Vakantie! …….. Rust…..

Het is Vakantie! Eindelijk Rust...... Voor mij begint die vakantie en voor u zal die ook wel niet meer zo lang op zich laten wachten, toch? Het zou u toekomen, verwacht ik. Als je alle, zelfs internationale, pré-vakantieberichten volgt dan zou je denken dat: - of managers kunnen niet c.q. gaan niet op vakantie ('druk, druk, druk') - of managers gaan met zoveel stress op vakantie dat ze daarmee zichzelf, hun familie en vrienden en de andere gasten op het resort zeker geen plezier doen. Allemaal kommer & kwel zo'n vakantie blijkbaar, nou voor mij niet! (en ik hoop voor u ook niet)
Sla een krant open, bezoek een nieuws- e/o business-site en overal lees je de negatieve effecten van een vakantie voor de manager. Zowel negatief voor hem/haarzelf als voor hun organisatie ('Je weet nooit wat de aandelenkoersen gaan doen!').

Je zou er bijna van thuisblijven, van al die berichten. Veel managers kunnen, blijk- of schijnbaar, niet gemist worden bij hun organisatie en als dat bij hen wél kan dan dient er door hen vooraf en snel toch nog héél veel geregeld te worden! Gebeurt het niet, dat last-minute regelen, op de laatste werkdag, dan toch zeker in het 1e weekeinde van de vakantie, in de auto e/o het vliegtuig op weg naar de vakantiebestemming en óók nog bij aankomst in het hotel e/o het resort: nog even snel een contact met het (bedrijfs)thuisfront leggen ('Gaat alles toch wel écht goed?', 'Heb je Janssen nog gebeld?', 'Denk je er aan om de beveiling in te schakelen?  etc. etc.) en niet vergeten de mail (e-mail e/o voicemail) checken ('Goh, Pieterse heeft zich ziek gemeld, zou ik toch ......') Deze handelingen van hun (vooral mannelijke) gasten zijn voor de gastheer, -vrouw ter plaatse inmiddels een heel normaal verschijnsel, maakt niet uit waar u naar toegaat. Dit is voor u ter geruststelling, dus schaam u niet.

De volgende dag op het strand toch maar de mobi beantwoorden als u ziet dat het Karelse is die belt ('Zal wel belangrijk zijn, die belt anders nooit.') en dat terwijl u nét met uw jongste begonnen was aan de bouw van een glorieus zandkasteel. (nb: Even later zit u er onbewust bovenop, op dat zandkasteel, en hoort Karelse in Nederland op de achtergrond, uw achtergrond, een kind huilen en een vrouw krijsen.....). Fijne vakantie. Sommige managers zijn zo gehecht aan hun organisatie dat ze zelfs hun p.a. (personal assistant) mee op reis nemen zodat zij in ieder geval nog enig contact, enige voeling met hun organisatie hebben.....

Als je de berichten verder leest dan wordt het alleen maar erger: menig gezin rijdt op één van de Europese snelwegen (nb: dit schijnt zelfs voor te komen met huurauto's aan de andere zijden van onze oceanen), tankt brandstof en realiseert zich bij aankomst of op zijn minst na ca. 100km dat Jean Pierre van 10 niet meer in de auto zit, 'Die zullen we toch niet......'. Onderzoek toont aan dat het (toch) vooral gestresste managers zijn die dit overkomt (en veel minder uw medewerkers).

Dan heb ik het hier nog niet gehad over de managers die een bezoek brengen aan het plaatselijke hospitaal. Is het niet voor een verbrande huid ('Ja dokter, ik was aan het bellen en vergat de tijd.'), een gebroken duim ('Dat vliegeren in de Griekse zeewind blijft toch lastig.'), een bedorven maag ('Die straat saté hier in Kuala Lumpur had al zo'n rare smaak, vond ik.'), een gescheurde kuitspier ('Geen idee dat mijn conditie zo slecht was.') of erger, in enkele gevallen zelfs véél erger, desastreus soms.

Hebt u er nog zin in, in die vakantie? Nou ik wel. Het is eigenlijk heel simpel: een vakantie plan je, dus kun je jezelf er op voorbereiden. Het is net een afspraak met een klant, daaraan wilt u ook voldoen, toch? Delegeer uw taken zodra dat kan, ruim van tevoren dus (uw medewerkers zijn vaak tot meer in staat dan u denkt) en begin daar niet meer/pas mee zo kort voor uw vakantie. Heb vertrouwen! Dat geeft innerlijke rust. Tot slot: bedenk dat niemand onmisbaar is, binnen een organisatie, ook u niet (voor sommige managers geldt zelfs: 'zeker u niet').

Degenen die u wel zullen missen, dat zijn degenen die met u op vakantie gaan, uw geliefden. Als u straks van vakantie terugbent en zij zeggen tegen u: 'Je was er niet bij!' en u antwoordt: 'Jawel, ik zat toch in hetzelfde vliegtuig, dezelfde auto, dezelfde tent, hetzelfde hotel?' dan is die opmerking niet bedoeld als een compliment aan uw adres, toch? Sterker nog: als u er wél bij bent, tijdens uw vakantie, dan is de kans groot dat u écht bent uitgerust!

En nu Rust (ook voor u........). 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Leonie Linssen
Lid sinds 2019
Ach die arme managers toch. Het is ook lastig om je te scheiden van die rol. Want je bent tenslotte manager en die hoort te managen. Dat zit er helemaal ingebakken. Als hij terug komt, zit hij met de gebakken peren. Ja, en hij hoort ook zijn eigen (gezins)leven te managen maar dat is altijd makkeljker om opzij te schuiven... of toch niet?

Zelf ben ik onlangs op vakantie geweest in de JA-EN houding. Het is een onderdeel van de filosofie van van Berthold Gunster. De JA-EN houding gaat uit van acceptatie en berusting. Het doel is om met een bepaalde afstand te kijken naar de situatie waarin je verkeert en dat als uitgangspunt te nemen. Vanuit totale acceptatie ontstaat ruimte en creativiteit voor een oplossing. De JA-EN houding is een geweldige houding, zeker voor op vakantie. Want in iedere vakantie gebeuren onverwachte dingen die minder leuk zijn en die je humeur kunnen verpesten.

Lees ook mijn positieve ervaringen over mijn vakantie in de JA-EN houding in mijn nieuwsbrief van juni.
zie www.veranderjewereld.nl op actueel.

Ik wens iedere manager een ontspannen vakantie toe!