Persoonlijk Leiderschap bracht The Common Linnets de Overwinning, wat typeerde dat Leiderschap?

Gisteravond, tijdens Umberto Tan's RTL Late Night werd mij duidelijk wat The Common Linnets de overwinning bracht tijdens the Eurovision Contest 2014: Inclusion! Ilse de Lange en Waylon zijn niet alleen in staat gebleken muziek te maken die culturen overstijgt, zij tonen ook een uitzonderlijke leiderschap-eigenschap namelijk nederigheid: 'Jan & Alleman', zoals componisten JB Meijers en Daniël Lohues, werd er bij gehaald om het succes van Calm after the Storm te verklaren; een leerzaam moment voor veel leiders.

Overigens, ik spreek hier bij een 2e plaats (toch) van een overwinning omdat de 2 Marcel Bezençon Awards die zij ontvingen de muzikale kwaliteiten onderstreepten. Waarbij ik niets af wil doen aan de 1e plaats van Conchita Wurst, bij haar succes betrof het een andere vorm van leiderschap*.

'Inclusion', is er daarvoor een goede Nederlandse vertaling? Niet echt: "Leaders who wish to create inclusive cultures need to value the diversity of talents, experiences, and identities that employees bring." Bij employees kun je hier ook denken aan fans, beter nog: volgelingen!

Er ging 'heel wat (sic.)' rumoer vooraf aan de deelname van The Common Linnets aan #ESF2014. Dat je dan toch doorzet, is al een teken van Leiderschap; inderdaad: Calm after the Storm......

Vorige week verschenen bij Knowledge Center CATALYST bevindingen n.a.v. onderzoek naar de betekenis van Inclusion in leiderschap door Jeanine Prime PhD en Elisabeth Salib. Titel van hun rapport Inclusive Leadership: The View From Six Countries. Dat laatste is al een mooie aanvulling op de samenstelling van de landen die deelnamen aan #ESC14.

Prime en Salib hanteren een formule voor Inclusion namelijk: "Belongingness + Uniqueness = Inclusion". Belongingness: je wil als medewerker, als volgeling, ergens bij horen, je wil je thuis voelen. Uniqueness: je voelt jezelf een uniek mens, ondanks 7 miljard 'landgenoten', om dat unieke wil je dan ook worden erkend en gewaardeerd.

Wil je daarvan, van deze 'formule', optimaal kunnen profiteren als organisatie, als werkgever dan vraagt dat 'iets' van je leidinggevende kwaliteiten. Prime & Salib: "Our findings suggest that leaders who wish to create inclusive cultures need to value the diversity of talents, experiences, and identities that employees bring. At the same time, they need to  find common ground. Focusing too much on the former could lead employees to feel alienated or stereotyped. Focusing primarily on the latter can leave employees reluctant to share views and ideas that might set them apart, increasing the odds of problems like groupthink."

Welke persoonlijke eigenschappen heb je nodig om als leidinggevende tot Inclusion te kunnen komen?

  • "Empowerment—Enabling direct reports to develop and excel.
  • Humility- Admitting mistakes. Learning from criticism and different points of view. As limitations. Acknowledging and seeking contributions of others to overcome one’s limitations.
  • Courage—Putting personal interests aside to achieve what needs to be done. Acting on convictions and principles even when it requires personal risk-taking.
  • Accountability—Demonstrating confidence in direct reports by holding them responsible for performance they can control."

De onderzoekers noemen dit altruïstisch leiderschap.

Bron: Catalyst.org Bron: Catalyst.org

NB: let in het plaatje op de woorden 'Employee Innovation' & weet: Innovatie leidt tot Winstgevendheid, leidt tot Continuïteit! The Common Linnets als opvolger (eindelijk....) van het 'eeuwigdurende' Eurovision Contest suc6 van ABBA, dat hoeft geen utopie te zijn. ;-)

Bron: Facebook.com Bron: Facebook.com

Kijk nu naar The Common Linnets & streep het lijstje af. Je zal zien: zij voldoen aan alle 4. Mogelijk raakte Calm after the Storm daarmee dan ook het gevoel van Uniqueness en Belongingness bij een scala aan Europeanen, (NB: op deze manier ook leerzaam voor de heren & dames EU politici met het oog op 22 mei a.s.) en is het suc6 verklaard: prima lied i.c.m. leiderschap kwaliteiten van de artiesten (NB; vervang 'lied' door product e/o dienst, vervang 'artiesten' door managers e/o leidinggevenden: het één kan niet zonder het ander).

*Dat er zaterdag ook nog zoiets was als een 'gezamenlijke vijand' die de uitslag beïnvloedde, is ook helder.

===========

170514

Gisteravond verscheen bij DWDD de regisseur van #ESF2014 The Common Linnets' spektakel, Hans Pannecoucke. "Hij kwam op het idee om de camera van heel hoog langzaam naar beneden te laten komen, terwijl het liedje al te horen was. Daardoor werd je nieuwsgierig naar de gezichten en werd spanning opgebouwd." Inderdaad.

Pannecoucke liet zien dat hij als persoon(lijk leider) ook voldoet aan de principes van Inclusion. Jammer genoeg ontbreekt in het fragment de reactie van Hans Pannecoucke op de complimenten die Matthijs van  Nieuwkerk over hem uitstrooit. De lichaamstaal van de regisseur zegt genoeg (NB: hij verschiet van kleur). 'Dit doe je toch gewoon.'........

