Adaptive Advantage c.q. Reactievermogen als Nieuwe Strategie (gratis e-boek)

Reactievermogen (nb; ‘reactie’ lijkt hier een betere vertaling van ‘adaptibility’ dan ‘aanpassing’) op de (snelle) veranderingen op je markt, wordt de nieuwe Strategie voor veel organisaties. OK, ik weet ‘t: ben je je organisatie net gereed aan het maken voor een strategie gebaseerd op Corporate Social Responsibilty, is de inkt van je papier daarvoor nog niet eens droog, komt er alweer een volgende basis waarop je de Strategie van je organisatie kan baseren: Adaptability. ‘Kan’, want het hoeft natuurlijk niet….

Met een Adaptieve Strategie verhoog je het reactievermogen van je organisatie op 5 gebieden: 1. organisatieverandering; 2. je innovatievermogen; 3. je vermogen om je organisatie effectief te kunnen managen; 4. je vermogen om je organisatie-inrichting, je procedures, je processen snel op één lijk te krijgen; & wellicht het Grootste voordeel: 5. je bent in staat de capaciteiten van je medewerkers optimaal te benutten!

Met dank aan BCGPerspectives is er nu ook een gratis e-boek voor je beschikbaar die dit interessante model van Adaptive Advantage verder uitwerkt!

Een synopsis van het boek ‘Adaptive Advantage, Winning Strategies for Uncertain Times’ van Martin Reeves en Michael Deimler:

  1. “Pursuing signal advantage: the ability to rapidly capture, interpret, and act upon signals gleaned from rich and dynamic data” Eenvoudig gezegd: je organisatie is in staat signalen uit de markt, uit je omgeving (snel & effectief natuurlijk) op te pikken.
  2. Almost all companies use experimentation to develop and test new products and services. But in an increasingly turbulent business environment, strategies— as well as products and services— can become obsolete quickly and unpredictably. Therefore companies must broaden the arena of experimentation (advantage) to include business models and strategies.” Tja, als je ff niet oplet dan loop je in no-time achter de feiten aan.
  3. “There is no adaptive strategy without an adaptive organization. Hence the critical importance of organization advantage.” Inderdaad, zo eenvoudig is ’t ……. toch?
  4. Systems advantage: First, competitive shifts are now occurring with blistering speed. Second, as changes in markets and technologies occur more frequently, positional advantage becomes less durable, and the value of adaptiveness increases.” Systemen of op z’n minst de nieuwe multimediale mogelijkheden waarvan je organisatie gebruik kan(!) maken, ontwikkelen zich (ook) snel. Wat doe je dan: up or out?
  5. “We define “ecosocial advantage” as a company’s ability to generate value and achieve competitive advantage by sustainably aligning its business model with its broader social and ecological context.” Kijken we naar de sociale omgeving, zoals de arbeidsmarkt, dan ligt daar al meer dan voldoende uitdaging.

Het boekje gaat nog verder zoals met een hoofdstuk over Adaptive Leadership. Logisch, want als je een organsatie hebt met een Adaptieve Strategie dan is het handig voor het 100% Commitment van de Top, dat er ook een Adapatieve Leiderschapstijl is. Een stijl van leidinggeven waarin empathie een belangrijke rol speelt: ‘Leading with Empathy. Adaptive leaders create a shared sense of purpose and manage through influence rather than command and control.

Leuk boekje dat Adaptive Advantage: Winning Strategies for Uncertain Time. Als Kindle Edition is het GRATIS te downloaden bij AMAZON.com. Aanrader. 😉

*VID: als dieren het kunnen, dan kunnen wij het ook! Toch?

1 thought on “Adaptive Advantage c.q. Reactievermogen als Nieuwe Strategie (gratis e-boek)”

Aanpassingsvermogen van je organisatie als waarborg voor de continuïteit. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] live in an era of risk and instability.” schreven Martin Reeves & Mike Deimler vorig jaar. Als je alleen al ziet hoe zoekende onze politici zijn met het oog op 12/09, dan is daarvoor zeker […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *