BIG DATA ofwel: overbelast door een Triljoen terabytes aan informatie.

De huidige generatie (babyboom) managers kan het zich nog goed herinneren: je was in gesprek met een klant & je verzocht je secretaresse om even het dossier op te halen. Die tijd ligt niet eens zo heel ver achter ons, zeg 10 jaar. (nb; het zou mij niet verbazen als er nu nog organisaties zijn waar pa’s dagelijks op zoek zijn naar de inhoud van klantdossiers….).

Zo’n klantdossier bestond gemiddeld uit een 10-tal pagina’s, ieder voorzien van een paar honderd woorden. Inmiddels leven we (echter) in een tijdperk waarin aan ons één miljoen miljoen miljoen databytes dagelijks beschikbaar staan (and rising), ook wel bekend onder de noemer BIG DATA“Big data” refers to datasets whose size is beyond the ability of typical database software tools to capture, store, manage, and analyze.’ aldus McKinsey in hun rapport ‘Big Data: The next frontier  for innovation, competition, and productivity.’

Interessant is het om te lezen wat we kunnen doen om e.e.a. behapbaar te houden zodat we niet ten onder gaan, ook niet overbelast raken maar weten te profiteren van deze enorme hoeveelheden, vaak gratis beschikbare, informatie……

McKinsey komt tot 7 Inzichten:

  1. DATA HAVE SWEPT INTO EVERY INDUSTRY AND BUSINESS FUNCTION AND ARE NOW AN IMPORTANT FACTOR OF PRODUCTION.
  2. BIG DATA CREATES VALUE IN SEVERAL WAYS: Creating transparency, Enabling experimentation to discover needs, expose variability, and improve performance, Segmenting populations to customize actions, Replacing/supporting human decision making with automated algorithms & Innovating new business models, products, and services.
  3. USE OF BIG DATA WILL BECOME A KEY BASIS OF COMPETITION AND GROWTH FOR INDIVIDUAL FIRMS.
  4. THE USE OF BIG DATA WILL UNDERPIN NEW WAVES OF PRODUCTIVITY GROWTH AND CONSUMER SURPLUS
  5. WHILE THE USE OF BIG DATA WILL MATTER ACROSS SECTORS, SOME SECTORS ARE POISED FOR GREATER GAINS
  6. THERE WILL BE A SHORTAGE OF TALENT NECESSARY FOR ORGANIZATIONS TO TAKE ADVANTAGE OF BIG DATA
  7. SEVERAL ISSUES WILL HAVE TO BE ADDRESSED TO CAPTURE THE FULL POTENTIAL OF BIG DATA e.g. Technology and techniques, Organizational change and talent, Access to data, Industry structure.

Een overzicht.

(nb; toch mooi om te zien dat menselijk talent nog steeds een cruciale rol speelt 😉 )

Zo is het (ook) mooi om te lezen hoe een organisatie als WALMART dagelijks een schat aan Big Data verwerkt om de organisatie nog efficiënter te laten opereren & de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. ‘Walmart’s data warehouse  now includes 2.5 petabytes of information‘. Het Britse TESCO ‘generates more than 1.5 billion new items of data every month’ aldus ass. prof. Robert Plant in Who’s Been Trafficking in Your Data? (de supermarkt, dus…)

Natuurlijk kun je nu zeggen dat jouw organisatie niet in de schaduw kan staan van WALMART, met 2,1 miljoen medewerkers (nog steeds/wel) de grootste particuliere werkgever ter wereld, resp. TESCO maar als je nu nog niet zoiets relatief eenvoudigs als de data van LinkedIn & Facebook hebt verwerkt in je medewerker- & klantsystemen hoe krijg je dan überhaupt je dossiers over hen ‘op orde’?

Lees verder in het 156 pagina’s (dat nog wel) dikke McKinsey rapport ‘Big Data: The next frontier  for innovation, competition, and productivity.

*VID: of verdwijnen we langzamerhand helemaal in een virtuele wereld???…..

