SPAM of: ‘The impact of Digital Working on Managers and Organisations.’

Het Britse HENLEY Management College deed een onderzoek naar de invloed van digitaal werken op managers en hun organisaties. Motivatie voor dit onderzoek: managers/CEO’s hebben een essentiële invloed op de investeringen die hun organisaties doen in ICT en zij hebben een dito invloed op de optimale toepassing van ICT door managers en medewerkers in hun organisaties. Maar hoe gaan zij zelf om in hun functioneren met de beschikbare ICT toepassingen en, belangrijker nog, hoe is daarbij hun ICT voorbeeldfunctie?

De conclusie: optimale ICT toepassing leidt tot een cultuurverandering met zijn positieve en negatieve aspecten. Het is echter vooral e-mail dat bijdraagt aan een negatieve beleving bij managers, dat lijkt voor hen toch vooral op SPAM!!
De uitkomsten uit het onderzoek laten zien dat er, al weer, verschillende ‘soorten’ managers zijn:

  • => ‘Those with an external focus who make extensive use of ICT and see it as enhancing their performance’
  • => ‘Those who need access to information services because their work involves analytical tasks’
  • => ‘Those whose work is more focused within the location at which they operate and spend more time in the electronical environment than they see as ideal’.

Tot die laatste categorie behoort in ieder geval 1 bestuursvoorzitter van een beurgenoteerde Nl. onderneming, een CEO die vorig jaar nog verklaarde dat hij geen pc op zijn bureau duldde en die de e-mail aan hem gericht liet openen door zijn pa’s. Toch investeert deze organisatie, naar mijn verwachting, meerdere miljoenen €’s in ICT. Ook dat kan, waarom ook niet: hoeveel CEO’s besturen nu hands on de machines en 20-wielers die hun organisaties met enige regelmaat aanschaffen?

In ieder geval wordt de culturele impact van voortdurende ICT investering en toepassing ‘op de dagelijkse praktijk’ niet onderschat. Men ziet zowel positieve (nb: ‘more responsive as a business, information sharing, improved processes, evidence available to support decision making’) als negatieve aspecten (nb: ‘facelessness, reduced freedom to act, emphasis on protecting one’s own position’).

Vooral over de toepassing van e-mail hebben de gevraagde managers weinig goeds over: ‘The average manager spends considerable time on e-mails, much of which is not well used due to the lack of importance of many to the job and also the extent to which e-mails generate further traffic much of which is to seek clarification.’ Wellicht heeft die ene, hiervoor genoemde, CEO het toch nog niet eens zo slecht bekeken……

Een manager merkte op: ‘It is not the medium (e-mail) but the way it is used that is the problem. Poor communication skills manifest themselves in e-mail, on the phone, and in face-to-face meetings – they do not discriminate against e-mail and other electronic media. Some people do not know when to pick up the phone and try to discuss complex issues via e-mail in front of large audiences – this is a bad practice.’ Het is zoiets als: e-mail als een vluchtmiddel om persoonlijke communicatie uit de weg te gaan, drempelvrees zo gezegd. Jammer, want er zijn zeker alternatieven(!).

Trouwens: hoeveel e-mail, hoeveel ‘SPAM’, wordt er binnen uw organisatie heen-en-weer verzonden door mensen die zich (toch) binnen loopafstand op eenzelfde verdieping in uw gebouw bevinden? Is dit nu al meer als 50%? Dan is de kans groot dat de medewerkers in uw organisatie hun collegae binnenkort helemaal niet meer zullen zien, niet meer persoonlijk zullen spreken; dit door uw continue ICT investeringen. 

Maarre: ziet/spreekt u hen nog wel? Of ontbreekt u de tijd door al die SPAM…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *