Waarom is de ene baas een Zakkenvuller en de andere een Filantroop?

“Ik ben het dan ook van harte eens met je stelling dat het ontstane probleem van een pensioentekort als gevolg van de kredietcrisis niet op jou mag worden afgewenteld.” Met deze verklaring van commissaris Jeroen Lugte was v/m VESTIA topman Erik Staal in staat een persoonlijke ‘pensioenreparatie’ toe te passen van € 3,5 miljoen. Staal mocht eens persoonlijk nadeel ondervinden van de financieel economische crisis….

Op het moment dat ik dit bericht las in Het Financieele Dagblad, gisteren, las ik op TLNT de verklaring van Blake Mycoskie voor het (toch) bijzondere business model van zijn TOMS Shoes: “I started Toms as a spontaneous response to giving shoes, because giving feels good.” “Als ik iets weggeef dan geeft me dat een goed gevoel.” TOMS geeft schoenen weg aan kinderen die ze hard nodig hebben, inmiddels zijn dat er al 10 miljoen paar.

Zo staat de ene bestuurder bekend als een ‘zakkenvuller’ en de andere als een ‘filantroop’. Van het ene naar het andere uiterste. Hoe kan het zo ver komen?

Overigens, (ook) Blake Mycoskie beseft dat de actie van zijn organisatie een keerzijde kent: “It is also good for business as well.” ‘Is er dan toch eigen belang?’ Dat kun je jezelf inderdaad afvragen. Aan de andere kant: kent TOMS geen winstgevendheid dan is het met het weg (kunnen) geven van schoeisel ook snel afgelopen….

We kunnen niet stellen dat VESTIA, zelfs niet onder leiding van Staal, niets terugdeed voor de maatschappij. Zo was er het ‘vestia tientje’, een tientje waarmee o.m. voor de plaatselijke Westlandse Kinderboerderij een ‘prachtig bedrag’ werd opgehaald. Er zijn veel, heel veel (nb; allemaal?) organisaties die iets terugdoen voor de maatschappij onder de noemer van ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. Dit varieert van het opknappen van de plaatselijke speeltuin, via het koffie serveren in het verzorgingshuis, tot een maandelijkse afdracht van het salaris van de medewerkers aan een nader te benoemen Goed Doel.

Mooi, heel mooi zelfs maar is MVO daarmee onderdeel van je business model of is het ‘slechts’ een uithangbord? Feit is dat dit onderscheid m.n. duidelijk wordt in het handelen van de verantwoordelijk bestuurders. (nb; zo blijkt vandaag dat een aanzienlijk deel van het management van IMTECH oplichters waren c.q. zijn). Persoonlijk handelen dat dan ook wordt bepaald door je opvoeding, door je competenties, door je intuïtief handelen. “Je hebt het of je hebt het niet.” Gaat er iemand kopje onder in het kanaal, dan is er maar een enkele omstander die er achteraan springt. Zo was er eerder deze maand een 90-jarige(!) die een 19 jarige drenkeling achternasprong. Onverstandig of onbaatzuchtig? Zelfs Kets de Vries is er nog niet uit…..

TOMS treedt in de sporen van een initiatief als (RED) en soortgelijke activiteiten door YUM!. Het past bij het principe van het Inclusive Business Model. Blake Mycoskie heeft niet alleen een goed gevoel bij het Goede Doen, hij constateert ook wat het zijn organisatie brengt (nb; let m.n. op de reactie van de enthousiaste klant):

  1. “Customers become your greatest marketers. He related the story of the first time he ever saw a customer wearing Tom’s Shoes, while checking in for a flight at the American Airlines terminal at JFK Airport. When he asked the woman about the shoes, and eventually, told her who he was, she got so excited — and loud — that she drew a crowd.
  2. Tom’s attracted a workforce of great people because they really wanted to make their job count.  He says, When your employees are proud (of what they do), they will work harder than anyone else on the planet.”
  3. Every business needs great partners to be successful. And giving is good for business because it attracts great partners. Mycoskie talked about some of the partners who reached out to Tom’s simply because they wanted to be involved with a company that did so much giving — companies like Ralph Lauren and AT&T. This is more proof, he says, that giving is a great business model.”

Wat doet jouw organisatie? MVO als meer dan een ‘uithangbord’? MVO als business model? & Wat is dan het voorbeeld van jou, van jou als leidinggevende?

“Ik ben het dan ook van harte eens met uw stelling dat het ontstane probleem van de huurverhoging als gevolg van ons wanbeleid niet op u mag worden afgewenteld.” Met deze verklaring van commissaris Jeroen Lugte aan de huurders van VESTIA stellen v/m bestuurders en commissarissen bereid te zijn de huurverhogingen voor hun rekening te nemen.

Hun motivatie: “Het voelt goed om goed te kunnen doen…..” 😮

(NB; de huidige bestuurders van VESTIA proberen middelen terug te halen bij Erik Staal, dat is zeker te begrijpen én te billijken maar met de formeel schriftelijke toezegging van hun voorgangers zou Staal weleens sterk kunnen staan……)

1 thought on “Waarom is de ene baas een Zakkenvuller en de andere een Filantroop?”

Nu al een bestseller: 'Taking People With You'. – ManagementPro 2 jaar ago

[…] Waarom is de ene baas een Zakkenvuller en de andere een Filantroop? Idd waarom? […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *