Quote van de Dag: Manager omscholen tot Coach

'Nee hé!' was mijn reactie toen ik vanochtend de toekomsttrends voor HR las die Jeffrey Joerres, CEO van MANPOWER, 'te berde bracht' in Het FD.

Joerres zijn toekomsttrends zijn: - werknemer heeft de macht, - werknemer moet zich voortdurend bijscholen, -klassieke expat verdwijnt (nb: die wordt voortaan tijdelijk ingevolgen). Tot zover ga ik met hem mee. Maar dan komt zijn advies aan het management: -'Wordt een Coach!' Is dat de toekomst?

In 2002 verscheen er in  MT een artikel met de titel: 'Onderzoek Leidinggeven in Nederland' van Hans Kruyzen. In dat onderzoek komen de volgende leiderschapsstijlen naar voren: Strategisch, Tactisch, Innovatief, Ethisch, Participatief, Charismatisch, Resultaatgericht (nb: dat natuurlijk ook....) en: Coachend! Voor iedere stijl geeft Kruyzen 2 voorbeelden, 1 voor en 1 tegen. Bij coaching zijn dat Van der Veer (SHELL) i.c. 'voor', en Rijkman Groenink (v/h ABN AMRO) i.c. 'tegen'. (nb: met hindsight is het leuk om dat nu terug te lezen, maar dat 'terzijde').

Nog los van dit artikel: coaching van hun medewerkers blijkt voor het overgrote deel van de managers écht een crime te zijn. Omgekeerd: weinig medewerkers zitten te wachten op een manager die hen ook nog eens gaat coachen (......).

Het kan zijn dat Joerres een coachende stijl van leidinggeven bedoelt, maar da's 'iets anders'. & U, manager? U kan zich de komende tijd beter gaan concentreren op uw personal brand, da's pas een essentiële HR trend! Maar daarover maandag meer....... 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>