402 km/u

402 km/u dat magistrale getal behaalde de 'Bugatti Veyron 16.4' recentelijk op de 21 km lange autobaan van het Duitse Ehra Lessien. Deze Bugatti is geen F1 of A1 monster, maar een 'gewone auto voor de openbare weg', bestemd voor het vervoer van 2 personen zonder noemenswaardige bagage dat wel.

Handen aan het stuur, linkervoet bij de rem, rechtervoet bij het gaspedaal, blik op oneiding en rijden maar. Schakelen? Dat doet de sublieme DSG-transmissie voor je. Vervolgens zit je in 2,5 sec. op 100 km/u, in 7,4 sec. bij 200, in 18,2 sec. bij 300 en 'pas' bij 402 km/u (nb: binnen 30 sec.) zit je aan je top. Wat is nu de beperkende factor bij al dit geweld? De mens.
Techniek gaat steeds verder, ontwikkelt zich in een raptempo en zit voorlopig nog niet op zijn eind. Wat dat betreft laten vooral de ontwikkelingen in de autoindustrie mooie staaltjes zien. (nb: dat dit niet altijd in balans is met ons milieu, dat dienen we maar even voor lief te nemen......). Zo zijn er nu een aantal automobielen die allen de 300 km/uur grens doorbreken. Wat heeft dat voor zin, vraagt u zich waarschijnlijk af, als je zoals in ons land in een wegvoertuig 'maar' 120 km/uur mag behalen? Bij een Veyron 16.4 is dan binnen 4 seconden de lol er al flink van af, van dat in een rap tempo wegscheuren.

Toch maar even het rijtje van de '300+ Club':

  1. 1. Bugatti Veyron 16.4 (402km/u)
  2. 2. Lamborghini Murciélago LP 640 (340)
  3. 3. Ferrari 599 GTB Fiorano (335)
  4. 4. Ford GT (330)
  5. 5. Mercedes SLR McClaren (324)
  6. 6. Aston Martin Vanquish S (317)
  7. 7. Corvette Z06 (315)
  8. 8. Porsche 911 Turbo (310)

(met dank aan Autovisie)

Het ziet er niet naar uit dat dit lijstje voorlopig blijft staan, dat we hiermee aan het einde zijn van onze technische mogelijkheden. Dat leert ons ook het verleden: in 2004 was de snelste in zo'n dito vergelijking de Ferrari Enzo met 355 km/u, in iets minder dan 3 jaar zijn we er dus '47 km/u op vooruit gegaan'.

De beperkende factor is feitelijk de mens. Nu is bij de Veyron het handelen van de mens al tot een minimum teruggebracht maar toch, het reactievermogen van de mens vraagt nog al wat zeker als je binnen the blink of an eye al op topsnelheid zit. Zie je dan dat omaatje wat oversteekt of die jonge moeder met haar spruit in een buggy nog wel? Twijfelachtig.

En zo wordt de moderne autotechniek een 'mooie' metafoor voor de huidige stand van zaken binnen de meeste organisaties: organisaties die zo complex zijn geworden, zo vooruitstrevend (kunnen!) zijn, dat het voor één mens, of zelfs voor een beperkt aantal mensen, onmogelijk is om alle gevolgen te kunnen voorzien 'die jou rijgedrag aan het stuur' kunnen opwekken.

Dan maar een kleine auto kopen, denkt u? Dan maar een kleine organisatie starten? Nu, da's ook niet altijd dé oplossing, ook daar kan de mens de beperkende factor zijn, zo liet ons een programma van Fith Gear onlangs zien. Men parkeerde een, op afstand bestuurde, Smart ForTwo met de maximaal toegestane snelheid van 120 km/u tegen een betonnen wand, De cabine van de kleine auto kwam wonderwel onbeschadigd uit dit contact maar de opmerking van een aanwezig arts zei veel zo niet alles: 'Jawel, de bestuurder zou uiterlijk weinig kenmerken vertonen van dit ongeval maar toch zou hij/zij overlijden aan de klap die de organen kregen.' En zo kunnen we de metafoor van de man (vrouw) met de Te Grote Broek (lees hier Auto) van het Groot Bedrijf zelfs doortrekken naar het Klein Bedrijf.

& Wie kent die beperking van zijn/haar vermogens nu het best? U zelf, als zijnde die bestuurder......

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>