(NB; je kan hiervoor natuurlijk nog de gehele DWDD uitzending van 160514 terugkijken)

280514

Waylon was een paar dagen 'zoek'. The Common Linnets ging/gaat op buitenland tournee maar in een andere The Common Linnets(!) samenstelling (NB: zoals hiervoor al opgemerkt: er zijn meerdere mensen betrokken in dit project).

Op zijn Facebook pagina merkt Waylon over zijn (tijdelijke?) afwezigheid op dat hij ook nog andere plannen heeft, al geruime tijd zelfs, aangevuld met:

"Ik had me wel voor langere tijd aan The Common Linnets kunnen en willen verbinden, als dit in het buitenland op basis van creatieve gelijkwaardigheid zou gebeuren. Ilse en ik hebben daar lang over gesproken, maar zijn er nog niet uitgekomen. Dat heeft niets met geld te maken, maar met een emotioneel commitment van twee mensen aan een duo in een vaste samenstelling, waarbij we onze solo-carrières voorlopig in de koelkast zouden zetten."

Hoe jammer mogelijk ook voor fans, zijn besluit is te respecteren zeker in dit 'inclusion' kader.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Gyuri Vergouw
Pro-lid
De basis van het succes is kwaliteit en eigen geloof hierin (Ilse/Waylon) ten opzichte van platheid (Gordon/Sieneke). Ik heb al vele jarenlang over het songfestival geschreven op 1minutemanager, ik zal de postings terugplaatsen, want al die tijd overheerste het gevoel dat wij (Nederlanders) tekort gedaan werden bij het festival. Niets is minder waar. Wij deden het songfestival tekort door dramatisch slechte inzendingen te sturen. De essentie van de winst is de omslag bij de omroep, waar men de rotzooi ook niet meer kon aanhoren en goede artiesten gevraagd heeft mee te doen. Het geneuzel over Oost-Europese vriendjespolitiek was balsem voor onze ziel, maar slaat en sloeg nergens op. Nederland krijgt de hoogste punten van Duitsland (12), Belgie (8) en UK (10), de UK bijna altijd van Ierland en Malta (Engelstalig land) en ga zo maar door. West Europa doet aan vriendjespolitiek, niet het Oosten. Het festival is de laatste jaren bijna altijd gewonnen door West-Europa (Denemarken, Oostenrijk, Duitsland, Zweden), dus de enige verklaring voor het succes is: kwaliteitsmuziek sturen met kwaliteitsmuzikanten die serieus te nemen zijn of al succesvol zijn in het buitenland...en dus niet terugvallen op Jan Smit, Gordon, 'kedeng kedeng' Guus of Joling. Volgende inzending? Caro Emerald, New Cool Collective met zanger?, Within Temptation? Laat de muzikanten een keuze maken. (NB JB Meijers is niet zo maar een muzikant maar wellicht de beste van Nederland (o.m. producer / De Dijk) , en de gitarist van de Common Linnets. Ik vond het overigens een geweldige tv-avond, fantastische decors en belichting...top.
Mark Hoogenboom e.a.
Lid sinds 2008
Ik kan het 'slechts' met je eens zijn. Gyuri.
Goede zaak dat je op <a href="http://www.1minutemanager.nl/" rel="nofollow">1 Minute Manager</a> (opnieuw) aandacht geeft aan je eerdere ESF/ESC posts.

&amp; V.w.b. je ideeën voor de opvolging van Anouk (die de voorzet deed) en Ilse &amp; Waylon (die de 1e bal inkopten): prima! Met goede muziek (en persoonlijk leiderschap) op weg naar No. 1 :-)
Karin Manuel
Lid sinds 2019
What's new? Mijn boek <a href="http://www.managementboek.nl/boek/9789088901898/een-wereld-van-succes-karin-manuel" rel="nofollow">'Een wereld van succes'</a> legt bloot wat nodig om is om succes te organiseren en te managen in de muziekbusiness. De aanpak van Ilse &amp; Waylon past precies in het plaatje.
Els Willemse
Inclusion is wel degelijk te vertalen naar het Nederlands: Betrokkenheid. De (grotere) werkgever hamert al jarenlang op standaardisering, met het oog op efficientie en effectiviteit i.h.k.v. bezuinigingen. Echter in plaats van dat men de werkzaamheden standaardiseert, wordt vooral ingezet op standaardisering van de medewerkers. Iedere werknemer moet aan dezelfde normen en eisen voldoen, oog voor uniciteit is er niet meer. Was het niet Einstein die zei dat je van een vis niet mag verwachten dat hij ook op het droge goed gedijt? Wanneer een werkgever z'n medewerkers laat doen waar zij goed in zijn op plaatsen waar zij zich goed voelen, zal productiviteit en betrokkenheid (maar vooral ook werkplezier) met grote sprongen vooruit gaan. Maatwerk leiderschap kost de werkgever echter teveel denkwerk en juist daarin heeft hij helemaal geen zin.
Mark Hoogenboom e.a.
Lid sinds 2008
Ook jij dank voor je bijdrage Els maar hoe zit het bij de vertaling van "betrokkenheid" dan met Angelsaksische woorden als 'engagement' en 'commitment'?

Mogelijk zijn het nuanceverschillen maar dan wel van voldoende belang om er in je taal een onderscheid in te maken.
'Inclusion' lijkt mij hier 'wat' dieper te gaan; wat denk jij?
titus smit
Zo herkenbaar, de kracht van deze visie! Ook voor ontwikkelingen in de politiek en samenleving bijvoorbeeld waar het gaat om het ondersteunen van de uniciteit en betrokkenheid van bewoners in kleine kernen om een in zijn voortbestaan bedreigde lagere school open te houden.