ALARM!!!

Of Niet? Daarover ging het gisteren & daarover gaat het vandaag: was er nu op maandagochtend sprake van een SPITS ALARM ('woordwaarde 26 punten') of toch niet? De één (ANWB) zei van wel, de ander (VID) vond van niet.

& Jawel: direct zit er weer een Minister 'op de haverkist'! Deze keer was dat Minister van Verkeer Camiel Eurlings: hij wil uniforme alarmeringen voor slecht weer en verkeer! 'Wat mag dat allemaal kosten? & Hoe voer je dat uit?' denk je dan toch onwillekeurig....

Wat gisteren niet gebeurde, extreem lange files (nb; 'slechts' 320 km), gebeurde vanochtend wel: 530 km aan files. Wie had er gelijk?

Nou, waarschijnlijk niemand want ik heb sterk de indruk dat het hier ontbrak aan Evidence Based Management.

Houdt u even in gedachten dat ANWB & VID de facto concurrenten zijn & we begrijpen direct dat er hier kinnesinne om de hoek komt kijken.

Het zou, achteraf gezien, zo maar kunnen dat de ANWB met haar SPITS ALARM het Grootste Gelijk van de Wereld had/heeft. Want: ondanks belabberde weersomstandigheden waren er gisterochtend nauwelijks noemenswaardige files! Hoe anders vaonchtend, ik zat er zelf in: één lange langzame optocht van voor een groot deel vervoersmiddelen die daarvoor helemaal niet geschikt zijn. 'VID ##&^%$#??:""!!!' leek je uit menig auto te horen.

Wie er hier gewonnen heeft? Niemand. Het lijkt er eerder op dat er een verliezer komt, namelijk een Minister met een overhaast besluit. (Nb; Maar da's in Politiek Nl. niet voor het eerst.)

'Waarom geen winnaar?' Omdat er hier bij zowel ANWB als VID geen sprake is van een (management) Beslissing die gebaseerd is op Gefundeerd Onderzoek. Ik geef dan ook niet eens 1 van hen het voordeel van de twijfel.

Wat zijn nu de Principes van zo'n Management Beslissing gebaseerd op Gefundeerd Onderzoek, of wel Evidence Based Management:

  1. Face the hard facts, and build a culture in which people are encouraged to tell the truth, even if it is unpleasant.
  2. Be committed to "fact based" decision making -- which means being committed to getting the best evidence and using it to guide actions.
  3. Treat your organization as an unfinished prototype -- encourage experimentation and learning by doing.
  4. Look for the risks and drawbacks in what people recommend -- even the best medicine has side effects.
  5. Avoid basing decisions on untested but strongly held beliefs, what you have done in the past, or on uncritical "benchmarking" of what winners do.

Bron: Hard Facts, Dangerous Half Truths & Total Nonsense door Jeffrey Pfeffer & Robert Sutton. Wellicht is het een idee dat Peter-Jan dit interessante boek in de Kerstpakketten stopt.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Harde Feiten, Gevaarlijke Halve Waarheden en Totale Onzin
[...] ook ‘Ik Zeg Doen!’ en ‘ALARM!!!’ entries waarin het boek ‘Hard Facts, Dangerous Half Truths & Total Nonsense‘ van [...]