Waarom Lance Armstrong uiteindelijk toch als winnaar uit de (wieler)strijd zal komen.

Feitelijk zegt bovenstaande vid. in hindsight alles: terwijl de (bijna) volledige wielergemeenschap ‘op z’n gat ligt’ weet Lance Armstrong zich wonderwel staande te houden. Hoe voorspellend is die actie uit de Tour de France op 14 juli 2003: beoogd tourwinnaar Joseba Beloki komt in een afdaling ongelukkig te val, met veel kunst & vliegwerk weet uiteindelijk-winnaar Armstrong zich hieruit te redden. Let op: het is die dag ook nog eens quatorze juillet de nationale feestdag van Frankrijk, het land dat er vervolgens een sport van zal maken om Armstrong achter de al-dan-niet-doping-vodden aan te zitten. Dit is niet één black swan, dit is een hele vlucht van Zwarte Zwanen…..

USADA, the United States Anti-Doping Agency, publiceerde vorige week een meteen al geruchtmakend rapport. De gevolgen daarvan werden direct duidelijk: verschillende wielerartsen werden op non-actief gesteld. De v/m ploegleider van Armstrong, Johan Bruyneel, werd door zijn huidige werkgever RadioShack ontslagen & toenmalig UCI voorzitter Hein Verbruggen werd dringend verzocht zijn ere-voorzitterschap op te geven.

& Lance? Die twitterde “Everybody wants to know what I’m on. What am I on? I’m on my bike, busting my ass six hours a day. What are you on?”

Het ziet er naar uit dat Lance Armstrong opnieuw de enige is die ook deze valpartij binnen het wielerpeloton wonderwel zal overleven.

Overigens bijzonder aan de beelden van die, nu nog fenomenale, 14e juli 2003 is ook dat Armstrong een bewonderend schouderklopje in ontvangst mag nemen van zijn ploegmaat Tyler Hamilton. Dezelfde ‘collega’ die vorige maand zijn boek publiceerde The Secret Race. Een boek waarin Hamilton Armstrong alsnog laat vallen…..

Dit weekeinde wisten NIKE, RadioShack & Anheuser-Busch, de machtige sponsoren achter Lance Armstrong (nb; goed voor $ 15,3 miljoen van zijn inkomsten in 2011), te melden dat zij achter hun icon bleven staan: Sponsors stand by Lance Armstrong. Zo merkte een woordvoerder van NIKE op: “We are saddened that Lance Armstrong may no longer be able to participate in certain competitions and his titles appear to be impacted. Lance has stated his innocence and has been unwavering on this position. Nike plans to continue to support Lance and the Lance Armstrong Foundation, a foundation that Lance created to serve cancer survivors.”

Bill Stapleton, de man achter het commerciële succes van Armstrong, geeft als reactie: “Brands are looking for an authentic endorser and at the end of the day they depend on the authenticity of the athlete.”

In een Harvard Business Review artikel uit 1992 merkt NIKE’s Phil Knight (al) op dat zij ‘talloze uren besteden aan onderzoek na te gaan wat het (nieuwe) product voor de consument betekent, wat het thema van het product is, wat de atleet verbonden aan dat specifieke product er aan toevoegt, wat de emotie is die het oproept of op kan roepen bij de potentiële klant’. Marketing is Emotion. & Marketing is Big Business. Sterker nog: zonder marketing géén Tour de France, geen professionele wielersport……

Dat Lance Armstrong zich met hart & ziel heeft ingezet voor zijn LIVESTRONG organisatie, betekent hier ook ‘iets’; niet alleen voor de sponsors. Zo meldde tv-icoon Mart Smeets in DWDD dat hij zich enigszins bedonderd voelt door Lance Armstrong op het moment dat hij een boek aan hem besteedde, toch zou Smeets het gele LIVESTRONG polsbandje daarvoor niet afdoen. Dat er zich intussen nog 84 miljoen van deze gele armbandjes om polsen wereldwijd bevinden, zal bij de sponsoren zeker ook bekend zijn.

Degenen die Armstrong nu aanklagen of, ernstiger nog, zich nu pas tegen hem gaan keren, zullen het nog betreuren dat er van/met hen geen bandjes c.q. banden zijn.

Blijft nog bijzonder de rol van ‘de controleurs’: de hordes die wij live op tv hotels vol met wielrenners zagen binnenstormen & die vervolgens met niet meer naar buiten kwamen dan een enkele onnozele zondenbok… Het lijkt wel op een affaire zoals, bijv., VESTIA; ook al niet uniek dus. 😮

=============

171012

NIKE komt vanmiddag met het volgende persbericht:

“Due to the seemingly insurmountable evidence that Lance Armstrong participated in doping and misled Nike for more than a decade, it is with great sadness that we have terminated our contract with him. Nike does not condone the use of illegal performance enhancing drugs in any manner.

Nike plans to continue support of the Livestrong initiatives created to unite, inspire and empower people affected by cancer.”

Dat laatste wordt ondersteund met de presentatie van de nieuwe LIVESTRONG collectie van NIKE. Gevolg is wel dat Armstrong zich nu formeel terugtrekt uit LIVESTRONG.

De publieke opinie lijkt hier een grote rol te spelen maar de vraag is nu of Lance Armstrong hierdoor ook écht wordt getroffen (nb; zijn bijzondere initiatief leeft voort)……

221012

Vanmiddag Live: Wierelunie UCI beslist over Armstrong. Zoals te verwachten ‘stript’ de UCI Armstrong van zijn titels. Armstrong als de (zo vurig gewenste?) zondenbok. Vraag is nu toch: wat doen de leden van het UCI presidium nu zelf?

Amstrong was niet de enige, helaas. Onder wiens verantwoordelijkheid heeft dit allemaal & zo lang kunnen gebeuren?

150113

Gisteren was het interview dat Lance Armstrong had met Oprah Winfrey. Donderdag a.s. volgt de uitzending, een uitzending die veel gevolgen kan hebben. Wat zegt Lance & wat niet?

Vooruitlopend daarop lezen we vandaag al 2 ‘in dit kader’ interessante artikelen: The Banker Who Put His Faith in Armstrong. Iedere succesvolle man/vrouw heeft adviseurs die meegenomen worden over hoge bergen maar ook door diepe dalen. & Armstrong’s Business Brand, Bound Tight With His Charity. De journalist vraagt zich af of, na een mogelijke bekentenis, donateurs LiveStrong nog blijven steunen…..

2 thoughts on “Waarom Lance Armstrong uiteindelijk toch als winnaar uit de (wieler)strijd zal komen.”

Tour, Libor, Reorganisatie, RABObank faalt opmerkelijk opzichtig in crisiscommunicatie daarom: enkele tips. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] meldt de persdienst van RABO vanochtend. Een begrijpelijke reactie na alle ophef rondon Armstrong/USADA. Maar de vraag die opkomt is ook, is dit toch geen vorm van schuldbekentenis? Zeggen dat je van […]

Lance Armstrong of wat doe je als je een managementfout maakt: ontkennen of toegeven? (+ bingokaart met 9 communicatie vergissingen) – ManagementPro 7 jaar ago

[…] Waarom Lance Armstrong uiteindelijk toch als winnaar uit de (wieler)strijd zal komen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *