Wordt u een Creatief Manager? Kijk dan ook eens naar De Haan.

‘De helft van de Nederlandse Managers zegt Creativiteit binnen hun team te stimuleren!’ Da’s een mooie uitkomst uit een onderzoek dat het NIVE onder haar leden, managers/directeuren, liet uitvoeren. Creativiteit en (mede daardoor) het vermogen tot Innovatie worden beiden door managers hoog gewaardeerd, er wordt bij de selectie van medewerkers zelf op toe gezien dat zij ‘in de basis’ creatief kunnen zijn.

Waar het deze creatieve managers nu (helaas) nog aan ontbreekt is: tijd, beperkt draagvlak binnen hun organisatie en geld.

Misschien is het voor hen, en u, dan ook een idee om eens te kijken naar het creatieve resultaat dat Foppe de Haan dit weekeinde boekte. Hij had vooraf te maken met dezelfde ‘creatieve faalfactoren’ en toch is het hem én zijn team gelukt om dankzij creativiteit boven zichzelf uit te stijgen. (Overigens, zoals De Haan zelf zegt: met dank aan zijn illustere voorganger Louis van Gaal.)
‘Creativiteit = Scheppingsvermogen’; volgens Van Dale.

In 1e instantie vond ik de positieve titel in het persbericht van het NIVE, ‘De helft van de Nederlandse Managers zegt Creativiteit binnen hun team te stimuleren!’, opmerkelijk want nog niet zo heel lang geleden meldde het Innovatie Centrum van ERASMUS, ook uit een onderzoek, dat wij in Nederland helemaal niet zo Innovatief zijn. & Creativiteit ligt toch aan de basis van Innovatie dus, zou je kunnen stellen, 1 van de 2 onderzoekers ziet dit verkeerd……

Maar ‘gelukkig’: het NIVE onderzoek toont aan dat NL. managers wel creatief wíllen zijn maar dat er voor hen toch nog een aantal ‘creatieve faalfactoren’ zijn (nb: tijd, draagvlak, geld), factoren die het Creatief Vermogen en dus de Innovatie in de weg staan! 

Als de Wil er is bij deze managers, de wil om creatief te zijn, dan kunnen we eens kijken wat we er aan Kunnen doen om hen te helpen creatief en dus innovatief te zijn.

Creativiteit, van belang daarbij zijn: flexibiliteit, discipline, research & development, coëxistentie, innovatie, ecologie, commitment, productie(f). (nb: zie ook het leuke, creatieve document van de stad Milaan: The Creative Metropolis.) Dit allemaal en dan vooral het resultaat, het laatste, dat waren & toonden de mannen van Foppe de Haan de afgelopen 2 weken. De Kroon op dit Innovatieve Werk: Europees Titel ‘EK onder 21’.

U kan zeggen: ‘Wat maakt dat nu zo bijzonder, zo innovatief, iedereen kan toch Europees Kampioen worden?’ (nb: zou het?). Niet zo zeer de teamgeest die De Haan wist te creëren, ook niet het feit dat De Haan dit kunstje, Europees Kampioen, nu 2x achter elkaar flikt (nb; hoewel: met 2 verschillende basis teams! Toch bijzonder én creatief!) zijn op zich creatief als wel de Strategische Aanpak, het Creatieve Plan dat er achter dit Geheel zit. Een Plan, en De Haan haalde dat vorige week voor de finale nog eens aan, een Masterplan dat in 2001 is opgemaakt door zijn illustere voorganger Louis van Gaal.

Niet alleen siert het De Haan dat hij de eer van zijn successen deelt met anderen ook laat hij hiermee zien dat er aan het Creatief Managen allereerst een Plan ten grondslag dient te liggen. Een Plan dat enige voorbereiding vraagt voordat het tot Creatief Succes leidt (nb; in dit geval: van 2001 tot 2006/2007).

Vraag is dan ook: beschikt uw organisatie al over zo’n (creatief) Strategisch Plan? & Als dat er is, dan hebben wij nog even tijd om uw creatieve vaardigheden te verbeteren. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *