Wat had Noud 'Niet Boos Worden' Wellink wel kunnen doen?

'Niet Boos Worden', verwacht je dat een kind zegt als het bij zijn moeder komt. Dat 'Niet Boos Worden Mama' wordt dan gevolgd door het kattekwaad wat hij dan allemaal zojuist heeft uitgespookt. Als je vooraf al weet dat mama niet boos wordt, want ze zei 'nee hoor schat', dan zal haar reactie op dat wat je uitspookte ook wel meevallen. Een slimme strategie dus maar niet 1-tje die je verwacht van de President van De Nederlandse Bank.

Voordat Wellink meldde dat ook hij bonussen had uitbetaald, vroeg hij eerst aan mama (i.c. wij belastingbetalers) of ze niet boos zou worden. Nu, dat is dan niet gelukt. Luistert u nog even naar Wellink. Wellink memoreert de ramen die zijn ingegooid bij v/m RBS CEO Sir Fred Goodwin. Hij ziet blijkbaar het glas van zijn eigen ruiten al door de kamer vliegen. Hij ziet de hand van mama al op zijn oren afkomen......

Niet handig & verstandig dus, eerst om medeleven vragen voor je onhandige gedrag & dan met 'de boodschap' komen. Wat had Wellink wel kunnen doen, Zalm's Nieuwe Norm kunnen volgen bijv.?

Allereerst kan Wellink nog eens kijken naar dat wat AIG's Liddy deed. In het kort:

"No one likes to be the bearer of bad news. However, with things going as they are, it's likely you'll have to deliver some tough messages. When you do, use these guidelines:

  • Don't sugarcoat. Leaders often want to protect their team members or colleagues. Don't assume your team can't handle the news. Telling it like it is will keep you from delivering a second message later.
  • Share your plan. When people hear bad news, they want to know how and when things will get better. Be clear and specific about necessary changes and your near-term expectations.
  • Ask others to join in the solution. Explain what people can do to contribute. Your news can be the rallying point to bring the team together."

Kortom: vertel het zoals het is, met dank aan Baldoni.

Vervolgens hebben we nog de volgende tips voor hem:

"Making mistakes is inevitable - what counts is how you handle them. Some very public mistakes (see Tom Daschle's failure to pay taxes) have demonstrated the power of an apology to make amends and restore reputations. Here's how to recover from a mistake, gracefully.

  • Own up. Don't use phrases that sound like doublespeak, "I apologize if I hurt anyone." Be explicit and truthful about what you did wrong.
  • Make things right. Find out what you can do to remedy the mistake, whether it's repairing hurt feelings or working harder to undo the damage.
  • Don't make a scene. An apology is not an excuse for a stump speech. Make your apology and get out of the spotlight. Demonstrate that you are ready to move on.
  • Prevent mistakes in the first place. Think about how your actions and decisions will be perceived. Forethought and caution can stop mistakes before they happen."

Ook handig, toch? Met dank aan alweer Baldoni.

Of Wellink, als hij even had gewacht, iets had gehad aan de 'Zalm Norm II'? Ik betwijfel het. Vrijdag nog deed Wellink een oproep aan de Regering om hem voor een nieuwe termijn te benoemen. Hij had niets fout gedaan, 'de schuld ligt bij anderen!'. Waar hebben we dat ook al weer eerder gehoord?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>