==================

310512

Artikel in MIT SLOAN Review komt met ‘7 Redenen waarom ‘Big Data’ de moeite waard is om van baan te veranderen’…..:

  • “New tools are putting structure on so-called “unstructured” data like email and tweets.
  • Big data is big business. Panelist James Noga, vice president and CIO at Partners Healthcare, said that in the US health care industry alone, the value of big data is $300 billion. Of that, $200 billion is in reduced expenses.
  • Just-in-time data can prompt a flight attendant to offer a glass of champagne to the person in seat 21A, who the attendant’s airline-issued tablet says lost her luggage on a prior leg. This example came from panelist Shvetank Shah, executive director of the Corporate Executive Board.
  • The field is hot and demands a crop of skilled workers. Global demand for data scientists will soon reach 190,000, said panelist Michael Chui, a senior fellow at the McKinsey Global Institute. GE, for instance, is investing more than $2 billion in an analytics function for its industrial services and products, and is looking to fill hundreds of analytics positions that demand skills with business, statistics and big data tools.
  • Analytics is moving out of the IT function and into research and development, into strategy, into marketing departments. Distributed analytics is on its way.
  • Big data will continue to challenge our notions of privacy. As companies combine multiple datasets from inside and outside the organization, it will be increasingly difficult to maintain control over personal information. Regulations are in the works, but as Davenport says, “get used to not having privacy going forward.”
  • Although big data promises significant value, it is a business trend that remains “emergent.” There are no best practices yet, if for no other reason than that the technology is so new. Sharing data also requires significant culture change in many organizations.”

Interessant. Bron: Seven Reasons Why Big Data is Worth Shifting a Career For.

200712

ORACLE deed onderzoek naar de manier waarop organisaties omgaan met Big Data: “The good news is that companies are collecting 86% more data than they were two years ago. The bad news: they’re having trouble keeping up with the deluge. Ninety-three percent of the executives surveyed said their organizations are losing revenue because they can’t take full advantage of the date they collect.” Het kan je inderdaad ook allemaal (veel) te veel worden….

Bron: From Overload to Impact:  An Industry Scorecard on Big Data Business Challenges.

051013

Nassim Nicholas Taleb, de man van ‘De Zwarte Zwaan’, is helemaal niet blij met Big Data beter nog: dat wat analytici pretenderen te kunnen doen met Big Data. ‘Hoe meer data je onderzoekt, hoe meer je patronen denkt te ontdekken die puur toeval zijn en zich ook niet herhalen.’ aldus Taleb vandaag in Het Financieele Dagblad ‘Analisten voorspellen nog slechter dan het toeval’.

Het past in zijn gedachtengoed zoals o.m. beschreven in ‘De Zwarte Zwaan’.

291013

De nieuwe intro-vid bij deze entry is de promo voor de Tegenlicht doc. Uw persoonlijke data zijn goud waard. Deze doc. gaat over, inderdaad: Big Data! Aanrader.

5 thoughts on “BIG DATA ofwel: overbelast door een Triljoen terabytes aan informatie.”

Onderzoek: De Natuurlijk Staat van Wanorde in de Wereld is helemaal waar voor Organisaties. – ManagementPro 7 jaar ago

[…] dreigen te worden ingehaald door het voor de continuïteit cruciale belang van Big Data, onderzocht Harvard Prof. Toby E. Stuart met zijn collegae de informatiestromen binnen een grote, […]

Casus: van Blind Vertrouwen naar Collectief Wantrouwen; is dat ook te voorkomen? | Willem Scheepers, IiP Practitioner & Virtual Business Consultant. 7 jaar ago

[…] factoren (wat te denken ‘alleen maar’ van nieuwe generaties op de werkvloer met nieuwe mogelijkheden van communicatie….), stellen de auteurs een Nieuw Model van Organisatie Communicatie voor. De tips die […]

Nu de Adviessector zelf in de problemen is, geldt dan het: Doctor, heal thyself? – ManagementPro 7 jaar ago

[…] en adviessector inmiddels hard onderuit gehaald. Kennis, ervaring, cases e.d. worden inmiddels als Big Data g r a t i s aangeboden door gerenommeerde universiteiten, business schools, kenniscentra, […]

Onderzoek: 25% van je medewerkers vindt dat hun vaardigheden sterk zijn verouderd. (nb; 25%!!) – ManagementPro 7 jaar ago

[…] te ontwikkelen zoals het oplossen van problemen, informatie verzameling & verwerking (big data bijv.), communicatieve vaardigheden (nb; klant – én onderling contact), zelfs groene […]

Trends in Opleiding en Ontwikkeling, en: hoe bepalen we het ROI van O&O? | Willem Scheepers, Investors in People Registered Specialist, MOOC tutor & Virtual Business Consultant. 5 jaar ago

[…] to us grows, there is a need to take a more targeted approach.” (pg. 34). Ten onder gaan aan Big Data […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *