Was Wolfgang A. Mozart nu een natuurtalent of werd hij gewoon goed gecoacht?

Héél lang werd aangenomen dat Wolfgang Amadeus Mozart een muzikaal natuurtalent was.

Maar met de komst, nu 1 jaar geleden, van het boek 'The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance' is aangetoond dat Wolfgang zeker over muzikale capaciteiten beschikte maar dat hij niet een natuurtalent was. 'Hard practice' ofwel: oefenen, oefenen, oefenen, vormde de sleutel tot zijn succes.

'10 years of practice' zijn er nodig om 'expert level' te bereiken.

We zien i.d. ook bij broer en zus Krajicek. Oefenen, oefenen, oefenen en een (goede) coach is daarbij onontbeerlijk!
'The Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance' maakte na publicatie de tongen los. In een lijvig boekwerk, ruim 900 pagina's en 1,3kg zwaar, liet een scala aan leiderschapsexperts hun licht schijnen over eigen en andermans(vrouws) expertise. Het boek bevat meerdere artikelen (nb: hier een referentie.), maar de meeste aandacht ging (toch) uit naar de aanname dat een expert niet beschikt over natuurtalent maar dat een Expert Gemaakt Wordt, gemaakt kán worden. Zoals een golfer zichzelf kan verbeteren door steeds opnieuw zijn slagen te herhalen, de verschillende uitkomsten te evalueren en vervolgens zijn slagen te verbeteren door te oefenen, oefenen, oefenen. Een discipline waarbij de hulp van een goede coach onontbeerlijk is!

Héél in het kort de conclusie n.a.v. onderzoeken dat 'Expertise kan worden Gemaakt' samengevat: 

  • => The mainstream understanding of giftedness, high intelligence, genius or brilliance is that that trait is something that you are born with. And those that have it deserve special treatment.

  • => This mainstream viewpoint is so entrenched that it has come to define the way we teach our youth. The brightest are given the best opportunities because they are seen as the future captains of industry, political leaders etc.

  • => Evidence from cognitive science and psychology now demonstrates that this is wrong.

  • => Research shows that brilliance in any discipline is due only in very small part to innate ability: Mostly it comes through inspirational instruction, a  supportive environment and sheer hard work.

  • => Research shows that brilliant children do not necessarily make brilliant adults. Those that do become brilliant adults almost always do so through sheer hard work.

Allereerst is het verstandig dat je, als would be expert, als (in dit geval) manager(!), je eigen Sterktes en Zwaktes kent. Dat je jezelf vervolgens de discipline oplegt om je zelf verder te ontwikkelen. Let wel: dezelfde onderzoeken tonen aan dat je zeker 10 jaar van ontwikkeling nodig hebt om het Expert-niveau te kúnnen bereiken. (& dat dit moeizame jaren zijn, leest u daarvoor eens de biografieën over de jeugd van mensen 'met een natuurtalent'.) Hulp tijdens het afleggen van deze weg is dan ook ontontbeerlijk. Dat kunnen tijdens je jeugd je ouders zijn (nb: zo was de vader van Wolfgang A.M. zelf ook een goed musicus en schreef hij 1 van de eerste boeken over viool en vioolles.), tijdens je opleiding een goede leraar, tijdens je 1e werkervaring een goede mentor en tijdens je verdere carrière diverse goede coaches. 'Diverse' omdat iedere ontwikkelingsstage die je doorloopt vraagt om de verbetering van andere kwaliteiten, vraagt om andere expertise. (nb: mits je voor jezelf je coachvraag helder hebt!).

De laatste tijd staat de coach, als ondersteuner voor de manager, in een minder goed daglicht. Er is blijkbaar al veel geld besteed door organisaties aan coaching. Dat terwijl effecten niet gemeten zijn c.q. 'kunnen worden'. Waarschijnlijker is het dat de doelstellingen te behalen met coaching vooraf niet zijn bepaald!

Enkele weken geleden organiseerde Het FD een bijeenkomst van coaches, managers, onderzoekers en journalisten en zij kwamen er niet uit; uit het effect van coaching. Niemand wist nu écht de vinger te leggen achter het nut van coaching (nb: zelfs de aanwezige coaches niet!!). Da's héél jammer; niemand van hen had blijkbaar kennis genomen van voornoemd Handbook. Ik zou dat zeker nog eens doen.

Maar voor u zich nu ten doel stelt om ook een expert te worden, wat dus zeker niet onmogelijk is(!), bepaal eerst uw SWOT en ga dan vervolgens met uw coachvraag, met uw ontwikkelingsbehoefte op zoek naar een goede coach.

Expert-Succes (bijna al) gegarandeerd!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>