwacht het optreden dat PRINCE gaf in AHOY Rotterdam tijdens zijn ‘Parade Tour’. ‘Onverwacht’ omdat ik op het laatste moment mocht invallen voor de vriendin van Corien, een collega van mijn partner Doreen. Hoewel ik beschikte over zijn muziek had ik geen idee wat ik van hem kon verwachten. Al bij de eerste tonen van Around the World in a Day was ik verkocht. Relatief veel andere artiesten had ik tot dat moment al gezien, dit was van een totaal andere orde. Daarna heeft PRINCE mij nooit meer losgelaten.

Met mijn achtergrond als adviseur en docent ben ik me daarna ook gaan verdiepen in dat wat PRINCE uniek maakte en wat er van hem te leren zou zijn door studenten, door organisaties.

Er verscheen in de jaren daarna veel, heel veel over hem. Hoe hij zich losmaakte uit een verstikkende industrie, hoe hij een logo wist te transformeren tot een personal brand, hoe hij zijn ‘klanten’ op nieuwe manieren voorzag van zijn ideeën. Want het waren vooral ideeën en inspiratie die hij je gaf, meer nog dan ‘zomaar muziek’.

Vanuit de hoek van de bedrijfswetenschap verscheen er tegelijkertijd opmerkelijk weinig. Hoewel fenomenen vaak worden onderzocht, verklaard en beschouwd op hun praktische toepasbaarheid voor anderen, bleef het hier muisstil. Eén van de uitzonderingen en ook nog eens redelijk recent (2014) is Innovation Lessons from PRINCE van Peter Cook. Cook: “PRINCE has switched genres and styles, sometimes testing his follower’s patience to destruction, but, in doing so, building a lasting brand.”

Voor Cook zijn er een aantal aspecten waarmee PRINCE zich onderscheidt:

  • Adapt and Learn Continuously: Unlike many performers in rock’s monarchy, a Prince live performance is often different every night. (dat heb ik zelf van hem ook mogen ervaren);
  • To master Improvisation, Practice, Practice, Practice: Paradoxically, to reach a point of mastery in improvisation requires intensive detailed preparation. What looks like a seamless performance is the result of many hours of practice and PRINCE is meticulous in this respect;
  • Fusion creates Innovation: PRINCE is a master of fusing musical genres and influences outside his core style to innovate;
  • Innovation requires Diversity: Unusually within the music industry, Prince has always run a meritiocracy, regardless of gender, race and so on e.g. with women taking on less traditional roles of bass and sax in his bands.

Het laatste mag misschien verwonderlijk zijn: PRINCE Rogers Nelson was zichzelf idd bewust van het feit: ‘sex sells’. Hij was ook degene die talentrijke vrouwen optimale kansen gaf zichzelf verder te ontwikkelen en te presenteren. Candy Dulver, Suzanne en Monique Klemann, zij weten er alles van.

We shouldn’t overlook that throughout this process, PRINCE was always in control. He hired the best musicians and always made sure to give women a strong presence in his bands. He would tour to rave reviews and then disappear, only to have street teams put out the word that he’d be showing up at some nightclub, not arena, for a surprise appearance, and the ball would start rolling once again.” Byron Dobson in Remember Prince for his business acumen as well as his music.

Meanwhile, Minneapolis was serving as an incubator for Prince’s masterwork as he built toward his signature sound: a hybrid of rock and funk driven by synthesizers and guitar working against tight rhythms.”  The Wall Street Journal, Prince, a Prodigious Musical Talent, Dies. “Prince was the rare artist who wrote, produced and performed his work, but he also cultivated and promoted up-and-coming talent, and wrote songs for others that while recognizably “Prince,” could be interpreted in innumerable ways. “He created kind of an incubator before that was even a term of business.” Knowledge @ Wharton Sign O’ the Times, how PRINCE pioneered the Modern Music Industry. PRINCE als incubator of ‘broedmachine’ voor nieuwe start ups zoals o.m. Neelie Kroes ze graag zou zien in ons land.

““When I first started out in the music industry, I was most concerned with freedom. Freedom to produce, freedom to play all the instruments on my records, freedom to say anything I wanted to,” he (PRINCE; WS) said when he was inducted into the Rock and Roll Hall of Fame in 2004. In a tribute to George Harrison that night, Prince went on to play a guitar solo in “While My Guitar Gently Weeps” that left the room floored.” (indeed it did zie YT) New York Times Prince, an Artist Who Defied Genre, Is Dead at 57

What those with lesser creativity didn’t understand was that such a flow is not so easily staunched.” The Economist ‘Everything flowed through Prince’, indeed it did……. en dat ‘doorstromen’ zal het ook nog lang blijven doen.

Bron: The Economist

Bron: The Economist.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *