Bestuurders hebben te weinig tijd & te weinig kennis.

De stellende titel van deze entry blijkt uit onderzoek door McKinsey: “Insufficient time spent on key issues (strategy, risk, and talent) and inadequate knowledge (about their companies and industries) are probably two important reasons why just 26 percent of respondents characterize their boards’ overall performance as excellent or very good.”

Leverde de vorige Governance Survey uit 2008, 7 maanden voor de ondergang van LEHMAN, al niet écht positieve resultaten op, deze keer is het er met de enquête Governance since the economic crisis niet veel beter op geworden. Dat terwijl de mannen & vrouwen bestuurders van de onderzochte organisaties, multinationals, een belangrijke invloed hebben op onze welvaart & ons welzijn.

De eerste cruciale opmerking is dat men, als bestuurders, tijd tekort komt om tot écht goed besturen te kunnen komen. Daarbij ontbreekt het de bestuurders ook nog eens aan voldoende kennis c.q. de juiste(!) informatie om tot de voor de organisatie meest effectieve beslissingen te kunnen komen.

De snelheid waarmee economische ontwikkelingen nu over elkaar heen vallen & de vaak onverwachte gebeurtenissen waarmee wij, dus ook bestuurders, worden geconfronteerd spelen hierbij natuurlijk ook een rol.

De knelpunten voor de bestuurskamers zijn op dit moment: – het formuleren van de juiste, of op zijn minst een goede, Strategie; &: – Talentmanagement: hoe behoud je & hoe krijg je als organisatie de beschikking over de (meest) talentvolle mannen & vrouwen? Op zich is er hier ‘weinig nieuws onder de zon’, toch? Beide issues spelen al bijna een decennium een cruciale rol bij het besturen van een organisatie, of dat zouden ze op zijn minst dienen te doen….

‘Is er een oplossing?’ of ‘How can boards of all categories raise their game?’ vroegen de onderzoekers van McKinsey. Reacties kwamen samen tot:  “Among the survey’s options for improving performance, the one selected by the most respondents was to spend more time on company matters, both at formal meetings and through informal contact.” Ongetwijfeld helpen hier bij dat ‘in contact blijven met Strategie & Omgeving’ de ‘nieuwe media’, al zal dat voor de gemiddelde bestuurder nog ff wennen zijn….. ‘Times they are a-changing’, inderdaad & veel sneller dan Bob toen dacht.

Bron: Governance since the economic crisis: McKinsey Global Survey results.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *